گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در واکنش به خبر:«استان تهران، بیش از کشور ترکیه، بنزین مصرف می کند»؛

شهربانو امانی در گفت و گو با جماران: مصرف انرژی و سوخت ما 4 برابر چین است

خودروهای غیراستاندارد تولید داخل که سرمایه های کشور را هدر می دهند و بنزین های غیراستاندارد در کنار ماشین هایی که موتورهای دیزلی دارند از مهم ترین عوامل آلودگی هستند.

به گزارش خبرنگار جماران، مدیر‌کل محیط زیست استان تهران اخیرا گفته است: «جمعیت ۱۳ میلیونی استان تهران، بیش از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ترکیه، بنزین مصرف می کنند در حالی که سرانه مالکیت خودرو ما کمتر است» در همین راستا به سراغ شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران، رفتیم و علل این موضوع را از وی جویا شدیم.

شهربانو امانی درباره عوامل متعددی که باعث بالارفتن مصرف سوخت در تهران شده است گفت: در ارتباط با بحث مصرف انرژی در کشور، وقتی مصرف انرژی در ایران را با کشوری مانند چین مقایسه کنیم متوجه می شویم که مصرف انرژی و سوخت ما 4 برابر چین است. این درحالیست که جمعیت آن کشور بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر است. این مصرف بالا هم می تواند مصارف خانگی و هم مصارف مربوط به سوخت وسایل نقلیه را در بر می گیرد و نشان می دهد که ما دچار اسراف و زیاده روی در مصرف هستیم.

وی در ادامه گفت: بخش مهمی از این معضل به الگوی رفتاری ما مربوط می شود مهم ترین الگوهای رفتاری را حاکمیت و دولت ها بنیانگذاری می کنند کما اینکه بسیاری از سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان های عمومی(اعم از دولتی، شهرداری) دارای موتورخانه های غیر استاندارد هستند و نیاز به بازنگری اساسی دارند، متاسفانه ذهنیتی وجود دارد که معتقد است حالا که گاز با قیمتی ارزان در دسترس است باید در مصرف زیاده روی کرد درصورتی که این ذهنیت مخرب و اشتباه است.

عضو شورای شهر تهران با تایید اظهارات مدیر‌کل محیط زیست استان تهران گفت: نه تنها بنزین در کشوری مانند ترکیه دارای نرخی واقعی است بلکه تمامی مبلغ آن از سوی مصرف کنندگان پرداخت می شود. لذا به دلیل آنکه قیمت های سوخت و انرژی واقعی هستند شهروندان این کشور، تلاش می کنند مانع اسراف در مصرف انرژی شوند و حتی در خانه های خود نیز با پوشیدن لباس گرم، از مصرف زیاد انرژی خودداری می کنند. آنها حتی دمای متعارفی را برای منازل خود تعیین کردند. در سال های گذشته تلاش هایی برای نهادینه کردن دمای 18 درجه برای ساختمان های عمومی درون کشور از سوی سازمان محیط زیست صورت گرفت منتها به دلیل نواقصی که در موتورخانه های این ساختمان ها وجود داشت طبقات پایین تر سرد می ماندند و طبقات بالایی گرم تر بودند.

وی افزود: در ارتباط با مصرف بنزین، مسائل بسیار مهمی را می توان مطرح کرد از جمله بحث سرمایه گذاری و حمایت از تقویت و گسترش حمل و نقل عمومی؛ حمل و نقل عمومی باید متصل به هم باشد برای نمونه شهروندی که می خواهد بدون استفاده از خودروی شخصی خود به محل کارش برود باید مراکز ارائه دوچرخه قابل دسترسی باشند و دوچرخه هایی را در اختیار شهروندان قرار دهند و حمل ونقل باید به سمت انسان محوری تمایل پیدا کند.

