از سال 1385 شرط آزمون حذف شده و بنای اعطای بورسیه بر تعلق گرفتن به دانشجویان ممتاز با تایید وزیر استوار شده است. بعد ها در سال 1387 یک بند به این شروط اضافه شده که افراد داری خدمات فرهنگی و ... نیز می توانند با شرط سنی و حداقل معدل 14 و 16 در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از بورسیه ها منتفع شوند.

پایگاه خبری جماران:  «آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادراک البورسیه».

این جمله ای بود که حسن روحانی 15 مهر سال 1393 در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها گفت و به یکی از جنجالی ترین موضوعات سال های اخیر سمت و سویی دیگر داد چرا که استیضاح فرجی دانا یکی از وزرای محبوب خود را نتیجه ورود وزارتخانه علوم به موضوع بورسیه ها دانست..

به گزارش جماران ،  جنجال موضوع بورسیه های غیرقانونی که از خرداد سال 93 کلید خورده است تا کنون ادامه داشت تا اینکه شب گذشته محمود صادقی نماینده تهران با انتشار گزارش 15 صفحه ای وزارت علوم از زوایا و جزئیات دیگر این ماجرا خبر داد.

 

در این گزارش 15 صفحه ای نکات جالب توجهی مشاهده می شود.

 

ملاک اعطای امتیاز بورسیه به دانشجویان چیست؟ 

در ابتدای این گزارش که از سوی وزارت علوم تدوین شده است به قانون مصوب نحوه تعیین واجدین شرایط استفاده از امتیاز بورس اشاره شده که طی سال های 64 الی 84 برخورداری از این امتیاز ویژه تنها از دو طریق امکان پذیر بوده است: 1- قبولی در آزمون اعزام 2- مربیان واجد شرایط دانشگاه ها

در ادامه این گزارش آمده است: از سال 1385 شرط آزمون حذف شده و بنای اعطای بورسیه بر تعلق گرفتن به دانشجویان ممتاز با تایید وزیر استوار شده است. بعد ها در سال 1387 یک بند به این شروط اضافه شده که افراد دارای خدمات فرهنگی و ... نیز می توانند با شرط سنی و حداقل معدل 14 و 16 در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از بورسیه ها منتفع شوند.

گرچه در این گزارش اذعان شده که این شروط بعدها هیچکدام از سوی وزیر وقت علوم تایید نشدند اما در این گزارش نیامده است که دقیقا پس از عدم تایید وزیر ملاک انتخاب افراد واجد شرایط چه بوده است!

شورای مرکزی اعطای بورس 

در گزارشی که سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به سوالات صادقی تنظیم کرده است از شورای مرکزی اعطای بورس تنها به عنوان پیشنهاد دهنده شرایط و ضوابط بورسیه ها نام برده که باید نظرات آن از سوی وزیر تایید اما در عمل این شورا خود را به همراه چند نهاد و شخص دیگر به عنوان معرف متقاضیان بورس معرفی می کند.

ردپای یک تشکل دانشجویی خاص!

در صفحه دوم این گزارش آمده است: معرفین افراد جهت اخذ بورسیه به طورکلی «دانشگاه ها، تشکلهای دانشجویی خاص، مسئولین وزارت علوم و شخص مدیرکل بورس و اعزام بوده اند که لیست آنها به تفکیک موجود است»

اگرچه سازمان امور دانشجویان لیست تفکیکی را به همراه این گزارش منتشر نکرده است اما با ذکر مثال هایی در ادامه اذعان کرده است: «به عنوان مثال درفاصله سال های 89 تا 92 معاون فرهنگی وقت وزارت علوم 736 را نفر، یک تشکل دانشجویی 595 نفر، مسئولی دیگر در وزارت خانه 151 نفر و ...» معرفی کرده اند.

دراین گزارش تاکید شده است که ورود به سیستم بدون معرفی از سوی یکی از مراجع فوق عملا امکان پذیر نبوده است.

معاون وقت فرهنگی وزارت علوم طی آن سال ها غلامرضا خواجه سروی بوده است. 

 

دور زدن کنکور! تحصیل در رشته های داخلی به جای اعزام به خارج از کشور!

سازمان امور دانشجویان یکی از تخلفات صورت گرفته در قالب امتیاز بورسیه تحصیل در خارج از کشور را اینگونه عنوان کرده است که برخی افراد برای ادامه تحصیل در ایران چون نمی توانسته اند در آزمون های ورودی قبول شوند با گرفتن امتیاز بورسیه و تبدیل آن از خارج به داخل کشور، عملا کنکور را دور می زده اند.

اما آنچه که بیشتر جای تعجب دارد این است که اغلب این افراد در رشته هایی ادامه تحصیل داده اند که هیچ وقت جزو رشته های ضروری برای اعزام نبوده است؛ برای مثال فردی با پذیرفته شدن در رشته ای ضروری مانند علوم فنی- مهندسی برای تحصیل در خارج کشور پس از تبدیل وضعیت خود از دانشجوی اعزامی به دانشجوی داخلی در رشته هایی نظیر ادبیات فارسی، نهج البلاغه ، فقه و ... ادامه تحصیل داده است.

تعداد دقیق بورسیه ها در دولت احمدی نژاد

بورسیه خارج: 729 نفر

بخشنامه ایثار گران: 165 نفر

مربیان دانشگاه ها: 890 نفر

تبدیل خارج به داخل: 1886 نفر

مجموع: 3670 نفر

 

هزینه تحصیل بورسیه های دولت احمدی نژاد چه میزان بوده است؟

با توجه به اطلاعات مالی صفحه چهارم گزارش سازمان امور دانشجویان برای افرادی که تبدیل خارج به داخل شده اند؛ به علاوه افرادی که تحت بخشنامه ایثارگران بورس گرفته اند هر ترم «شصت و یک میلیارد و پانصد میلیون تومان» شهریه پرداخت شده است.

برای مربیان هر ترم «هفده میلیارد و هشتصدمیلیون تومان» پرداخت شده است و به ازای هر بورسیه خارج از کشور چیزی حدود 500 تا یک میلیارد تومان هزینه شده است.

 

سرانجام بورسیه های بدون آزمون در دولت احمدی نژاد چه شد؟

در این گزارش تصریح شده است، برای آنچه که جلوگیری از بروز تنش های اجتماعی نامیده شده است و هم چنین رعایت سیاست حل معضل افرادی که دارای شرایط آیین نامه های گذشته را داشته اند می توانند ادامه تحصیل بدهند.

افرادی نیز که یک یا چند شرط مصوب همان دوره را نداشته اند می بایستی با هزینه شخصی خود ادامه تحصیل دهند و در نهایت کسانی که با اراده آمار غلط توانسته بودند بورسیه کسب کنند نیز از ادامه تحصیل محروم شدند که تعداد آن ها 840 نفر بوده است!

در اطلاعیه پیوستی این گزارش به موارد جالبی اشاره شده است از جمله اینکه فردی با معدل 10/80 صدم توانسته با جعل و تغییر نمره خود به 14/50 صدم بورس دکتری کسب کند! 

 

تعداد دقیق نورچشمی ها مشخص نیست! 

در این گزارش در پاسخ به سوال محمود صادقی در مورد تعداد دقیق وابستگان به مسولین و مقامات کشور در فهرست بورسیه های بدون آزمون جواب صریحی داده نشده است و تنها به این پاسخ اکتفا شده است که: آمارهای متفاوتی وجود دارد!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.