رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم طی شهریور ماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.   اکبر قویدل در گفت‎‌وگو با ایسنا، منطقه اردبیل، از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم طی شهریور ماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد  و گفت: 15 تیرماه سالجاری آخرین مهلت ارسال مقالات بوده و 31 تیرماه نتایج داوری مقالات اعلام خواهد شد. 
وی با بیان اینکه تولیدات گیاهی و دامی، آب، خاک، تغذیه و مدیریت پسماند، مکانیزاسیون و بیوسیستم، حفاظت و استفاده از منابع ژنتیکی، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، ژرم پلاسم و به نژادی و تولید گیاهان دارویی، امنیت وسلامت مواد غذایی و مدیریت، ترویج و افتصاد محورهای این کنفرانس می باشند، افزود: این کنفرانس با حضور مهمانان داخلی و خارجی سوم و چهارم شهریور ماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزاری خواهد شد. 
قویدل ضمن معرفی این کنفرانس، گفت: ترکیبات شیمیایی از جمله سموم و کودهای شیمیایی از عوامل مهم مطرح در آلودگی محیط زیست و مواد غذایی هستند. در واکنش به این مخاطرات برای انسان و محیط زیست، بشر به فکر شیوه ای جایگزین برای کشاورزی متعارف کنونی افتاد. در نتیجه، مفهوم کشاورزی پایدار، کشاورزی ارگانیک و بیودینامیک، کشاورزی طبیعی، کشاورزی بوم شناختی و غیره پیدا شدند.     رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک با نام‌های مختلفی چون کشت بیولوژیک، کشاورزی با توجه به محیط زیست، کشاورزی کم بهره از نهاده‌های غیرمزرعه‌ای، کشاورزی با توان چرخشی و کشاورزی جایگزین مطرح شده است. 
وی خاطرنشان کرد: کشاورزی ارگانیک به معنای استفاده از اطلاعات علمی برای کاهش استعمال از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار بوده و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست.  قویدل گفت: کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسبی است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی، چرخه زیستی و فعالیت های بیولوژیکی خاک می شوند. این نظریه تاکید بر این دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده شده و از نهاده های بیرونی استفاده اندک شود. برای این منظور نیاز به سیستم های تطابق پذیر در هر منطقه وجود دارد. این کار، باعث استفاده از روش های کشاورزی زیستی و مکانیکی بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده می شود. 
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: کشاورزی ارگانیک به دنبال استفاده بهتر از منابع طبیعی بوده به طوری که به محیط آسیبی نرسانده و استفاده از کالاهای غیرقابل احیا را که به محیط زیست آسیب وارد می کنند و یا به کشاورزان و مصرف کنندگان صدمه می زنند کاهش دهد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.