به دنبال دستیابی به توافق و احتمال لغو تحریم ها، صحبت هایی در خصوص خرید جنگنده توسط ایران مطرح شده که در این میان، یکی از گزینه های موجود، جنگنده پیشرفته J-10 چینی است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران به نقل از خبرگزاری شینهوا، کارشناسان حمل و نقل هوایی چین معتقدند که جنگنده چند منظوره J-10 یک انتخاب مناسب برای ایران خواهد بود؛ اگر که این قدرت خاورمیانه ای تصمیم بگیرد ناوگان هواپیماهای نظامی خود را به روز کند.

«وانگ یانان» معاون سردبیر ارشد مجله «دانش هوا و فضا» گفت: «هنگامی که تحریم ها علیه ایران به طور کامل برداشته شود، این کشور قطعا ناوگان هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود را نوسازی خواهد کرد. J-10 یک گزینه خوب برای ایرانیان است زیرا می تواند تمام عملیات مورد نظر آنها را به سرانجام برساند.»

وی افزود: «J-10 علاوه بر قدرت بالای مبارزات هوایی، قادر است حملات هوا به زمین و عملیات ضد کشتی را انجام دهد. علاوه بر این، ایرانیان باید بدانند که چین، در میان دیگر صادرکنندگان عمده سلاح، قابل اطمینان ترین طرف برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی است. در عین حال، چین در خصوص مسائل مالی نیز بسیار انعطاف پذیر است.»

«وانگ» گفت: «علاوه بر این، با توجه به پیشرفت های خوبی که در توسعه نسل بعدی جت های جنگنده چین بدست آمده، احتمال آن بسیار زیاد است که صنعت هوانوردی چین فن آوری های مورد استفاده در J-10 را نیز به خریداران منتقل کند.»

اظهارات «وانگ» پس از گذشت دو هفته از گمانه زنی های رسانه های خارجی در خصوص مذاکره چین و ایران برای خرید 150 فروند جنگنده J-10 مطرح می شود.

گمانه زنی ها در تاریخ 30 ژوئیه، زمانی آغاز شد که سایت صهیونیستی «دبکا فایل» مدعی شد که «پکن موافقت کرده تا به تهران 150 فروند از این جت های پیچیده را بفروشد.»

J-10 نسل سوم از جنگنده های چند منظوره است که توسط شرکت صنعت حمل و نقل هوایی چین طراحی و تولید شده است. کارشناسان نظامی آن را یکی از پیشرفته ترین جت های جنگنده در جهان و قابل مقایسه با آخرین نسخه از فالکون F-16 آمریکا می دانند.

J-10A - نسل اول از J-10 - در سال 2004 وارد ناوگان نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق (PLA) شد. به گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک انگلیس، در فوریه سال گذشته، نیروی هوایی PLA و واحد های حمل و نقل هوانوردی نیروی دریایی PLA حداقل 260 فروند جت جنگنده سری J-10A را در اختیار داشتند.

چین همچنین نسخه به روز رسانی شده این هواپیما موسوم به J-10B را توسعه داده است و تحویل آن را به نیروی هوایی PLA آغاز کرده است.

در سپتامبر سال 2013، «ما ژیپینگ» مدیر کل سابق شرکت ملی واردات و صادرات فناوری های هوانوردی چین گفت: «چند کشور در آسیا، آفریقا و جنوب امریکا برای خریداریJ-10 ابراز علاقه کرده اند و شرکت او بازار بزرگی را برای این هواپیما پیش بینی کرده است».

«فو جیانشائو» کارشناس تجهیزات حمل و نقل هوایی در نیروی هوایی PLA، گفت: «طبیعی است که ایران علاقه مند به خرید J-10 باشد.»

جیانشائو تصریح کرد: « J-10 توانایی رویارویی با هر یک از جت های جنگنده نسل سوم در کشورهای همسایه ایران را به دلیل ویژگی های آن در داشتن قدرت مانور عالی، قدرت شلیک قوی و تجهیزات پیشرفته دارد.»

وی افزود: «عامل دیگر این است که به نظر من احتمال می رود ایران، یکی از گزینه های چین و روسیه را برای خرید تسلیحات انتخاب کند.»

با این حال، «فو» گفت که او معتقد است اولین خریدار خارجی J-10 پاکستان خواهد بود، نه ایران.

وب سایت ژاپنی «دیپلمات» پیشتر گزارش داده بود که پاکستان در سال 2009 قرارداد خرید 36 فروند جت J-10 را امضا کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.