به گزارش ایرنا ، اکبر بهنامجو روز سه شنبه در جلسه بررسی امکان بازیافت پسماند و زباله‌های شهری استان اردبیل بر لزوم بازیافت اصولی و بهداشتی زباله‌ تاکید کرد و افزود: برای تمام مراحل تولید، تفکیک، جمع آوری و دفن زباله باید از شیوه ‌های مدرن و بروز استفاده شود.
او اظهارداشت: دفع غیراصولی زباله و پسماند یکی از عوامل تهدید کننده بهداشت عمومی و فضای سبز استان است و برای رفع این مشکل باید تلاش شود.
وی افزود: در راستای عملیاتی کردن مفاد تفاهم‌ نامه همکاری جهاد دانشگاهی و استانداری اردبیل، طرح بازیافت پسماند و زباله‌ های شهری استان اردبیل در قالب پروژه 'طراحی و راه‌اندازی واحد تبدیل زباله تر به کمپوست' توسط جهاد دانشگاهی واحد اردبیل و با مشارکت پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اجرایی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در این جلسه زباله و پسماند را خطر بزرگی برای محیط زیست دانست.
بهروز ندایی افزود: با این زباله تولیدی روزانه می ‌توان ضمن صرفه ‌جویی در مصرف منابع طبیعی از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد که با فناوری‌ های مدرن، این امر در جهان انجام شده و ما هم می‌ توانیم از این فناوری در استان برای بازیافت زباله استفاده کنیم.
دکتر مهران اوچی اردبیلی، رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز به فعالیت ‌های جهاد دانشگاهی در زمینه مدیریت بازیافت زباله و پسماندهای شهری اشاره کرد و گفت: گروه پژوهشی اکولوژی صنعتی پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از سال 1386 تاکنون در زمینه ‌هایی چون مشاوره در بهسازی فرآیند، صرفه ‌جویی و ذخیره انرژی ، تدوین مدل‌ های جریان مواد، انرژی ‌های نو و سوخت‌ های بازیافتی، طراحی و مشاوره در ساخت سیستم‌ های بازیافت فعالیت می‌ کند.
سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است ، سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر در سال 275 کیلوگرم می باشد.
فقط در شهر اردبیل روزانه 300 تن زباله تولید، جمع آوری و دفع می شود و جمع آوری و دفع هر کیلو زباله برای شهرداری 300 ریال هزینه دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.