امام جمعه اردبیل با بیان اینکه  بناهای تاریخی و آثار فرهنگی و باستانی استان اردبیل شناسنامه تاریخچه این شهر به حساب می آید، یادآورشد:  حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ این شهر نیازمند ورود بخش خصوصی به امر مرمت و بازسازی این بناها است.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی شامگاه دیروز در بازدید از بنای تاریخی خانه صادقی با بیان این مطلب افزود: اظهار داشت: آثار تاریخی و میراث فرهنگی هر شهر یادگاران گذشتگان آن جامعه است هر جامعه با هر قومیتی وظیفه صیانت و حفاظت از ابنیه‎های تاریخی ارزشمند بر عهده ما نسل‌های امروزی محول شده که باید همگان در حفظ این گنجینه‌های کهن کوشا باشیم.

وی افزود: به هنگام نگریستن به این بناها نباید صرفا از قاب یک بنای معمولی به آن‌ها نگاه کرد بلکه باید با تغییر و تطبیق زاویه دید قدرت هزاران هزار اجداد خفته در آن و شایستگی‌های پیشینیان خود را به تماشا بنشینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه بناهای تاریخی و میراث فرهنگی شهر اردبیل به قدمت طول عمر این شهر از ارزش و جایگاهی والا برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: باید در حفظ این بناها با به‌کارگیری راهکارهای اساسی و کارآمد در راستای حفظ و صیانت از این ابنیه و آثار که در واقع همان غرور مقدس و هویت ماست کوشا باشیم.

وی با یادآور شد: استان اردبیل در گذشته یکی از شهرهایی بود که به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد حمله مغول واقع شد که در یک دوره حتی شهر اردبیل زیر چکمه‌های مغولان بود اما به حمد و یاری خدا استان اردبیل توانست با تاریخچه زیبنده خود از چنگ مغولان خلاصی یافته و هم‌اکنون به اقتداری عظیم دست یابد.

امام جمعه اردبیل با ابراز تاسف از مخدوم ماندن برخی آثار باستانی استان اردبیل گفت: این امر برای ما تاسف‌بار است که شهری با چنین تاریخچه دور و درازی هم‌اکنون در حفظ و صیانت از آثار باستانی خود دچار مشکل باشد و در واقع این بناها با وضعیت کنونی شایسته نام شهر اردبیل نیستند.

وی بیان کرد: ابنیه تاریخی و آثار باستانی و فرهنگی هر یک از شهرهای کشور در واقع قاب تصویری است برای هویت یک ملت و نیاز است تا در این حوزه دولت با تصدی‌گری و تعامل با بخش خصوصی به امر مرمت اقدام کرده و در راستای حفظ و صیانت کوشا بوده و این اقدام را به درستی و شایستگی تمام انجام دهد.

به گفته عاملی خانه تاریخی صادقی استان اردبیل یکی از بناهای تاریخی این استان بود که در گذشته به دلیل عدم توجه مسئولان استانی در رکود مانده بود اما خوشبختانه امروز شاهد حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای بهسازی و نوسازی این بنای تاریخی در شهر اردبیل هستیم که امیدواریم حضور این سرمایه‌گذار سایر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را ترغیب و تشویق به حضور در منطقه کرده و شاهد مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی که در واقع سند هویت استان هستند باشیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.