گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درگفت و گو با جماران؛

دو اَبَرچالش شهر تهران از زبان عضو شورای شهر

تعداد سرانه تولید خودرو در تهران کمتر از استانبول است اما چرا این شهر به اندازه تهران ترافیک ندارد. به خاطر این که امروز استفاده از خودروی شخصی در تهران ارزان است. بیش از 50 درصد از خودرو های متحرک در تهران تک سرنشین هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که آمار دقیقی در رابطه با افرادی که بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند نداریم، گفت: آلودگی هوا و ترافیک از حالت بحران خارج و به مرز امنیتی رسیده است و با این وضعیت کیان امنیت ملی ما را تهدید می کند.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد آمارهای متفاوتی که از تعداد مرگ و میرهای آلودگی هوای تهران و آماری که خود وی ارائه داده بود، گفت: واقعیت این است که ما هنوز آمار دقیقی در این رابطه نداریم و آنچه که مسلم است هیچ کس در فاجعه بودن آن  شکی ندارد. وضعیت آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو ابر چالش در شهر تهران موجب خسارت های مادی، معنوی و جانی بسیار زیادی تا به حال شده است.

وی اظهار کرد: این که کمیت و آمار این معضل هر میزانی است مهم نیست، آنچه که مهم است و همه می دانند این است که آلودگی هوا و ترافیک از حالت بحران خارج و به مرز امنیتی رسیده است و با این وضعیت کیان امنیت ملی ما را تهدید می کند.

فراهانی گفت: راهکار این موضوع هم همان چیزی است که در همه جای دنیا اعمال شده است، هیچ راهکار ابتکاری وجود ندارد، همه دنیا با گسترش حمل و نقل عمومی ریل محور و از طرف دیگر با سیاست های محدود کننده ی خودرو محور و جایگزین سیاست های خودرو محور به زیست محور این معضلات شهری را حل کرده اند.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد : ما امروز در تهران 7  خط مترو داریم که با حدود ده هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می توان سرعت قطارها را به زیر یک دقیقه و تعداد جابجایی مسافر را از 2 میلیون نفر به ده میلیون نفر رساند .  البته خط 7 در حال حاضر تعطیل شده است و 300میلیارد تومان برای راه اندازی لازم دارد که به کمک دولت، مجلس و حاکمیت این مشکل قابل حل است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر به بحث تولید و سرانه خودرو در آلودگی هوا و ترافیک ورود نمی کند، گفت: تعداد سرانه تولید خودرو در تهران کمتر از استانبول است اما چرا این شهر  به اندازه تهران ترافیک ندارد. به خاطر این که امروز استفاده از خودروی شخصی در تهران ارزان است. بیش از 50 درصد از خودرو های متحرک در تهران تک سرنشین هستند. فقط حدود 500 هزار خودرو برای کار به تهران وارد و خارج می شوند که این مسئله نشانگر این است که ما نه تنها  کمکی به حمل و نقل عمومی نکرده ایم بلکه آن را تشویق کرده ایم.

فراهانی در ادامه گفت: در همه دنیا در کنار گسترش حمل و نقل عمومی با بالا بردن هزینه های استفاده از خودروی شخصی، مردم را به حمل و نقل عمومی تشویق می کنند. هزینه پارکینگ، پارک کردن کنار خیابان و... با گسترش حمل و نقل عمومی تفاوت جدی پیدا می کند.

وی افزود: باید برای استفاده از اتوبان ها و امکانات دیگر شهر تهران عوارض پرداخت شود. زمانی که حمل و نقل عمومی ارزان در دسترس باشد مردم فقط برای مسافرت  خارج از شهر از خودروی شخصی استفاده می کنند. این روشی است  همه در دنیا از آن بهره می برند.

عضو شورای شهر تهران در پایان در پاسخ به این سوال که فکر می کنید در این دوره 4 ساله چه قدر بتوانید این موضوع را تحقق بخشید، اظهار کرد: همه برنامه ریزی های ما در این دوره به این سمت است و بودجه سال 97 بر همین اساس بسته می شود. برنامه توسعه سوم شهرداری که از اوایل سال 97 شروع می شود نیز در همین راستا است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.