سیبوه سرکیسیان: در همه سفرهایی که به کشورهای مختلف داشته ام همواره این پرسش از من می شود که شما در ایران از چه آزادی هایی برخوردارید و من نیز پاسخ می دهم که ما زندگی بسیار مسالمت آمیز و آزادانه ای داریم و از آنها می خواهم تا سفری به تهران داشته باشند تا خودشان از نزدیک این فضا را شاهد باشند ولی متاسفانه از بین بردن این نگاه منفی و معکوس کار سختی است.

اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال گفت: امروز بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی تنها پیشروی دینی در جهان اسلام معرفی شده است و اگر کوتاهی هایی صورت گرفته به هیچ عنوان ربطی به ایشان نداشته است و این جذر و مدها ویژگی هر انقلابی است که باید طی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، جناب سیبوه سرکیسیان،‌ اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال در بیست و هفتمین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (س) که امروز جمعه بیست و یکم خرداد ماه در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد، با خواندن کوروش به عنوان خادم ملت ها اظهار داشت: اینکه از کوروش به نام خادم ملت ها نام برده می شود به این دلیل است که با آمدنش سیاست های سرکوبگرانه ای را که حاکمان و سلاطین پیش از او نسبت به ملت ها روا داشته بودند از بین برد و اجازه داد تا مردم و یهودیان آزادانه مراسم مذهبی خود را به جای بیاورند و همین حقیقت بود که او را خادم منتخب الهی کرد. و من امروز امام خمینی را به کوروش کبیر تشبیه می کنم که رفتاری اینگونه داشت و آزادی را به ارمغان آورد و خود خادمی برای ملت ها بود.

وی با بیان این که امام خمینی آزادی را به ارمغان آورد و خود خادمی برای ملت ها بود، افزود: با مطالعه در تاریخ بشریت می بینیم که همواره چنین انسان هایی ظهور کرده اند تا رفتاری خدا پسندانه با ملت ها داشته باشند که از جمله آنها می توان به گریگور مقدس اشاره کرد که توانست دین مسیحیت را به عنوان اولین دین رسمی یک کشور جا بیندازد و می بینیم که امام خمینی نیز درست در همین چهارچوب حرکت کرده و توانسته با رفتار خود منتخب یک ملت باشد.

سرکیسیان نوع تفکر امام و وسعت آن را مد نظر قرار داد و بیان داشت: ایشان در تفکراتشان اسلام را به جغرافیای جمهوری اسلامی، ملیت ایرانی و چارچوب جمهوری اسلامی محدود نکردند بلکه با سبک زندگی و منش و فرمایشاتشان توانستند اسلام را در دنیای عرب به عنوان دینی که متعلق به همه است به منصه ظهور برسانند. آن حضرت نه تنها اسلام را محدود به شیعه یا سنی نکردند بلکه آن را بین همه مسلمانها عمومیت بخشیدند و ما باید امروز آن را به عنوان دستاورد بزرگ فکری ایشان نام ببریم.

نمونه ای از این رفتار را می توان در میان یکی از حواریون حضرت مسیح (س) مشاهده کرد آنجا که می فرماید وقتی ملت ها دنباله رو مسیح (س) می شوند دیگر اختلافی بین آنها وجود ندارد و همه در یک خط واحد حرکت می کنند؛ همان رفتاری که امام خمینی توانست آن را عملی کند.

وی به راز ماندگاری انسانها در طول تاریخ بشریت اشاره کرد و ادامه داد: این راز به واقعیتی برمی گردد که خود آنها به آن ایمان دارند و آن را به همه تسری می دهند و امروز ما شاهدیم که بعد از گذشت 37 سال از عمر جمهوری اسلامی، امام خمینی به عنوان تنها پیشروی دینی در جهان اسلام شناخته شده اند و اگر کوتاهی هایی در سال های اول انقلاب رخ داده و درگیری های صورت گرفته و خون افرادی ریخته شده است به هیچ عنوان به ایشان مربوط نیست چرا که همه انقلابها در ابتدای ظهور خود دارای چنین جذر و مدهایی هستند و باید این مراحل را طی کنند.

سرکیسیان دوام و قوام حکومت ها را در رسالتشان عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی در راستای رسالت خود حرکت کرده و همین است که امروز همه دنیا روی ایران حساب بزرگی باز می کنند.

وی به هجمه های تبلیغاتی و سیاه نمایی هایی که بر علیه ایران و جمهوری اسلامی در دنیا صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد اشاره کرد و افزود: در همه سفرهایی که به کشورهای مختلف داشته ام و نیز سفر اخیرم همواره این پرسش از من می شود که شما در ایران به چه شکل زندگی می کنید؟ و از چه آزادی هایی برخوردارید و من نیز پاسخ می دهم که ما زندگی بسیار مسالمت آمیز و آزادانه ای داریم و از آنها می خواهم تا سفری به تهران داشته باشند تا خودشان از نزدیک این فضا را شاهد باشند ولی متاسفانه از بین بردن این نگاه منفی و معکوس کار سختی است.

اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان مسلمان حاضر در مراسم، گفته کتاب مقدس را مایه دلگرمی دانست و بیان داشت: بالاخره روزی واقعیت عیان خواهد شد و ما همگی به مقام شامخ امام خمینی ارج می نهیم.

محمدرضا موحدی، مسئول کمیته اقلیت های مذهبی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) نیز با اظهار تشکر و قدردانی از برگزاری مراسم ارتحال امام به وسیله هموطنان ارامنه در تهران و پاسداشت ماه مبارک رمضان، گفت: مایه مسرت و خوشحالی است که امروز شاهد پیاده شدن کلام امام مبنی بر اینکه «ایران مال همه است و توحید مذهب همه است و مبدأ و معاد ایده همه است و ما این مشترکات را داریم و ملت واحده هستیم.» (صحیفه امام؛ ج 17، ص 98) هستیم و این سیاست و کلام همچنان از طرف رهبری معظم نیز ادامه پیدا کرده و هموطنان اقلیت ما در کنار هموطنان مسلمان خود در کمال آرامش و مسالمت زندگی می کنند.

وی به سفر اخیر اسقف اعظم به فیلادلفیا اشاره کرد و افزود: این سفر و بیان تساوی حقوق شهروندی میان مسلمانان و مسیحیان برای آنانی که مورد هجمه ها و تبلیغات علیه ایران قرار گرفته اند از سوی جناب عالی و نیز دیدارهایی که میان شما و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی در چند ماهه گذشته از جمله دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، دیدار با آیت الله امامی کاشانی و آیت الله مصباح یزدی صورت گرفته و طرح مباحثی درباره دوره آخر الزمان و ظهور منجی بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) و همراهی حضرت مسیح (ع) با ایشان صورت گرفته مایه شادمانی است و نشان از رابطه حسنه میان اقلیت های مذهبی در ایران با دیگر برادران مسلمان خود است که البته این رابطه میان ارامنه و مسمانان در طول تاریخ ایران به چشم می خورد که بعد از انقلاب اسلامی قوت بیشتری گرفته و کلام الهی را که فرموده وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى تحقق بخشیده است.

این مراسم با دعای برای درگذشتگان و نیز روح بلند امام خمینی (س) به پایان رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.