شهربانو امانی در ادامه افزود: امروزه در بیشتر کشورها وسایل حمل و نقل عمومی را طوری طراحی می کنند که در محدوده معینی، شهروندان بتوانند به خدمات عمومی نظیر اتوبوس، مترو و تاکسی ها  دسترسی داشته باشند. این امکانات باید در فاصله 300 الی 400 متری در نقاط مختلف شهر در اختیار شهروندان قرار گیرد تا انگیزه استفاده از وسایل عمومی در میان مردم را افزایش داده و آنها را از تمایل به سوارشدن خودروی شخصی منصرف سازد.

نماینده اسبق مجلس گفت: هرکسی باید به یک ایستگاه مترو، بی آرتی یا ایستگاهی که در آنجا دوچرخه ارائه می دهند دسترسی داشته باشد. در دوره شهرداری سابق تهران، با دو میلیارد دلاری که برای ساختن پل صدر هزینه شد می توانستند ناوگان فرسوده اتوبوسرانی را نوسازی کرده و مترو را توسعه دهند اما متاسفانه امروز پس از افشای وضعیت ناایمن خط 7 مترو مشخص شد که شهرداری سابق تنها به دنبال توسعه تونل های مترو بود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از مصرف بالای سوخت در تهران به مقوله فرهنگ بازمی گردد گفت: متاسفانه شاهد این بودیم که دولت یازدهم برای فروش بیشتر خودروهای غیراستاندارد وام هایی را اعطا کرد در حالی که صنعت خودروسازی در کشور ما زیان ده و گران است و به دلیل اینکه نمی توانند با صنعت خودروسازی کشورهای پیشرفته رقابت کنند از اهرم های متعدد برای حمایت های قانونی از خودروسازان داخلی استفاده می شود.

نماینده شورای شهر تهران در ادامه افزود: امروز بهره وری از انرژی های پاک و نو از جمله استفاده از ماشین ها و موتورسیکلت های هیبری مدنظر قرار دارد این درحالیست که بررسی ها نشان می دهد بخش مهمی از آلوده کنندگان هوا در ایران، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها، کامیون ها و کامیونت ها هستند که بیشترین آلاینده ها را تولید می کنند لذا بخش عمومی می توانند با اخذ سیاست هایی این موارد را ساماندهی کند.

امانی افزود: متاسفانه با آنکه قانون هوای پاک در مجلس مصوب شده است اما در کشور ما، قانون به درستی اجرا نمی شود و ضمانت اجرایی هر قانون از زمان تصویب آن، موجب بازدارندگی و عمل به آن قانون نمی شود از این رو، قانون باید لازم الاجرا باشد. خوشبختانه دولت یازدهم، با تلاش بسیار زیاد بنزین های تولید پتروشیمی را حذف کرد. حتی در زمان دولت آقای خاتمی، سرب بنزین ها حذف شدند و بنزین بدون سرب ارائه می شد اما در دولت های نهم و دهم، بنزین های پتروشیمی را با کیفیتی نامناسب به دلیل تحریم هایی که وجود داشت تولید می کردند. 

این عضو شورای شهر اظهار کرد: خودروهای غیراستاندارد تولید داخل که سرمایه های کشور را هدر می دهند و بنزین های غیراستاندارد در کنار ماشین هایی که موتورهای دیزلی دارند از مهم ترین عوامل آلودگی هستند لذا به روزرسانی و استفاده از دانش روز ایجاب می کند که بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی بالاخص در تهران سرمایه گذاری کند.

وی در پایان گفت: دولت، مجلس و شورا نیز باید در این راستا، برنامه ها و طرح هایی را بررسی کرده و راه های حل مشکلات را ارائه دهند. از سوی دیگر آموزش همگانی در کشور ما نیز با مشکلاتی روبه روست مردم باید انتخاب کنند و میان استفاده از خودروی شخصی و وسایل عمومی یکی را انتخاب کنند منتها وسایل عمومی برای انتخاب شدن باید در دسترس باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.