کتاب "مبارزۀ انقلابی، مشارکت پساانقلابی" که تحلیل تطبیقی درون کشوری از ایران است توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، " کتاب "مبارزۀ انقلابی، مشارکت پساانقلابی" که تحلیل تطبیقی درون کشوری از ایران است به قلم دکتر رحمت الله معمار و با تیراژ هزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) منتشر شد. ناشر این اثر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی است.

این اثر پژوهشی در چهار فصل و یک نتیجه گیری سامان یافته است و نویسنده در چکیده آن می آورد: این پژوهش به آسیب شناسی مشارکت سیاسی در خاستگاه های انقلاب اسلامی با تکیه بر یک مطالعه تطبیقیِ کمی، مقطعی و درون کشوری با واحد تحلیل شهرستان اختصاص دارد. مجهول تحقیق، آن بوده که وضعیت مشارکت انقلابیون در مهم ترین فرآیند سیاسی دوران تثبیت جمهوری اسلامی-یعنی انتخابات- به نسبت مشارکت شان در مبارزات انقلابی، و نیز در قیاس با مشارکت سیاسی(انتخاباتی) غیرانقلابیون چگونه است؟

و ادامه چنین آمده‌است: ایدۀ اصلی و انتظار تئوریک در پژوهش حاضر آن بوده است که خاستگاه های انقلاب اسلامی بایستی به تناسب میزان نقش آفرینی شان در پیروزی انقلاب اسلامی (میزان انقلابی بودن یا مشارکت انقلابی) و در قیاس با مناطق غیرانقلابی در تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی از طریق مشارکت در مهم ترین فرآیند سیاسی جاری و رسمی پس از انقلاب اسلامی (انتخابات) نیز مشارکت داشته باشند. البته اندازه گیری میزان مشارکت انقلابی بودن شهرستان ها که از طریق گونه شناسی انواع کنش های انقلابی، و تحلیل آماری این کنش ها بر حسب میزان اهمیت، و نیز میزان شیوع و گستردگی آنها در جنبش انقلابی صورت گرفته است؛ هر چند هدف مقدماتی و فرعی تحقیق حاضر تعریف شده، اما برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی محقّق شده است و می تواند مبنای بسیاری از تحقیق های آتی گردد.

فصل اول کتاب "مبارزۀ انقلابی، مشارکت پساانقلابی" به طرج تحقیق اختصاص دارد و طرح مسأله، اهداف پژوهش و پرسش آغازین و پیشینۀ تجربی پژوهش را در خود جای داده است. فصل دوم با عنوان ملاحظات نظری ضمن تعریف مشارکت سیاسی ابعاد و اشکال آن را مورد بررسی قرار داده و نظریات صاحبنظران و اندیشمندان علوم سیاسی را در این زمینه آورده است. فصل سوم با عنوان ملاحظات روشی نوع مطالعه، سطح تحلیل، واحد تحلیل و واحد مشاهده، جمعیت آماری تحقیق، تجمیع، تجزیه و تحلیل داده ها و محدودۀ مکانی و زمانی تحقیق و تصریح مفهومی و تعریف عملیاتی را در خود جای داده است.

فصل چهارم نیز که یافته های این تحقیق آماری در آن گنجانده شده اجتماع سیاسی، موضع گیری سیاسی، تظاهرات مسالمت آمیز، مبارزات منفی، شورش های سیاسی، تظاهرات شورشی، تظاهرات خشونت بار، تظاهرات تمام عیار، عملیات مسلحانه، مشارکت منفی را براساس نتایج تحقیق مورد بررسی قرار داده است و در پایان نیز نتیجه گیری پژوهش گنجانده شده است.

نویسنده در قسمت نتیجه گیری عنوان می کند: ما در این تحقیق بر آن بودیم تا با رویکردی پیامدشناسانه و آسیب شناسانه به انقلاب اسلامی با تکیه بر یک مطالعۀ تجربی و مبتنی بر اطلاعات عینی و قابل اندازه گیری وضعیت مشارکت سیاسی را در خاستگاه های انقلاب اسلامی و با تناسب میزان مشارکت سیاسی شان در پیروزی انقلاب اسلامی بررسی نماییم. مقصود ما از خاستگاه انقلاب، کلیۀ شهرستان هایی هستند که به نحوی از انحاء و نوعی از انواع کنش های انقلابی صرف نظر از میزان و کمیت آن در جنبش انقلابی مردم علیه رژیم پهلوی سهم داشته و نقش آفرینی کرده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.