پایگاه خبری جماران، در این روز تصویری دست بدست می‌شود که صریحا فرمانده انتظامی می‌گوید : "اگر کسی ناهنجاری کرد، به حکم قانون گردنش را بشکنید؛ پاسخش هم با من!"

در این یادداشت، وارد این بحث حقوقی نمی‌شوم که به کدامین ماده قانون می‌توان گردن شهروندی که هنجارشکن باشد را شکست؟! اصلا مگر ضابط می‌تواند گردن بشکند؟!

عنایت کنید؛ گرچه برخی فقیهان و فیلسوفان نفی حکومت دینی در عصر غیبت را باور دارند ، ولی بسیاری از اندیشمندان دینی در فقه و فلسفه وجود "حکومت" را بر اساس خاستگاه دین و عقل تثبیت کرده اند و حکومت باید برهمان معیار مشخص دین و عقل شکل گرفته و اداره شود.

امام خمینی با تمسک به دلیل عقلی و علامه طباطبائی براساس قرآن حکومت دینی را مورد استدلال قرار داده است.

علامه طباطبائی با استناد به قرآن؛ برقراری حکومت را اثبات می‌کند، در آیه ۱۴۴ آل عمران آمده : "محمد، جز فرستاده‌اى که پیش از او [هم‌] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمى‌گردید؟ و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانى به خدا نمى‌رساند.. / وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِکُمْ.."

علامه طباطبائی می‌گوید : "کارهای اجتماعی و لزوم حکومت و ولایت در ادامه جهاد و دفاع از حوزه اسلام است."

خروجی کلام آن بزرگ مرد اندیشه های عقلی و تفکر دینی این است که حکومت دینی باید طوری باشد که در ادامه حکومت پیامبر رحمت (ص) باشد و اگر در رفتار با مردم تفاوت جدی دیده شود آن حکومت در ادامه حکومت و ولایت نیست!

در منابع دینی در باب حکومت و ولایت سخنی که تجویز "تهدید به شکستنِ گردن" کند ، گزارش نشده است تا مامور یک حکومت دینی از چنین ادبیاتِ خشنی استفاده کند! در صدر اسلام ، تک نمونه ای پیش آمد؛ رفتار زشت و خودسرانه و مملو از هوی و هوس خالد بن ولید با برخی قبائل بود که سخت مورد تبری رسول الله (ص) با صدای بلند قرار گرفت و پیامبر خدا بعد از منزوی کردن او ، به جبران تمام خسارات وارده توسط امام علی(ع) اقدام نمود.

دو نکته یادمان باشد ؛

اول؛ در نهج البلاغه؛ "هنجار شکن به عنوان یک شخصیتی معرفی شده که احتیاج به رسیدگی مداراگونه دارد" .

و دوم؛ امام صادق (ع) فرمود: "حکومت داری بنی امیه بر شمشیر، خشونت و ستم بود، و حکومت داری ما بر رفق، مدارا، ملایمت، نرمی، الفت، پیوند، وقار، متانت، تقیه، روش نیکو و کار و تلاش است."

در پایان اجازه دهید شگفتی خود را از جمله ای از بنیانگذار جمهوری اسلامی مخفی نکنم که امام خمینی از تعدی های به شهروندان اظهار "خستگی" کرده و تصریح میکند ؛ "به اسم پاسدار هرکه هرکاری دلش می خواهد می کند،.. این یک خطر بزرگی است که برای اسلام در زمان ما پیش آمده، و شاید خطرش بیشتر از خطری باشد که اسلام از رژیم سابق داشت."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
22 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.