به گزارش روز شنبه ایرنا ، بر اساس یک سنت دیرینه اهالی شهر خلخال در اواخر ماه ذی الحجه هر سال یک درخت بزرگ تبریزی که قبل از آغاز ماه محرم توسط یکی از اهالی و باغداران این شهر در یکی از باغ های حاشیه شهر برای مراسم مذهبی قارقارا نذر شده را قطع و این درخت تنومند و چند تنی را بر دوش خود گذاشته و تا محل برافراشته شدن دوباره درخت آن را حمل می کنند.
عزاداران حسینی در مسیر طولانی قطع درخت قارقارا تا محل کاشت دوباره آن در میدان مسجد جمعه شهر در حالی که درخت تنومند بر روی دوش آنها سنگینی می کند رجز خوانی کرده و با صدای بلند همراه با بغض و اشک از حضرت ابوالفضل (ع) علمدار کربلا طلب کمک می کنند.
برگزاری مراسم قارقارا در خلخال قدمت چند صد ساله داشته و بسیاری از بزرگان ، معتمدین و ریش سفیدان در برگزاری این مراسم سنتی به جوانان کمک می کنند.
تعدادی از ریش سفیدان و پیرغلامان حسینی به خبرنگار ایرنا گفتند: در گذشته های بسیار دور و زمانی که از تقویم سال خبری نبود و بسیاری از مسافران خلخال از ورود ماه محرم خبری نداشتند درخت قارقارا بزرگترین نشانه برای اعلام آغاز ماه محرم بود.
عزاداران حسینی خلخال درخت بلندی را قطع و پس از آراستن سرشاخه های درخت با پارچه مشکی آن را در بلندترین نقطه شهر که هم اکنون مسجد جمعه در آن واقع شده می کاشتند تا مسافرانی که از شهرها و یا کشورهای دیگر وارد خلخال می شدند از آغاز ماه محرم و عزاداری در این شهر باخبر شوند.
این مراسم سنتی پس از گذشت سالیان متمادی همچنان پا برجا مانده و هر سال مراسم قارقارا با حضور پرشور جوانان حسینی برگزار و درخت تنومندی در وسط میدان مسجد جمعه پابرجا نگهداشته شده و تا پایان ماه صفر در این محل می ماند.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.