قادر هنرمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:امسال فقدان بارندگی به موقع و شرایط نامساعد اقلیمی یکهزار و 300 میلیارد ریال به جامعه عشایری استان خسارت زده که از این میزان 100میلیارد ریال پرداخت شد و بقیه هم در مرحله پیگیری است .
وی اضافه کرد: نبود بارش های به موقع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع در دامنه های کوه های سبلان، باغرو، بزغوش و مناطق قشلاقی شد و دام های عشایر مانند سال های قبل نتوانستند از مراتع بهره مند شوند.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل درباره کسب رتبه عالی امور عشایری استان بیان کرد :این اداره کل در بین دستگاههای اجرایی استان اردبیل در ارزیابی عملکرد موفق به کسب رتبه عالی در جشنواره شهید رجائی شد .
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.