به گزارش ایرنا ، محمد حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران یکی از عوامل مهم در کاهش عملکرد زراعت سیب زمینی در واحد سطح را عدم دسترسی زارعان به بذر سالم و عاری از عوامل بیماری زا و فقدان سیستم جامع تولید و تامین بذر مرغوب دانست.
وی گفت: روش جدید می تواند به راحتی توسط زارعان سیب زمینی کار انجام شود و به عنوان آسان ترین روش دسترسی به غده های بذری سالم بشمار می رود.
او اظهار داشت: در این روش ابتدا به منظور تشخیص و انتخاب رقم مورد نظر، زمان گلدهی مزرعه، بوته های سالم و قوی از یک رقم را با نوارهای پارچه ای رنگی (معمولا قرمز رنگ) علامت گذاری می کنند ، بوته های علامت گذاری شده را در طول فصل رشد و در حین انجام عملیات مختلف زراعی بازبینی کرده و در صورت مشاهده هرگونه عوارض ظاهری در بوته های انتخابی، نوار آنها را حذف و از مجموعه بوته های مورد نظر برای تامین بذر خارج می کنند.
حسنی گفت: بوته های قوی و سالم را تا زمان برداشت باید زیر نظر داشته و در زمان برداشت ابتدا بوته های علامت گذاری شده را برداشت و غده هایی که ظاهری غیر طبیعی داشته را حذف و بقیه غده ها را در کیسه های مشخص و در انبار مناسب نگهداری می شوند.
او افزود: سال دوم غده های انتخابی را در صورت امکان پیش جوانه دار کرده و در قسمتی از زمین می کارند و پس از رشد بوته ها، تک بوته های قوی و سالم را از بین آنها انتخاب و با نوار پارچه ای رنگی علامت گذاری نموده و چنانچه از بوته های انتخابی ، بوته ای شادابی و سلامتی ظاهری خود را از دست داده باشد، آنرا حذف نموده و تا آخر فصل زراعی این روند ادامه می یابد.
به گفته وی ، در زمان برداشت ابتدا بوته های منتخب را برداشت و غده های بدشکل و غیر طبیعی را حذف و بقیه غده های تک بوته های انتخابی را در کیسه های مشخص قرار داده و در انبار مناسب نگهداری می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی نمین بیان کرد: در سال سوم نیز همانند سال قبل پس از پیش جوانه دار کردن غده های بذری آنها را در قسمتی از زمین مناسب کشت کرده و تک بوته های قوی و سالم را از بین آنها پس از رشد کافی بوته ها علامت گذاری و در طول فصل زراعی بوته های آلوده و ضعیف را حذف می کنند.
حسنی اظهار داشت: در زمان برداشت ابتدا تک بوته های انتخابی را برداشت و در صورت وجود غده های غیر طبیعی در بین غده های بذری استحصالی آنها را حذف کرده و غده های بذری سالم را در کیسه های مشخص و انبار مناسب نگهداری می کنند و بقیه بوته های غیر انتخابی را نیز می توان به عنوان بذر جهت تولید سیب زمینی خوراکی استفاده کرد.
نمین در شرق اردببل قرار دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.