مهدی حیدروند روز دوشنبه افزود: طراحی یادمان شهدای جنگ چالدران و شروان متناسب با جایگاه مذهبی، تاریخی، فرهنگی و معماری مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به منظور احیای ارزش معنوی و مقام شامخ شهدای شهیدگاه و به تبع آن اجرای طرح برگزیده پس از تایید و تصویب نهایی در محل یادشده از اهداف برگزاری این مسابقه است.

وی اظهارداشت: طرح معماری شامل پلان، نما، برش و جزییات اجرایی طرح سه بعدی بوده که طرح باید به صورت فایل پوستر ارسال گردد.

حیدروند از اختصاص جایزه ارزشمند به طرح برگزیده خبر داد و گفت: پس از داوری طرح‌های ارسال شده به مسابقه، با تصویب این طرح در جلسه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان، طرح در محل شهیدگاه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی به اجرا در خواهد آمد.

وی مهلت ارسال آثار برای شرکت در این مسابقه را تا ۱۰ اردیبهشت ماه امسال ذکر کرد و افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه آثار خود را به نشانی اردبیل، میدان ملت (عالی قاپو)، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ارسال کنند.

جنگ چالدران، نخستین نبرد دولت صفوی با ترکان عثمانی بود که در نزدیکی شهرستان چالدران در شمال غربی ایران رخ داد. نتیجه این نبرد پیروزی سپاهیان عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول بر سپاه صفوی به فرماندهی شاه اسماعیل اول بود.

در این جنگ نیروهای قزلباش کمتر از ۳۰ هزار تن و سپاهیان ترک عثمانی قریب به ۲۲۰ هزار نفر بودند که قزلباشان به علت شمار کمتر، نداشتن استراتژی مناسب و اسلحه‌های نوین آتشین از سپاه عثمانی شکست خوردند. در این جنگ سربازان صفوی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، در حالیکه ارتش عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌جست.

شهیدگاه عنوان محوطه و قبرستانی است که در ضلع شرقی و جنوبی مجموعه تاریخی بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی و در مرکز شهر اردبیل واقع شده است. بر طبق شواهد و مدارک مستند تاریخی این محوطه قبرستان وسیعی بوده که در دوره شیخ صفی‌‏الدین برای دفن مریدان و همچنین پس از تشکیل سلسله صفویه جهت تدفین شهدای جنگ شروان و چالدران و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی مورد استفاده قرار ‏گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.