حذف مدارس سمپاد دوره اول، موجب تضعیف مدارس سمپاد دوره دوم  و گردن کلفتی مدارس غیر دولتی برند می شود!

 مسولان آموزش و پرورش وعده داده اند با حذف مدارس سمپاد دوره اول، مدارس سمپاد دوره دوم را تقویت خواهند کرد! همین سخن نشان می دهد که تصمیم گیران، حتی اندک آشنایی  با مجموعه سمپاد ندارند و متاسفانه بدون هیچ  پژوهشی، در این باب سخن می گویند و تصمیم گیری می کنند. اما دلیل ما بر این مدعا چیست؟

 رکن رکین مدارس سمپاد، کارهای پژوهشی است و این، یکی از تفاوت های اصلی این مدارس با انواع دیگر مدارس است. دانش آموزان این مدارس در دوره اول دبیرستان، در کنار کارهای آموزشی، به شکل خاص و ویژه ای، به کارهاى پژوهشی می پردازند. حذف مدارس سمپاد دوره اول، به معنای پایان یافتن کارهای پژوهشی در این مدارس است. در دوره دوم، در پایه دهم است که دانش آموز، آموخته هایش را به شکل پروژه ارایه می دهد و بسیاری از این پروژه های دانش آموزی، مبنای اختراعات و تحقیقات ارزنده برای کشور شده و می شود. 

  ممکن است کسی بگوید پژوهش را از سال دهم آغاز کنند. حداقل به دو دلیل، این کار امکان پذیر نیست؛ اولین مسیله کنکور است. در دوره دوم دبیرستان، بسیاری از انرژی ها صرف کنکور می شود و دانش آموز، سرگرم کارهای آموزشی می شود و از کار پژوهشی باز می ماند. علاوه بر این، دانش آموزان پایه دهم و پایه یازدهم، سرگرم المپیاد های داخلی و خارجی می شوند  و المپیاد، جایی برای پژوهش باقی نمی گذارد.  مسیولان کشور و آموزش و پرورش بی تردید می دانند که آموزش و پرورش ایران، در جهان، جز این مدال های رنگارنگ، که بسیاری از آن ها توسط دانش آموزان #سمپاد به دست آمده و می آید، چیزی برای ارایه ندارد و در بسیاری از موارد، بی اغراق، از نرم جهانی عقب تر است. بنابراین، حذف مدارس سمپاد دوره اول نه تنها پژوهش را تضعیف و بل تعطیل، که المپیاد ها را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

 رقیب مدارس سمپاد، مدارس غیر دولتی برند اند. رقابت تنگاتنگی میان سمپاد و مدارس غیر دولتی #برند بر سر کسب مدال های المپیاد جهانی وجود دارد؛ البته با این تفاوت که مدارس غیر دولتی برند، حداقل هشت برابر مدارس سمپاد هزینه المپیاد دریافت می کنند. حذف مدارس دوره اول سمپاد، به معنای تقویت هر چه بیشتر مدارس غیر دولتی برند است؛ چرا که دانش آموز فقط سه سال دوره دوم دبیرستان در اختیار سمپاد است، در حالی که مدارس غیر دولتی برند، سه سال دوره اول را نیز به #تربیت_ویژه دانش آموزان خود خواهند پرداخت و این بی شک، باعث پیشی گرفتن مدارس غیر دولتی برند، از مدارس سمپاد دوره دوم خواهد شد.

  متاسفانه طرح حذف سمپاد دوره اول نه تنها  شتابزده است، که اصلا مبتنی بر پژوهشی نیست! پژوهشی که  معاون متوسطه آموزش و پرورش منتشر کرده است، به فرض صحت و دقیق بودن داده های تحقیق، نتایجی غیر از مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش دارد و این، یعنی فاجعه! این که تصمیم به این مهمی و سرنوشت سازی، مبنای تحقیق درستی نداشته باشد فاجعه آمیز  و اسفناک نیست؟

  برخی گله می کنند شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر چه اساسی می خواهد در کار شورای عالی دخالت کند؟ به نظر ما نه تنها شورای عالی انقلاب فرهنگی، بلکه شخص رییس جمهور باید در قضیه دخالت کند و تصمیمی که مبنای پژوهشی درستی ندارد را امضا نکند. مسیله این است که تصمیمی گرفته شده،که  روشمند نبوده و بى تردید مانند طرح های شتابزده ی سالیان تصمیم، باعث صدمات جبران ناپذیر به آموزش و پرورش خواهد شد.

  هستند همکاران و معلمان عزیزی که به درستی می گویند نباید میان دانش آموزان تفکیک کرد و ملاک هایی چون هوش و میزان درآمد را، مبنایی برای جدا سازی دانش اموزان قرار داد. ای کاش دوستان به فرآیندی که منجر به این تصمیم شورای عالی شده توجه داشته باشند و توجه کنند که، نشانه های زیادی وجود دارد که این تصمیم، بیشتر مدارس غیر دولتی را گردن کلفت تر خواهد نمود و مدارس دولتی را تضعیف. توجه کنیم، این تصمیم فقط شامل مدارس سمپاد، که  دولتی است می شود و کاری به مدارس تیزهوشان غیر دولتی، که همان غیر دولتی های برند اند، ندارد! 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.