به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پی درگذشت آیت الله یحیی انصاری شیرازی از همراهان نهضت و انقلاب امام خمینی(س) و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیات عظام تقلید و جمعی از علما و فضلا در پیام های جداگانه ای این ضایعه را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رییس جمهوری
متن پیام تسلیت حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله انصاری شیرازی یار دیرین امام و انقلاب موجب تاسف فراوان گردید.
این روحانی فرزانه که در طی مراتب سلوک معنوی عنوان شیخ الاشراق یافته بود با بهره گیری از محضر علمای برجسته توانست با تعلیم دروس فلسفه و اخلاق، شاگردان ارزشمند و تاثیر گذاری را تربیت نماید. ایشان گذشته از تفقه در مفاهیم و معارف دینی و عرفانی، مجاهدت در راه اصلاح و اعتدال جامعه را هم به فراموشی نسپرد و در مسیر مبارزه با حکومت ستم شاهی، سال ها اسارت و تبعید را تحمل کرد.
اینجانب این ثلمه را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام و روحانیت معزز، حوزه های علمیه، ملت شریف ایران ، شاگردان و علاقه مندان و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن اندیشمند وارسته علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر و اجر مسئلت دارم.
حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

پیام تسلیت رییس قوه قضاییه
متن پیام آیت الله «صادق آملی لاریجانی» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«انا لله و انا الیه راجعون»
خبر درگذشت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی استاد برجسته اخلاق و فلسفه حوزه علمیه قم موجب تأثر اینجانب گردید.
ارتحال این عالم بزگوار که عمر پربرکت خود را در خدمت به حوزه های علمیه، تدریس و ترویج معارف نورانی اهل بیت(ع) صرف کردند را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه های علمیه و بیت محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیدسعید علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت رییس مجلس شورای اسلامی
متن پیام علی لاریجانی بدین شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
رحلت آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی استاد برجسته عرفان و فلسفه حوزه علمیه قم که از یاران خاص امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی بودند موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان از شخصیت‌های صاحب نام حوزه علمیه بودند که عمر خود را در راه حکمت و عرفان و علوم دیگر ثبت کردند و با تربیت شاگردانی متعدد، همواره حوزه علمیه را یاری کردند.
آن مرحوم در طی مبارزه با رژیم پهلوی همواره در صف مقدم بودند و به دلیل علاقه شدید به امام خمینی (ره) یکی از مروجان جدی اندیشه مرجعیت امام راحل (ره) در آن روزگار بود سخنان روشنگر این عالم برجسته درمناطق مختلف باعث شد که رژیم به تهدید و تعقیب او دست زند و بارها تبعید و زندانی شدند اما این مجاهد نستوه هیچ‌گاه دست از مبارزه بر نداشت و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز همواره مدافع انقلاب بودند و جوانان را به حراست از انقلاب و مبارزه با انحراف دعوت کردند.
از منظر اجتماعی زندگی ساده وی زبانزد خاص و عام بوده و سطح زندگی او گاهی از سطح زندگی عموم مردم عادی پایین‌تر بود ایشان از هرگونه شهرت‌طلبی پرهیز داشت؛ تواضع، فروتنی، زهد، پارسایی، مهربانی، مهرورزی و ساده‌زیستی، محبت فراوان، علاقه شدید به مساکین و مستمندان، معادباوری و خداترسی از جمله صفاتی است که دراین بزگوار به تمام معنی کلمه وجود داشت.
اینجانب با عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه حضرت‌ بقیة‌الله‌ الاعظم‌ ارواحنا له‌ الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های محترم علمیه و بیت مکرم ایشان، برای روح متعالی آن روحانی ارزشمند علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

