به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز جمعه در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، استاندار اردبیل و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی افزود: از اوایل امسال در کنار افزایش قیمت تما م شده تجهیزات آبیاری نوین، سهم دولت در اجرای طرح نیز از 85 درصد به کمتر از 40 درصد کاهش یافته و این امر موجب عدم استقبال و رغبت کشاورزان شده است.
وی بیان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس می بایست عقب ماندگی استان اردبیل در تجهیز آبیاری نوین از سال های گذشته را باتخصیص اعتبارات ویژه مرتفع کند.
او گفت: درگذشته با وجود شرایط مناسب ازنظر اعتبارات، مدیران وقت در خصوص مطالعه، توسعه و اجرای سامانه های نوین آبیاری در مزارع استان بسیار ضعیف کار کرده اند و در این زمینه به هر دلیلی فرصت سوزی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ظرفیت های مثال زدنی استان در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامی اظهار داشت: این استان ویترین تولید بذر کشور بوده و کشاورزی آن نقش مهمی در اشتغال ، امنیت غذائی و رونق اقتصادی داشته و توجه به این ظرفیت ها ضروری است.
نیکشاد گفت: سهم کشاورزی شهرستان های خلخال و کوثر از حوزه رودخانه سفید رود 20 درصد است و این در حالی است که بیش از 500 میلیون مترمکعب آب این حوزه در این شهرستان ها تولید می شود.
به گفته وی ، دشت اردبیل شامل شهرستان های اردبیل ،نیر،نمین، سرعین و همچنین بخش کشاورزی شهرستان مشگین شهر و قسمتی از شهرستان گرمی با مشکل آب ، افت شدید ذخایر زیرزمینی و شوری آب و خاک و در نتیجه تاثیر منفی در تولید کشاورزی، مواجه است .
او تاکید کرد که مسئولان آب کشور می بایست نسبت به تامین و تخصیص سالانه حداقل 350 میلیون متر مکعب آب از حوضه های آقچای، ارس و قزل اوزن، برنامه ریزی زمان بندی شده داشته باشند.
او با اشاره به ظرفیت های شمال استان ( دشت زرخیز مغان) گفت: در بخش کشاورزی برای تخصیص و برنامه ریزی جهت اجرای سامانه نوین آبیاری طی سنوات گذشته در سطح 82000 هکتاربرنامه ریزی شده بود، اما سطح اجرایی آن در حدود 42000هکتار و حتی پائین تر پیش بینی شده و تجدید نظر در این ز مینه ضروری است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.