به گزارش ایرنا، گردشگری مذهبی و دینی و مشاهده نزدیک مناسبات و برگزاری آیین‌های مذهبی و دینی همواره جاذبه خود را در میان علاقه‌مندان به امور اجتماعی و فرهنگ مردمی داشته و در این راستا گردشگری مذهبی در ایام محرم در استان اردبیل، باب جدیدی در مناسبات اجتماعی و گردشگری این استان گشوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز آیین‌های ماه سوگواری امام سوم شیعیان در پایتخت حسینی ایران گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی اردبیل تدارک دیده شده است.

نادر فلاحی اظهار کرد: آئین‌های عزاداری ایام سوگواری کاروان کربلا با برگزاری آیین سنتی استقبال از ماه محرم از چند روز گذشته آغاز شده و برای مشاهده این آیین‎ها، هموطنان زیادی به استان سفر کرده‌اند.

وی افزود: آئین عزاداری و استقبال از محرم با عنوان مراسم عزاداری مردم در دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر مراسم تشت‌گذاری در ۱۸ بهمن ماه سال ۸۹ به شماره ۱۷۰ به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: مراسم فاتحه‌خوانی نیز یکی از آئین‌های به‌جا مانده از دوره صفوی است که با هدف تجدید بیعت با اهل بیت(ع) انجام می‌شده است و امروزه نیز به اجرا در می‌آید.

وی همچنین گفت: هدف از احیای آئین‌های مذهبی، احیای هویت تاریخی اردبیل با محوریت صفویه به عنوان پایه‌گذار حکومت منسجم شیعی است.

فلاحی، اردبیل را یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی کشور عنوان کرد و افزود: به علت اجرای آئین‌های متعدد و همچنین وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، همه ساله خیل عظیمی از گردشگران مذهبی به این استان سفر می‌کنند.

اردبیل که پایتخت "حسینی" نام گرفته و دیاری که نامش با عشق به سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و جلوه‌های ویژه عزاداری‌های آن امام آزاده و برادر ایثارگرش ماه منیر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) درآمیخته است، این روزها سیاهپوش شده است.

چندین قرن است که مردم این سرزمین برای سوگواری‌های اهل بیت(ع) و به خصوص شهیدان پرفروغ سرزمین نینوا، مراسم عزاداری را در مساجد و تکایا برپا می‌کنند و از واپسین روزهای ذیحجه، با برگزاری آیین‌های تشت‌گذاری مراسم و مجالس مربوط به عزاداری‌های محرم را آغاز می‌کنند.

این روزها، عاشقان سرور و سالار شهیدان در دیار حسینی اردبیل، پرچم‌های عزا را بر روی درب و دیوار مکان‌های کسب، ادارات و خودروها به اهتزار درآورده و جلوه‌های ویژه ای به این شهر بخشیده‌اند.

پارچه نوشته‌هایی با رنگ‌های سیاه و سبز که روی آن‌ها اشعار مرثیه‌ای و گرامی‌داشت مقدم عزاداران نقش بسته  بر سر درب مساجد، تکایا و حسینیه‌های شهر نصب شده‌اند.

مراسم عزاداری شهدای کربلا در اردبیل از روز ۲۶ ماه ذی‌الحجه با برگزاری آیین موسوم به "تشت‌گذاری" شروع می‌شود که در واقع آغاز رسمی عزاداری‌های حسینی در این شهر است.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.