رسانه ها و در راس آن تلویزیون از بدو پیدایش، نقش موثری در جهت دهی و تاثیر بر افکار عمومی داشته و دارند. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد بسترهای جدید برای تبادل اطلاعات علیرغم اینکه تلویزیون نقش قدیمی خود را به میزان زیادی از دست داده اما باز هم در صورت داشتن تفکرات کارآمد می توان حداقل در سطح محلی به ایفای نقش تاثیرگذار اجتماعی و فردی بپردازد.
اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و حمایت از کالای ایرانی در طول سال های اخیر از مهم ترین دغدغه های رهبری بشمار می رود. ایشان در طول این چند سال در برهه های مختلفی از توجه ویژه و حمایت از تولیدکنندگان کالاهای ساخت داخل حمایت کرده و مسئولان را نیز به مساعدت در این زمینه ترغیب نموده است. در کنار این مباحث‏، وضعیت اقتصادی فعلی کشور ناشی از تحریم های ناعادلانه آمریکا و سوء مدیریت داخلی باعث شده تولید کنندگان وطنی در وضعیت بسیار بدی قرار بگیرند.
در این میان علاوه بر دستگاه ‌های اجرایی، برخی سازمان‌ های فرهنگ ‌ساز نیز وظیفه دارند طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرهنگ حمایت و مصرف از کالای ایرانی را در جامعه ترویج دهند. در این بین صدا و سیما نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارد که متاسفانه نه در سطح ملی و نه در سطح شبکه های استانی، برنامه ریزی مدون و عملی در راستای کمک به تحقق این هدف مهم از این مجموعه دیده نمی شود. در استان هایی نظیر اردبیل که تاسیس و تکمیل هر واحد تولیدی مستلزم زمان و هزینه های گزافی است، صدا و سیما چگونه می تواند در شناساندن و کمک به توسعه این مجموعه های مولد قدم بردارد؟ انتظاری که از این سازمان عریض و طویل می رود این است که توجه به رشد و توسعه‌ این واحدها را در دستور کار خود قرار دهد و همسو با بیانات مقام معظم رهبری راه رسیدن به موفقیت این مجموعه های خودساخته را هموار نماید.
در کنار تولیدات مبتدیانه و ضعیفی که در قالب برنامه های مختلف از این سازمان به سمع و نظر مخاطبان استانی می رسد، می توان کارهای اساسی و خوبی برای شتاب توسعه استان برداشت. خلاء عظیمی که از شبکه محلی سبلان در این زمینه به روشنی می بینیم، عدم توجه به واحدهای تولیدی استان است. این سازمان می تواند حداقل در هفته یک برنامه از واحدهای سرپا و موفق استان برنامه روی آنتن داده و کارهای این مجموعه ها را به مخاطبان عرضه نماید.
همچنین این سازمان باید برای واحدهای نیمه فعال و راکد و حتی تعطیل نیز وقت گذاشته و با بررسی مسائل و دلایل مشکلات، در انعکاس اخبار و اطلاعات این مجموعه ها به مسئولان استان، راه بازگشت به ریل این واحدها را میسر نماید. البته این موارد نباید همراه با چشم داشت مالی و اخذ هزینه باشد که در غیر اینصورت تحقق آن بسیار دور از دسترس می باشد.
شبکه سبلان در صورت توجه به رسالت اطلاع رسانی خود بایستی از همایش ها و جشنواره هایی که در استان برگزار میشود و مخاطبان زیادی نیز بین مردم دارد غافل نباشد. برخی از این همایش ها که هم برای اولین بار برگزار می شود و هم از موضوعات مهم اجتماعی روز بشمار می رود از تریبون رسانه حذف می شوند و این کار مغایر با رسالت رسانه است.
مثلا در طی روزهای اخیر جشن نفس که با حضور هنرمندان و در جهت نهادینه کردن اهدای عضو در اردبیل برگزار شد، بدلیل عدم واریز هزینه از سوی مجری طرح، این شبکه از پخش مستقیم آن اجتناب کرد. همچنین در هفته دولت اخبار و اطلاعات طرح های تکمیلی بصورت کوتاه بازتاب داشت که جای تحلیل آن در رسانه محلی خالی است.
