به گزارش ایرنا ، جعفر فهیمی روز یکشنبه در جلسه تشریح روند اجرایی نظامهای بهره برداری اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: این عشایرسالیان سال در قشلاقات مغان به عنوان تولید کننده نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته اند و میزان واگذاری اراضی به این قشر زحمتکش باید به گونه ای باشد که آنها را درگیرکشاورزی معیشتی نکند و آنان بتوانند با میزان اراضی کشاورزی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت از درآمد اقتصادی معقول و قابل قبولی برخوردار باشند.
وی بیان کرد: سه اصل قانون ، علم و تجربیات می بایست طرح مهم اراضی پایاب سد خدا آفرین را به سرمنزل مقصود برساند.
فهیمی گفت: تهیه نقشه کاداستر یکی از اولویت های اساسی و مهمی است که باید با جدیت دنبال شود، مشاور در تهیه نقشه کاداستر می بایست در تک تک بهره برداران از تصرفات عرفی عشایر مطلع باشد و قوانین و مقررات را به آنان بازگو کند و به صراحت میزان مساحتی از اراضی را که به وی پس از اجرای پروژه تعلق خواهد گرفت ، تفهیم کند تا اگر شکایت و یا اعتراضی دارد در یک دوره زمانی آن را مطرح نماید . ا
وی اظهار کرد: اجرای این طرح ملی نباید منجر به مشاجره و اختلاف شود زیرا پایداری امنیت در نواری مرزی استان یکی از اساسی ترین اولویت هاست .
معاون استاندار اردبیل ادامه داد: پیوست اجتماعی می بایست در اجرای این طرح لحاظ شده و به باورها و اعتقادات عشایر توجه شود .
عدیل سروی رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: نظام بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین باید کمترین خطا و اشتباه را در بهره برداری داشته با شد و این امر محقق نخواهد شد مگر درسایه اتحاد و یکپارچگی دستگاههای ذیربط در این امر که امید واریم با تمهیدات و حمایت های مسئولین استانی و کشوری این نظام نوین بهره برداری را به بهترین نحو ممکن در دشت مغان به اتمام برسانیم .
سروی افزود : یکی از اولویت های مهم و اساسی در اجرای طرح ملی شبکه گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی بامنابع طبیعی است ،با شروع بهره برداری از این طرح عظیم استانی می بایست اختلافات مربوط به اراضی کشاورزان با دولت حل و فصل شود زیرا ادامه دار بودن مشکل تداخل امنیت تولید و موفقیت آمیز بودن نظام بهره برداری را به مخاطره می اندازد .
وی بیان کرد: طرح جامع و شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی شامل شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین ، شبکه آبیاری اراضی پایاب سد احمد بیگلو و شبکه آبیاری اراضی پایاب سد عمارت به مساحت 42 هزارو 435 هکتارمراحل اجرایی و تکمیلی خود را باموفقیت سپری می کند .
طرح پایاب سد خداآفرین از سال 92 در حال اجراست و با اجرای آن بیش از 62 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه آبی خواهد شد. این طرح در کنار مهار آب های مرزی با یک میلیارد دلار اعتبار درحال اجراست.
خبرنگار : گیتی طالبی **انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.