میرآرمان واعظی روز دوشنبه افزود: این میزان ماهی ها از نوع قزل آلا ماهیان گرمابی کپور ، آمور ، سرغنده و فیتوفاک در استخرهای پرورش ماهی و منابع طبیعی و نیمه طبیعی آزاد سازی می شود.
وی گفت: میزان تولید انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی در سال گذشته در استان هشت هزار و 510 تن بود و امیدواریم این میزان در سال جاری به بیش از 9 هزار تن افزایش یابد تا استان اردبیل همچنان بتواند در شاخص های اختصاصی شیلات استان های غیر ساحلی موفق عمل کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته توسط سازمان شیلات کشور استان اردبیل موفق شد در شاخص های اختصاصی شیلات استان های غیر ساحلی امتیاز کل یک هزار را به خود اختصاص دهد.
واعظی افزود: اداره کل شیلات استان در شاخص های اساسی رتبه های عالی را به خود اختصاص داده طوری که در سرانه مصرف آبزیان با کسب 150 امتیار ، میزان تولید آبزیان پرورشی با کسب 550 امتیاز و میزان اشتغال مستقیم در زیر بخش شیلات شامل صید و آبزی پروری با کسب 150 امتیاز و تولید ماهیان زنیتی با کسب 150 امتیاز 100 درصد امتیاز را کسب کرده است.
وی گفت: سرانه مصرف آبزیان در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی 2/10 کیلوگرم ، میزان اشتغال در زیر بخش شیلات در برنامه ششم توسعه 623 نفر و میزان تولید آبزیان پرورشی هفت هزار و 998 تن و میزان تولید ماهیان زینتی در برنامه ششم توسعه یک هزار و 200 هزار قطعه می باشد که اداره کل شیلات استان موفق شده به سقف های ملی تعیین شده سازمان شیلات دست یافته و 100 درصد به برنامه های متعهد شده عمل کند.
اردبیل استانی غیرساحلی بوده ولی دارای منابع آبی و استعدادهای بالقوه کشاورزی و آبزی پروری است. بیش از 300 واحد مزرعه و 400 استخر پرورش ماهی در استان اردبیل فعال بوده و چند سد معیشتی نیز در این زمینه بهره برداری شده است.
171 مورد قنات ، 45 سد ، پنج هزار و 300 چاه و یک هزار و 636 چشمه در استان اردبیل وجود دارد که می ‌تواند نوید بخش افزایش تولیدات در بخش شیلات باشد.
مطالعات انجام گرفته در دشت فتحعلی و سدخدآفرین و سبلان بیانگر این است که می‌ توان با استفاده از قابلیت این فضاها حدود یک هزار تن نیز تولید ماهی در این سدها داشت.
شهرستان مشگین شهر با تولید سالانه 2 هزار و 628 تن ماهی رتبه نخست استان اردبیل را در تولید آزیان به خود اختصاص داده و شهرستان های پارس آباد با یک هزار و 700 تن ، اردبیل با 678 تن و خلخال با تولید سالانه 601 تن ماهی به ترتیب در رتبه های دوم تا چهارم استان جای گرفته اند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.