به گزارش ایرنا ،جبار کوچکی‌نژاد روز جمعه درجریان  سفر اعضای فراکسیون گردشگری به خلخال و بررسی مسائل مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان اظهار داشت: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد اما تاکنون برنامه مدونی در این حوزه در کشور ارائه نشده است.

او گفت: تشکیل وزارت میراث فرهنگی می‌تواند گام مهمی در توسعه صنعت گردشگری و نگاه تخصصی به حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی باشد و در عین حال منجر به ثبات مدیریت و بهبود نظارت بر عملکرد این حوزه شود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه کشورهای بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری برای توسعه اقتصادی بهره بردند، افزود: در برخی از این کشورها منابع نفتی وجود داشته و در برخی موجود نبوده اما به مقوله گردشگری توجه شده است.

کوچکی‌نژاد با تاکید بر لزوم توزیع متوازن خدمات گردشگری در مناطق مختلف کشور و اصل رعایت تمرکز زدایی گفت: ضروری است قابلیت مناطق به شکل گسترده مورد توجه بوده و برای رونق اقتصاد گردشگری برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این جلسه از تغییر مسیر گردشگری در این استان خبر داد و گفت: مسیر قبلی شرق به غرب گردشگری استان هم‌اکنون به جنوب به شمال تغییر یافته است.

نادر فلاحی با بیان اینکه استان اردبیل مقصد اول سفر گردشگران در سال جاری انتخاب شده ، اظهارداشت: پیش از این بیشترین سطح سفرها سفرها به سرعین بود اما امروز شهرهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته و بدین طریق  اقتصاد گردشگری در مناطق مختلف احیا می‌شود.

او با بیان اینکه گردشگری از حوزه‌های مستعد کسب و کار است، افزود: با این وجود اقتصاد گردشگری نهادینه نشده و برنامه‌ها با محدودیت منابع پیش می‌رود تا جایی که وزارت میراث فرهنگی به اندازه یکی از سدهای بزرگ کشور بودجه در اختیار ندارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، اعتبارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار محدود است و حل این مشکل نیازمند توجه ویژه مجلس است ،علاوه بر این کمبود نیروی انسانی نیز به صورت جدی احساس می‌شود.

فلاحی همچنین بر ضرورت تعریف محورهای جدید گردشگری تاکید کرد و افزود: توسعه گردشگری در کشور نیازمند تعریف محورهای جدید برای گردشگران خارجی خواهد بود.

او با بیان اینکه استان‌های شمال غرب کشور مستعدترین نقطه برای توسعه گردشگری در کشور هستند، ادامه داد: تولید محتوا و تبلیغات هدفمند اصلی‌ترین حلقه مفقوده معرفی قابلیت‌های گردشگری در کشور است که باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن داشته باشیم.

به گفته فلاحی ، استان اردبیل سالانه پذیرای بیش از هشت میلیون گردشگر است و این حوزه طبق مطالعات انجام گرفته به عنوان محور اول توسعه استان معرفی شده است.

او  افزود: تنوع اقلیمی، فرهنگی و تاریخی در استان اردبیل قابلیت ویژه‌ای است که باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری در استان استفاده کنیم.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.