نکته بعدی، آموزش و تربیت نسل جدید است و نمی‌توان نسبت به آن تساهل و تسامح به خرج داد. برنامه ‌های کودک و خردسال که از رسانه محلی پخش می‌شود، از جمله مسیرهایی است که بر تربیت نسل جدید اثرگذار است. هر چند در گذشته نیز انتقادات فرهنگی قابل توجهی به عملکرد این رسانه محلی در برنامه‌ های کودک و خردسال وجود داشت اما آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده وضعیتی به مراتب بدتر است. در برنامه‌ های فعلی کودک و خردسال هیچ مرزی میان برنامه و تبلیغات تجاری وجود ندارد و مخاطبان برنامه با اعتمادی که به برنامه و مجری کرده ‌اند، بیشتر حرف‌ های آن را می‌پذیرند که این مساله تبعات فراوان فرهنگی و اجتماعی دارد.
در سال های اخیر علاوه بر شبکه خاموش، شبکه عبوس هم جزو القاب شبکه سبلان قلمداد شده و به قول برخی از هنرمندان وقتی شبکه سبلان را باز می کنیم در حال سرزنش مردم است و توجه به ایجاد نشاط و سرگرمی مردم که جزو نیازهای فعلی جامعه می باشد، جایگزین سیاست های کلی سازمان صدا و سیما شده است. شبکه سبلان به تاسی از شبکه های سراسری شیوه غلطی را نهادینه کرده و بازیگران طنز را به مجری گری تنزل داده و همین عوامل سبب شده موازنه رعایت نشده و خواست مخاطب منظور نگردد که در نهایت به ریزش مخاطبان منجر شده است.
از دیگر کاستی های شبکه سبلان می توان به کمبود و نبود تولید محتوا از سوی این شبکه اشاره کرد که همچون رسانه ملی از توجه به این نکته مهم غافل شده است. علیرغم وجود مناطق پرشمار گردشگر پذیر در استان و یا مناطق تاریخی که نیاز جدی به توجه و انعکاس در سطح محلی و ملی دارد، شبکه سبلان نتوانسته از این موقعیت ها در جهت شناسایی به مخاطبان عملکرد حتی متوسطی ارائه نماید.
در سال های نه چندان دور شبکه سبلان جزو شبکه های برتر کشور بحساب می آمد و با هنرمندی بازیگران و هنرمندانی توانا برنامه هایی همچون جنگ آدینه با برجسته کردن موضوعات مختلف محلی در قالب طنز ایفای نقش می کردند و خیل عظیمی از مخاطبان را حداقل به مدت 40 دقیقه در هفته به پای شبکه سبلان می کشاندند.
برنامه های نظیر حیرت و غیرت با بکارگیری نیروهای مجرب به گفته تحلیلگران بیش از 90 درصد مخاطب داشت. اما اکنون نه تنها از تولید این برنامه ها خبری نیست، بلکه بسیاری از این هنرمندان نیز بنا به دلایلی کنار گذاشته شده اند. مردم به تولید محتوا ، برنامه های شاد و گزارش های مرتبط با مسائل و مشکلات روز خود اهمیت می دهند که برایشان جذابیت و تازگی داشته باشند.
کمترین انتظاری که از رسانه محلی هر استان در سطح کشور می رود این است که در مسائل و رویدادهای تاثیر گذار و مهم استان نقش آفرینی نماید. تحولات مرتبط با طرح راه آهن اردبیل بخصوص در ماه های اخیر و اختصاص بودجه کلان به آن باید از طریق تلویزیون از ابعاد مختلف مورد بررسی کارشناسانه قرار می گرفت. همچنین تصویب منطقه آزاد هم به نوعی در این شبکه در حد اخبار فضای مجازی منعکس شد و بایستی از طریق تحلیل های اصولی، مزایا و معایب آن به طور برجسته ای از طریق برنامه سازی کارشناسانه به اطلاع مردم استان می رسید.
شبکه سبلان یا باید مثل سال های اخیر قید مخاطبان خود را به میزان قابل توجهی بزند و یا با استفاده از کارشناسان اهل فن و تولید برنامه های مخاطب پسند، به روزهای اوج گذشته خود باز گردد. خلاء این مهم بخصوص در مناطق مرزی استان به راحتی قابل لمس بوده و همین عامل سبب جذب مخاطبان این شبکه به سمت تلویزیون های کشورهای همسایه شده است.
شبکه سبلان باید رفتار خود را در این زمینه تغییر دهد تا بتواند نقش درست در رسالت خود و جذب مخاطب و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ایجاد کند. در بند 21 سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید شده تبیین و گفتمان‌ سازی اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف رسانه‌ها است. اما رفتار فعلی شبکه محلی سبلان خلاف این سیاست‌ هاست و اگر بازنگری در آن صورت نگیرد، ضربات جبران ناپذیر به رشد و اعتلای اقتصاد استان وارد خواهد شد.
7110/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.