معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا پایان سال جاری موظف هستیم 25 هزار هکتار از اراضی کشور را از محل صندوق توسعه ملی درختکاری کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، خلیل آقایی در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در اردبیل با اشاره به اینکه امروز بارقه‌های امید در حوزه آبخیزداری دیده می شود، خاطرنشان کرد: با هماهنگی استانها توانستیم از استانداری‌ها 400 میلیون تومان جذب این حوزه کنیم. بطوریکه امروز بیش یک هزار میلیارد تومان در دستمان پول داریم که باید در این حوزه کار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:  صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور امری ضروری بوده و مشارکت همگانی را می‌طلبد بطوریکه در بحث حرف و سخنرانی همه ما افراد آگاه و مطلع به نظر می‌رسیم ولی در عمل نتواستیم موفق عمل کنیم.                                                                          

وی با اشاره به اینکه زراعت چوب امروز بالاتر از زراعت شالی است، یادآور شد: تا یکسال گذشته از جنگلها به نیت چوب بهره برداری می شد که این اتفاق امسال ممنوع اعلام شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: پوشش گیاهی تولید آب می کند و هرجا جنگل و پوشش گیاهی داشتیم در آن منطقه بارندگی زیادتر بوده ولازم است در کشور بصورت کارشناسی به بحث درختکاری بپردازیم تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از فعالیت 2 هزار کارگاه آبخیزداری در کشور خبر داد و گفت: این طرح‌ها با هدف جلوگیری از سیل و هدر رفت آب، گسترش پوشش گیاهی، بهبود شرایط اکولوژیکی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی در 330 شهرستان و 630 حوزه آبخیز در دست اجراست .

به گفته وی در زمینه مانیتورینگ، متدولوژی و ریسک بحران در حوزه های آبخیزداری تفاهم نامه ای با سازمان خواربار جهانی (فائو) منعقد شده و از هفته آینده کارشناسان فائو  برای بررسی زمینه های همکاری به ایران سفر می کنند چرا که مشکل ما مشکل فنی نیست بلکه تمام پتاسیل‌های لازم را در کشور برای اجرای طرح های برزگ داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: 80 درصد از ریزگردهای موجود در کشور عامل خارجی دارد بنابراین از سازمان فائو درخواست کردیم که بررسی لازم را در این زمینه انجام داده  و به نقش بین المللی خود در این باره عمل کند .

آقایی اضافه کرد: دانشگاه باید ارتباط تنگاتنگی با منابع طبیعی داشته باشد بطوریکه این سازمان از پایان نامه‌های دانشجویی در حمایت از جوانان استقبال می کند.

.وی گفت: امروز ما در حوزه آبخیزداری به دلیل حجم بالای کار به کمک همه پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان خوش فکر نیازمند است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.