شهامت هدایت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : براساس بررسی‌هایی که توسط کارشناسان منابع طبیعی استان انجام شده ۱۰ خردادماه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی اردبیل تعیین شده  و  انتظار می‌رود عشایر استان به تاریخ تعیین شده توجه داشته و درجهت جلوگیری از تخریب مراتع ییلاقی و بهره‌برداری اصولی از این مراتع از کوچ زودهنگام خودداری کنند.

وی بیان کرد: براساس قوانین و مقررات موجود در این حوزه پروانه مرتع‌داری عشایر استان باید برای امسال تمدید شده و همراه آنها باشد تا در هنگام استفاده از مراتع و در صورت لزوم پروانه مرتع‌داری و یا سند قرارداد اجرای طرح به ماموران حفاظتی ارائه دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه شماره تماس ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش‌های تخلفات در نظر گرفته شده، بیان کرد: انتظار می‌رود تا در صورت ورود بدون مجوز دام به مراتع بهره‌برداران و شورای اسلامی روستاها موضوع را گزارش دهند تا برخوردهای لازم با متخلفان انجام شود.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند.

این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق های ارتفاعات و در دامنه های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت آن۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶.۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را بخود اختصاص داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.