پیام تسلیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
متن پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی بدین شرح است:
«انالله و اناالیه راجعون»
درگذشت شادروان مرحوم آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی را به بیت شریف ایشان و مردم شریف شیراز و استان فارس تسلیت می‌گویم.
روحانی بزرگواری که به عنوان یکی از اقطاب حوزه، پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی از سال 42 بر مرجعیت امام خمینی (ره) تأکید می‌کرد و در تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی، علاوه بر فعالیت‌های عمیق علمی و پژوهشی در حکمت و فلسفه و اخلاق، از بزرگان انقلاب اسلامی بوده است.
با تسلیت این مصیبت به همه‌ی دوستان و دوستدارانش، علوّ درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت خواستارم.
اکبر هاشمی رفسنجانی
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی
متن کامل پیام معظم له به شرح زیر است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾
ارتحال عالم ربّانی، حکیم الهی، حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی را به محضر ختمی امامت، مهدی موجودِ موعود حضرت بقیة الله الاعظم(ارواحنا فداه) و مراجع عظام تقلید و مقام محترم رهبری و حوزه‌های علمیه و جامعهٴ علاقه‌مند به قرآن و عترت و بیت شریف آن حکیمِ راحل، تسلیت عرض می‌نمایم!
حضرت آیت الله انصاری از اصحاب خاصِّ حکمت و از صحابه مخصوص معرفت بود، وی با بنان و بیان حکیمانهٴ خود معلم کتاب و حکمت و با سیره و سریرهٴ زاهدانهٴ خویش، عهده‌دار تزکیهٴ نفوس بود. حضرت آیت الله انصاری را می‌توان حلقه ارتباطی حکمای گذشته و آینده دانست. میراث حکیمان بزرگ را با تقریر رسا و تبیین دلپذیر به وارثان مکتب خود منتقل کرد. روزی در کنار مائده عقلی حضرت امام راحل و حضرت علّامه طباطبایی(رضوان الله تعالی علیهما) متنعّم بود و زمانی نیز به مهمانان مأدوبه عقلانیت خویش، ولی‌نعمت به حساب می‌آمد. شیرازهٴ شیراز که در سده‌های اخیر با حکمت متعالیه صدرایی محکم شده بود، با کرسی تدریس آیت الله انصاری شیرازی همچنان بالنده و پویا مانده است. ویژگی آیت الله انصاری در جمع بین معقول و منقول بود؛ لذا بحارالعلوم علّامه مجلسی را همراه اسفار صدر المتألهین(رضوان الله علیهما) تدریس می‌فرمود. عمر با برکت را در جوار رحمت قرآن و عترت به پایان بُرد. از ذات اقدس الهی مسألت می‌کنیم، روح شریف او را با اولیای الهی محشور بفرماید و به همه بازماندگان اجر صابران عطا کند!
سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند ٭٭٭ پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
به عمری یک نفس با ما چو بنشینند برخیزند ٭٭٭ نهال شوق در خاطر چو برخیزند بنشانند
سرشک گوشه گیران را چو دریابند درّ یابند ٭٭٭ رخ مهر از سحرخیزان نگردانند اگر دانند
امید است جامعه عقلی و عدلی اسلامی از فیض و فوز آن حکیم راحل بیش از پیش متنعّم باشد؛ رضوان الله تعالی علیه!
«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

پیام تسلیت آیت الله العظمی صانعی
بسمه تعالی
«إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»
رحلت فقیه متأله، زاهد مجاهد حضرت آیت الله آقای حاج شیخ یحیی انصاری(قدس سره) موجب تأسف و تأثر گردید .

