به گزارش ایرنا ، یوسف علیزاده روز دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی بیمه و بازتوانی ستاد مدیریت بحران خلخال افزود: در این راستا دولت 500 هزار ریال از کل حق بیمه 600 هزار ریالی کشت هر هکتار از محصول گندم را به صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می کند.
وی گفت: برغم حمایت های دولت از بیمه محصولات زرارعی کشاورزان استان اردبیل به بیمه محصولات زراعی خود در برابر حوادث قهری همچون سرمازدگی و خشکسالی بی رغبت بوده و فرهنگ بیمه با کشاورزان این استان بیگانه است.
او با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی همواره زیان ده ولی حمایت های دولت موجب سرپا ماندن این بیمه شده، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 17 میلیارد ریال حق بیمه محصولات زراعی از کشاورزان و باغداران خلخال به صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان واریز شد ولی میزان غرامت پرداختی به باغداران منطقه 48 میلیارد و 500 میلیون ریال بود.
وی بیان کرد: در حالی که پوشش بیمه ای محصولات باغی در خلخال بیش از 80 درصد است ملی بیمه محصولات زراعی با 30 درصد در سطح پایینی قرار گرفته است.
او با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار هکتار اراضی دیم خلخال زیر کشت گندم می رود، گفت: در سال زارعی گذشته هزار و 118 هکتار از اراضی زیر کشت گندم در خلخال بیمه شده و این میزان در سال زراعی جاری به هزار و 13 هکتار کاهش یافته است.
علیزاده اظهار داشت: برخلاف بیمه محصولات زراعی سطح بیمه درختان میوه باغ های این شهرستان در سال زراعی جدید نسبت به سال گذشته افزایش یافته و هزار و 126 هکتار باغ های بیمه شده سال قبل به سه هزار و 30 هکتار در سال زراعی جدید رسیده است.
وی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و 60درصدی میزان بارندگی های سال جاری در مقایسه با سال گذشته و احتمال بروز خشکسالی در سال آینده اظهار داشت: بیمه محصولات راهکار مطمئن برای جبران خسارات ناشی از وقوع حوادث قهری می باشد.
اردبیل جزو 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت ها و تلفات های زیادی بر جای می گذارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.