آرام حلیم روز یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بیله سوار افزود: کتاب در دسترس‌ ترین عنصر فرهنگی در همه شهرها و روستاها و باسابقه‌ ترین رسانه و تنها رسانه ‌ای است که با همه میراث بشر پیوند دارد و برای ترویج کتاب ، یافته ‌ها ، فضیلت ‌ها و دانش‌ ها و تجربه‌ های بشر باید در جامعه بش از پیش تلاش شود.
وی به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت مطالعه جوانان اشاره کرد و گفت: کتابداران در صف مبارزه با تهاجم ‌های فرهنگی هستند و باید تلاش کنند تا کتاب از دست جوانان نرود.
وی حلقه مفقوده خدمات کتابخانه های امروزی را عدم نیازسنجی از کاربران و در اولویت قرار نگرفتن نیازهای اطلاعاتی آنها دانست و افزود: باید نیاز سنجی از تمام مقاطع سنی افرد شهرستان در جهت کتاب و اینکه چه کتاب هایی با چه موضوعاتی نیاز است انجام گیرد تا شاهد رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم.
رییس انجمن کتابخانه های عمومی بیله سوار اظهار کرد: اهدای کتاب از کتابخانه ها به کتابخوانان نیز یکی از راه های ترغیب عموم نسبت به کتاب و کتابخوانی است و فرهنگ هدیه کتاب باید در جامعه رشد کند.
حلیم گفت: آموزش و پرورش باید مسیر را برای حضور دانش آموزان در کتابخانه ها و استقبال از کتابخانه ها فراهم کند و حتی دانش آموزانی که بیشترین استقبال را از کتابخانه ها انجام می دهند در جمع دانش آموزان مدارس مورد تقدیر و تمجید قرار بگیرند تا الگویی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باشد.
وی افزود: نیاز است کتابداران کتابخانه های عمومی خدمات رسانی به روستاها و قشلاقات دور از شهر را در نظر داشته باشند و کتاب های مورد نیاز نوجوانان و جوانان را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار دانش آموزان روستایی قرار دهند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نباید از پرورش در کنار آموزش غافل شد افزود: تربیت دانش ‌آموزان هم دارای بعد آموزشی و هم بعد پرورشی است که باید مورد توجه معلمان قرار بگیرد.
رباب عزیزخانی افزود: نیاز است که به عنوان یکی از برنامه ‌های پرورشی برای دانش‌ آموزان مطالعه کتابهای غیردرسی ترویج شود تا بتوانیم در کنار کتب درسی ، آنها را با کتاب های غیردرسی نیز آشنا کنیم چرا که دانش‌آموزان با مطالعه کتاب های دیگر از تجربیات بیشتری آشنا می‌شوند.
وی اظهار کرد: تنها کتابخانه عمومی سیار استان به 10 روستای پرجمعیت شهرستان بیله سوار خدمات رسانی می کند و 202 نفر از کتابهای این کتابخانه سیار استفاده می کنند.
او با اشاره به اینکه بیش از 61 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی بیله سوار در دسترس است افزود: بر اساس آمار از این تعداد 6 هزار و 361 نسخه کتاب مربوط به کودکان می باشد و امسال 6 هزار نسخه کتاب به کتابخانه های این شهرستان افزوده شده است.
وی گفت: بر اساس آمار دانش آموزان حدود 60 درصد اعضای فعال کتابخانه های بیله سوار را تشکیل می دهند و قشر کارگری نیز کمترین قشر عضو را به خود اختصاص داده است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
6 کتابخانه عمومی در بیله سوار مغان فعال است که سه کتابخانه شهری ، 2 روستایی و یک کتابخانه سیار آن را تشکیل می دهد.
تعداد اعضای کتابخانه های عمومی بیله سوار 2 هزار و ۴۶۴ نفر است و امسال 150 هزار مراجعه به کتابخانه های عمومی این شهرستان صورت گرفته و 118 هزار و 339 نسخه کتاب نیز امانت داده شده است.
همچنین 256 حلقه منابع دیداری - شنیداری در کتابخانه های بیله سوار وجود دارد و 156 عنوان نشریه از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کتابخانه شهرستان ارسال می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.