فقدان این عالم ربانی را به حضرت بقیة الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حوزه های علمیه، آقازادگان و بازماندگان سببی و نسبی آن مرحوم تسلیت عرض می نمایم.
آن مجاهد خستگی ناپذیر یکی از مبارزین بی ادعای دوران خفقان و ظلم و ستم بود ایشان یکی از یاران باوفای سیدنا الاستاذ حضرت امام خمینی(س) بود که با تمام وجود به ایشان عشق می ورزید و لحظه ای در ارادت نسبت به آن معمار انقلاب تردید نکرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همه تلاش ها و مرارت هایی که در این راه متحمل شده بود بدون هیچ چشمداشتی در حوزه علمیه به تربیت طلاب و ترویج اخلاق حسنه مشغول بود «عاش سعیدا و مات سعیدا» اینجانب برای آن مرحوم طلب غفران و رحمت الهی و حشر با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.
قم المقدسة - یوسف صانعی

12ربیع الاول1436

آیت الله العظمی مکارم شیرازی
ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت. این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم،‌ عنوان کرد: «ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت می گوئیم. ایشان عالمی بزرگوار، مردی فاضل و بسیار پاک و با تقوا بودند. ما ارتحال این عالم ربانی را تسلیت عرض کرده و از درگاه الهی برای آن مرحوم غفران و علو درجات مسالت می نمائیم.»

آیت الله العظمی نوری همدانی
ایشان در آغاز درس خارج فقه خود فرمودند: «با کمال تاسف اطّلاع حاصل شد که عالم بزرگوار و محقق کبیر آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی به رحمت پروردگار پیوستند. مرحوم انصاری یکی از علمای بسیار بسیار متعهد از اول انقلاب بودند که علاوه بر درس و بحث و تدریس اخلاق در حوزه علمیه بسیار راجع به انقلاب تعهد کامل داشت.
وقتی آیت الله حکیم از دنیا رفت 12 نفر بودیم که مرجعیت امام راحل را امضا کردیم ایشان از جمله کسانی بود که پای اعلامیه مرجعیت حضرت امام (ره) را امضا کرد. وقتی امام خمینی(ره) از نوفل لوشاتو به قم و منزل ما آمدند مرحوم انصاری همراه ایشان بودند لذا آن عالم برجسته همیشه همراه امام و همگام با انقلاب و بسیار متعهد، فاضل و متخلبق به اخلاق اسلامی بود.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور پیامی ارتحال آیت الله انصاری شیرازی ‌(ره) از علما و اساتید اخلاق حوزه را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت جامعه مدرسین بدین شرح است:
«خبر درگذشت عالم ربانی و حکیم الهی حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی(ره) موجب تأثر و تألم فراوان گردید. آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ در طول دوران تحصیل، محضر اساتید بزرگواری چون،آیت‌ الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، حضرت امام خمینی(ره)،آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌(ره‌)، علامه طباطبایی(ره) و آیت‌ الله اراکی‌(ره‌) را درک و به کسب علوم پرداختند. آن مرحوم علاوه بر تألیف کتب در زمینه‌های گوناگون یکی از اساتید برجسته علمی و عملی اخلاق و حکمت بودند و زهد و ساده‌زیستی ایشان الگوی مؤثری در تربیت طلاب و شاگردان بود.
آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ در طول‌ سالیان‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌، همواره‌ در خط‌ مقدم‌ حضور داشته‌ و یکی از دوازده نفری است که مرجعیت امام خمینی(ره) را در سال ۱۳۴۲ تائید کردند. سخنرانی‌های روشنگرانه در ترویج نهضت انقلاب اسلامی، تبعید توسط رژیم پهلوی و همچنین‌ عضویت در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و همکاری در فعالیت‌های این نهاد نیز به عنوان بخشی از کارنامه مبارزاتی ایشان قلمداد می‌گردد.
این استاد متبحر فلسفه، پس‌ از پیروزی‌ شکوهمند انقلاب‌ اسلامی‌ نیز همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ و آرمانهای‌ آن بوده‌اند و از حمایت‌ و پشتیبانی‌ رهبر معظم‌ انقلاب، حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای«مدظله العالی»‌ دریغ‌ نورزیدند و همواره‌ جوانان‌ را به‌ حراست‌ از راه‌ انقلاب‌ و مبارزه‌ با التقاط‌ و انحراف‌ دعوت‌ کرده‌ است‌.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال این عالم ربانی را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید«دامت‌برکاتهم» و بیت شریف آن مرحوم، تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای آن مرحوم و صبر و اجر را برای بازماندگان ایشان مسئلت می‌نماید.
محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، مدیر حوزه علمیه استان قم
متن این پیام تسلیت بدین شرح است:
«یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَتی»
ضایعه ارتحال عالم ربّانی، عارف وارسته ، حضرت آیت‌الله‌حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی (ره) موجب تأسّف و تأثّر فراوان گردید.
این فقیه مجاهد و استاد مُبرّز اخلاق حوزه­های علمیه، از شاگردان برجسته حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بودند که عمر پر برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب و تربیت شیفتگان علم و معرفت سپری، و با "حکمتی ناب"، تشنگان حقیقیِ معارف اهل بیت(علیهم السلام) را سیراب ‌نمود.
مدیریت حوزه علمیه استان قم، ضمن عرض تسلیت رحلت این عارف جلیل القدر، به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری(مدّظله­العالی)، مراجع عظام(دامت­برکاتهم)، حوزه­های علمیه، ملت شریف ایران و بیت مکرّم ایشان، از درگاه حضرت احدیّت برای روح بلند آن عالم پارسا، عُلوّ درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.»

