مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور گفت: کارمندان شهرداری بیشتر از آنکه برای مردم کار کنند به فکر خود بوده و برای خودشان کار کردند.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، افشار در دوره آموزشی تطبیقی شوراهای استان در سرعین اظهار کرد: یکی از ایرادات و اشکالات مدیریت شهری ساختار نیروهای انسانی و اداری شهرداری‌هاست که متاسفانه در سال‌های اخیر نیروهایی به مجموعه شهرداری‌ها اضافه شده‌اند که غیرمتخصص و ناکارآمد بوده و خروج آنها نیز با مشکلات و حواشی زیادی همراه است. وی خاطرنشان کرد: جالب است به ازای هر پست سازمانی چهار نفر در شهرداری کار می‌کنند اما خود آن پست خالی است به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به مقدار زیادی راننده، نگهبان، مسئول درخت و گیاه و ... استخدام کردیم اما ساختار اداری شهرداری و توانمندی آن معیوب به نظر می‌رسد. مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور بیان کرد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که کارمندان شهرداری برای خودشان کار می‌کنند تا اینکه بخواهند برای شهر و شهروندان کاری را انجام دهند. افشار به تجربه بیش از یک قرن مدیریت شهری در کشورمان از شکل‌گیری انجمن بلدیه از دوره مشروطه تا شوراهای شهر و شهرداری‌ها در دوره فعلی اشاره کرد و افزود: مدیریت شهری با این تجربه یک قرن هنوز نتوانسته به یک جایگاه مناسب در تثبیت مدیریت‌ها و همچنین بهبود فرآیندها تبدیل شود به طوری که در مقطعی از تاریخ مدیریت شهری با چالش‌هایی جدی و انبساط و انقباض بودجه‌ای روبرو شده و در مقطعی دیگر با برخی محدودیت‌ها و یا نارسائی‌هایی مواجه شده است. وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی با یک مدیریت متمرکز کار در یک پست قائم‌مقامی به پیش می‌رفت تا اینکه در سال 75 قانون شوراها مصوب شد به طوری که بسیاری از مسئولان سیاسی دوست نداشتند زیر بار شوراها رفته و به نوعی با آن مخالفت می‌کردند. مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور تصریح کرد: با فعال شدن شوراها هیئت تطبیق نیر فعالیت خود را آغاز کرد تا برای بیش از 130 هزار نفر از شوراها که در مدیریت شهرها و روستاها مسئولیت داشتند و مصوبات و اقدامات آنها نظارت دقیق انجام شود. افشار با بیان اینکه در پنج دوره گذشته فعالیت شوراها تثبیا بیان اینکه در پنج دوره گذشته فعالیت شوراها تثبیت مدیریت به شکل مناسب و خوشایند رخ نداده است، گفت: در دوره گذشته 50 درصد شهرداران منتخب شوراها تغییر یافته و حتی در برخی از شهرها 7 تا 8 شهردار در یک دوره چهار ساله تغییر یافته و سرپرستی شهرداری‌ها نیز به عنوان یک مدیریت نامطلوب اتفاق افتاده است.
افزایش 3 تا 5 برابری نیروهای شاغل در شهرداری تا 20 سال گذشته
مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور یکی دیگر از تهدیدهای مدیریت شهری را افزایش نیرو و بکارگیری آنها در مجموعهشهرداری اعلام و خاطرنشان کرد: در 20 سال گذشته نیروهای شاغل در شهرداری سه تا 5 برابر افزایش یافته است به طوری که 80 تا 100 هزار نفر پرسنل شهرداری هم اکنون به بیش از 500هزار نفر رسیده است. افشار یکی دیگر از تهدیدات مدیریت شهری را دخالت شوراها در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها اعلام کرد و گفت: این کار به متزلزل شدن سیستم مدیریت شهری منجر شده است. وی بیان کرد: مدل مختلف مدیریتی در دنیا رایج است که مدل مدیریتی شهری ما شبیه به فرانسوی‌هاست اما متفاوت‌تر از مدل اجرایی آنهاست که شاید در هیچ کشور دیگری نظیر آن را شاهد نیستیم. مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور ضرورت انتخاب شهرداران را با رای مستقیم مردم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت یادآور شد و اظهار کرد: هر چند امروزه شهرداران در شهرهای بزرگ در گام اول توسط شورا و با حکم وزیر کشور انتخاب می‌شوند اما در این حوزه نیز باید کار را به خود مردم واگذار کنیم. افشار یکی از مشکلات عمده نابسامانی‌ها شهرداری‌ها را مشکلات مالی و عدم کسب درآمدهای پایدار دانست و افزود: اگر شهرداری‌ها به درآمد ناشی از صدور پروانه، جرایم و ... متکی باشند هیچ وقت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که باید به فکر درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باشیم تا شهروندان با پرداخت هزینه شهرنشینی خود شهرداری را کمک کنند. وی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را در همین راستا و کمک به اوضاع وخیم مالی شهرداری‌ها اعلام کرد و گفت: ساختار نیروی انسانی و اداری شهرداری نیز مطلوب به نظر نمی‌رسد به طوری که بسیاری از افراد غیرمتخصص با عناوین مختلف وارد شهرداری شده‌اند که به نظر می‌رسد کارمندان شهرداری بیشتر از آنکه به فکر مردم باشند به فکر خودشان هستند. مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سیستم الکترونیکی و استقرار دولت اکترونیک در شهرداری‌ها بیان کرد: به هیچ وجه در شهرداری نباید نحوه صدور پروانه، نظر کمیسیون ماده 100، عوارض و سایر پرداختی‌ها به شکل دستی و فیش معمولی انجام شود چرا که این اقدام در نحوه محاسبه و اجرا خطا و اشتباهاتی را رقم می‌زند که امیدواریم در سیستم اداری شهرداری چابک‌سازی و روان‌سازی کارها به شکل قانونی در دستور کار قرار گیرد. افشار همچنین با اشاره به ضرورت رعایت حقوق شهروندی به همراه انجام ماموریت‌ها در حوزه اختیارات حقوقی و قانونی تصریح کرد: ما در برخی از حوزه‌ها به ویژه پسماند آنقدر دچار چالش هستیم که حتی در یک سیستم مشخص نمی‌توانیم برای دو محله شهر برنامه تفکیک پسماند را به شکل آزمایشی اجرا کنیم. وی در پایان با تاکید بر تجهیز امکانات در شهرداری‌ها به ویژه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: با توجه به سنگینی هزینه خرید و نگهداری برخی از ماشین‌آلات ضرورت دارد براساس یک برنامه‌ریزی دقیق به سمتی حرکت کنیم تا کیفی‌ترین کارها در مدیریت شهری به انجام برسد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.