الگوی ایرانی‌ها از فرانسوی‌ها الگوی مناسب و راهبردی مترقی  از بعد توسعه انسانی و توسعه فنی و تکنولوژیکی است
.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، حسین بشیری گیوی دکترای جامعه شناسی سیاسی در یاداشت خود آورده است، موقعی که فرانسه انقلاب "شارط" یعنی قانون را انجام داد ، در آن دوره اکثر تحصیلکرده های ایرانی فارغ التحصیل فرانسه بودند و حتی در تبریز زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی  در مدارس تدریس می شد. به تبع انقلاب شارط فرانسه ایرانی های جنبش مشروطه را به معنی قانون به راه انداختند. حتی انقلاب روسیه هم بعد از مشروطیت به انجام رسید با اینکه ریشه مبارزات روسیه به دهه ها قبل از مشروطیت بر می گردد و لی به ثمر رسیدن انقلاب به زعم دکتر محسنی تبریزی تحت تاثیر مشروطیت بود. تشابهات جریان های فکری بعد از مشروطیت هم متاثر از فرانسه بود و حتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چگونگی تکوین انقلاب را در فرانسه تئوره کرد و فرانسه پایگاه اصلی مبارزان در رژیم پهلوی بود.

الگوبرداری ایرانیان از فرانسه در هر دو بعد یعنی مثبت و منفی اتفاق افتاده است. در بعد توسعه پاریس و بیابان فرانسه به تهران و بیابان ایران الگوبرداری شده است. در واقع ایران نتوانسته به تمرکززدایی دست بزند تا از دست بسیاری از آسیب ها که پاریس با تمرکزگرایی در حاشیه شهر با آن مواجه است نجات یابد همان الگو را در تهران پیاده کرده و امروزه شاهد خفگی تهران هستید.

با این مقدمه می خواستم تشابهات دو انتخابات اخیر فرانسه و ایران را بازگو کنم. در انگلستان هویت خواه ها در رفراندوم به نفع خود و خروج از اتحادیه اروپا به جلو بردند و در ادامه در آمریکا هم جمهوری خواهان هویت خواه پیروز انتخابات شدند. ولی این روند در فرانسه با پیروزی "مکرون" در مقابل "لوپن" متوقف شد تا در گام نخست اتحادیه اروپا از متلاشی شدن نجات یابد و در گام دوم روند ناسیونالیسم در دنیا متوقف گردید. پیروزی "مکرون" نشان داد که فرانسوی ها همچنان به مفاهیم شهروندی و انسان گرایی اهمیت می دهند و در دام هیجانی رادیکالیسم افراطی نمی افتند.

وی بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ایرانیان از الگوی فرانسه پیروی کردند. در مقابل رادیکالیسم آمریکایی-انگلیسی که رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس آن رادیکالیسم را نمایندگی می کنند. ایرانی ها همچنان بر الگوی فرانسوی پایبند ماندند و در مقابل تندروها بر جریان اعتدال رای مثبت دادند. شهروندان ایرانی در 29 اردیبهشت 96 به رادیکالیسم سیاسی "نه" گفتند و از یک جریان معتدل حمایت کرده و بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند. رای مثبت شهروندان به جریان اعتدال در ایران و به پیروزی رسیدن آن ،  دارای پیام های روشن به دولتمردان ایرانی است. اولا ایرانی ها همچون فرانسوی ها   نشان دادن که از هر نوع رادیکالیسم چپ و راست بیزارند. دوما شهروندان می خواهند با دنیا تعامل سازنده داشته باشند. سوما ایرانی به وضوح دریافته اند که با صبر و استقامت باید پله به پله مفاهیم دموکراسی را در جامعه نهادینه کرد و یک شبه دموکراسی حاصل نمی شود. چهارما در این انتخابات ایرانی‌ها به اختلاس، بی قانونی "نه" گفتند و به ارزش های "شارط" (قانون) پایبند هستند و ثابت کردند که راه سعادت جامعه در قانون گرایی مترقی است. پنج ماه شهروندان ایرانی با مشارکت بالای خود در انتخابات به اعتماد شکل گرفته پاسخ مثبت دادند و در آینده با انسجام ملی آن را به نمایش خواهند گذاشت.

  در هر روی الگوی ایرانی‌ها از فرانسوی‌ها الگوی مناسب و راهبردی مترقی  از بعد توسعه انسانی و توسعه فنی و تکنولوژیکی می باشد. با این الگو راست روی و کج روی به ورطه فراموشی می افتد و رادیکالیسم نمی تواند مجال ظهور پیدا کند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.