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
مرحوم آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از علمای برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه که عمر با برکت خود را در راه کسب علم ، ادب ، آموزش و تربیت شاگردان فاضل گذرانید. سرانجام پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه در راه اسلام، دار فانی را وداع گفت.
اینجانب رحلت این عالم ربانی را که مورد عنایت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دام ظله و مراجع تقلید بود را به محضر حضرت ولیعصر(عج) ، رهبر فرزانه انقلاب، بیت مکرم و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.

آیت الله هادوی تهرانی
متن پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال حکیم متآله، استاد اخلاق، تندیس تواضع و مجاهد بی توقع مرحوم آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی قدس سره موجب کمال تأسف و تأثر گردید.
این بزرگوار به کلام و کردار آینه تمام نمای حکمت و اخلاق بود و بیش از سخن و پیش از گفتار، به رفتارش ذکر خدا را در دلها زنده می کرد.
این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به حضور مقدس مولانا صاحب العصر و الزمان حضرت اباصالح المهدی عجل الله فرجه الشریف و مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب مد ظلهم العالی؛ و ابراز همدردی با بازماندگان مکرم ایشان به ویژه آقا زاده فاضلشان؛ از خداوند منان برای آن مرحوم مقام متعالی و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت می کنم.

مجمع روحانیون مبارز به مناسبت ارتحال آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی پیام تسلیت صادر کرد.
متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیی
خبر ارتحال عالم پارسا معلم اخلاق و سالک الی الله آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی موجب تأثر و تألم شد، روحانی وارسته ای که عمر شریف خود را در جهاد و اجتهاد سپری کرده با آراستگی به علم و عمل لحظه ای از پاسداشت مکتب اهل بیت عصمت و طهارت و نشر ترویج معارف اسلامی باز نایستاد. او با بهره گیری از خرمن فیوضات بزرگانی همچون آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی، و علامه طباطبایی، خود روشنی بخش طلاب, فضلا و دانش پژوهان فراوانی شد. در نهضت اسلامی همگام و همراه و پیرو پیشوای نهضت حضرت امام خمینی(ره) بود و در این راه رنج زندان وتبعید را پذیرا شد.
مجمع روحانیون مبارز این ضایعه بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیه الله، حوزه های علمیه، مراجع بزرگوار، مردم شریف فارس و جمیع بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده علو درجات آن فقید سعید را از خداوند بزرگ خواستار است.

حضرت آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی(ره) از شاگردان و مریدان حضرت امام (س) و از همراهان نهضت و انقلاب امام خمینی و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم دیروز در سن 87 سالگی، دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.