به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، پیمان یوسفی آذر روز دوشنبه در نشست تخصصی دست اندرکاران تولید گیاهان دارویی استان اردبیل افزود: سطح علمی ، فنی و اجرایی این استان در تولید و فرآوری و فروش گیاهان دارویی در سطح بالایی است.
او اظهار کرد: پنج استان در سطح ملی به عنوان پایلوت و الگوی توسعه و کشت گیاهان دارویی انتخاب شده که مهم ترین آنها اردبیل با مراتع و دشت ها و کوهپایه های سبلان و بزقوش یکی از بزرگترین گنجینه های گیاهان دارویی کشور است.
او در زمینه نحوه حمایت های مالی وزارت جهاد کشاورزی از تولید کنندگان گیاهان دارویی و صنایع مربوط به آن افزود: یک خط اعتباری ویژه با یک هزار میلیارد ریال با بهره بانکی 10 درصد برای فعالان و شرکت های خصوصی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: متولیان این بخش می توانند با ارائه طرح توجیهی خود و طی مراحل قانونی اقدام به ثبت شرکت و بهره مندی از این تسهیلات کنند و واحدها و شرکت های فعال نیز از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.
وی تشریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی خرید محصولات تولیدی بخش خصوصی که در زمینه کشت بافت گل محمدی اقدام به راه اندازی شرکت کنند را به مدت پنج سال تضمین می کند.
یوسفی آذر افزود: بر اساس چشم انداز برنامه توسعه ششم اقتصادی کشور استان اردبیل در سال 1400 میزان کشت گیاهان دارویی باید به 500 هکتار افزایش یابد و با ظرفیت های بالقوه ای که در این استان وجود دارد پیش بینی می کنیم در استان اردبیل فراتر از سطح تعیین شده در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی عمل شود.
پیش تر کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور در پایگاه این مرکز واقع در تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل اجرایی شده است.
تاکنون 128 گونه گیاه دارویی اعم از بومی ، غیربومی ، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف استان اردبیل جمع آوری و کشت شده و انتظار می رود تا پایان امسال این تعداد به 170 گونه افزایش یابد و طبق برنامه زمان بندی شده در پایان اجرای طرح تعداد گونه های جمع آوری شده بالغ بر 250 گونه خواهد بود.
گونه های کشت شده شامل 90 جنس و 35 تیره شامل خانواده نعناعیان ، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی ، یک ساله ، چند ساله و دایمی بوده و در نظر است در سال آینده انواع گونه های درختی و درختچه ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.
ایجاد مجموعه کامل از انواع گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور ، حفظ گونه های در حال انقراض و در معرض خطر ، بررسی میزان و ترکیبات مواد موثره گیاهان دارویی ، روش های نوین تکثیر و زاد آوری ، استخراج و بررسی مواد موثره گیاهان دارویی ، استفاده های آموزشی ، پژوهشی و کاربردی از کلکسیون گیاهان دارویی ، فرهنگ سازی و ترغیب به کاشت و تولید گونه های دارویی به جای جمع آوری از طبیعت و فراهم نمودن فضای مناسب برای اجرای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه گیاهان دارویی از اهداف ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی می باشد.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.