به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز یکشنبه در جریان بازدید رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و معاون امور عمرانی استاندار اردبیل از بازار اردبیل افزود: اداره کل میراث فرهنگی توان فنی مهندسی لازم برای به سرانجام رسیدن این پروژه را دارد.
او گفت: بازسازی بازار پنبه فروشان، سرای حاج یوسف، سرای امام جمعه و سرای امام جمعه از جمله اولویت های اداره کل میراث فرهنگی استان است که مرمت و بازآفرینی آن مشروط بر تامین اعتبار خواهد بود.
فلاحی تشریح کرد: در کنار این مسائل یکی دیگر از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی استان که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، ساماندهی محوطه تاریخی شیخ صفی است که امیدواریم با تامین اعتبار از محل بازآفرینی شهری این موضوع به سرانجام برسد.
وی افزود: بازسازی سرای وکیل که در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید الگوی موفقی از مشارکت بین اهالی بازار، کسبه و اداره کل میراث فرهنگی است.
او گفت: الگوی کامل اقدام مشترک بر اساس همکاری های موجود بین اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری اردبیل، اداره کل راه و شهرسازی و با محوریت مجموعه استانداری اردبیل و همکاری نمایندگان مجلس و مقامات قضایی برای حل مشکل بازار تاریخ اردبیل نیز در حال شکل گیری است که قطعا ثمرات مثبتی برای شهر اردبیل خواهد داشت.
مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام است که عمارت تاریخی کنونی از مجموعه آثار به جا مانده برای دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.
این بنای تاریخی در تاریخ 27 مرداد 1364 با شماره ثبت 1690 به ثبت ملی رسیده است.
منابع موجود از سده چهارم هجری قمری بازار اردبیل را به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، تشریح کرده‌اند. این بازار تاریخی در سده‌های 7 و 8 رونق زیادی داشته است، هرچند رونق اصلی آن مربوط به عصر صفوی است. مجموعه فعلی بازار شناساننده‌ی آثاری از عهد صفویه و قاجاریه است. این مجموعه مملو از طاق‌هایی به شکل جناغ و گنبدهایی ساده است. پهنای طاق نمای حجره‌ها به طور میانگین 3 متر و قطر ستون‌های طاق‌ها حدود 80 سانتی متر است. نور و فروغ این بازار از طریق شکاف‌های تعبیه شده در حفاظ‌های گنبدی فراهم شده که زیبایی بی نظیری را به فضای درونی بازار بخشیده است. با اینکه زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته است، اما همچنان این بازار به عنوان بازار اصلی اهالی شهر اردبیل محسوب می‌شود. این بازار محل عرضه‌ی انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی‌های اردبیل است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.