معادیخواه گفت: کتابهای خاطرات ایشان که 3 جلد آن منتشر شده است و 2 جلد دیگر آماده انتشار است از بهترین خاطرات انقلاب محسوب می شود و در تاریخ شفاهی انقلاب ایران و تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه ای دارد.

حجت الاسلام و المسلمین "عبدالمجید معادیخواه" در خصوص ویژگی های خاص مرحوم طباطبایی به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران گفت: مرحوم دکتر صادق طباطبایی ویژگی های خاصی داشتند که در بعضی جهات معلوم بود که وارث خصوصیان ویژه و ناب پدر بزرگوارشان مرحوم طباطبایی هستند. بنده افتخار شاگردی مرحوم طباطبایی ابوی ایشان را داشته ام و کمتر کسی در میان بزرگانی که توفیق زیارتشان را داشته ام برایم تا این حد خاص و ویژه و دوست داشتنی و جذاب بوده اند. ویژگی های خاصی که خیلی کم نمونه و نظیرند.

وی درباه وجوه متمایز بودن مرحوم طباطبایی از دیگران گفت؛ بی اعتنایی به امور و مسایل بود که برای دیگران پر جاذبه بود، اما برای ایشان جاذبه ای نداشت. مرحوم دکتر صادق طباطبایی یک مقداری در میدان سیاست که مقداری آلودگی می آورد، قرار گرفته بودند، منتهی ذاتا همان خصوصیات را داشتند و خیلی آلودگی های سیاست در ایشان قابل نفوذ نبود. انسان وارسته ای بود که بیشتر هویتشان فرهنگی بود تا سیاسی. بالاخره به هر دلیل مسیری که ایشان را به سیاست کشاند، "مبارزه" بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد کابینه شهید رجایی در پاسخ به سوال خبرنگار جماران در مورد نقش مرحوم طباطبایی در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که جاذبه های قدرتی هم وجود نداشت، ایشان در تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان خارج از کشور نقش فوق العاده ای داشت که نقش خود این انجمن های اسلامی، در پیروزی انقلاب کاملا قابل توجه و از نهادهای تاثیرگذار در تاریخ معاصر ما بود. به ویژه در آن شرایط تاخت و تاز مخالفین اسلام در خارج از کشور، این نهاد در یک مقطعی نفش بسیار مفید و موثری در اعتلای اسلام داشت. به هر حال خبر مرگ ایشان فقدان و ضایعه بسیار تلخی بود.

"عبدالمجید معادیخواه" مسئول بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، در مورد نقش کتابهای خاطرات ایشان در تاریخ شفاهی انقلاب و تاریخ معاصر ایران گفت: کتابهای خاطرات ایشان که 3 جلد آن منتشر شده است و 2 جلد دیگر آماده انتشار است از بهترین خاطرات انقلاب محسوب می شود و در تاریخ شفاهی انقلاب ایران و تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه ای دارد.

وی افز.د: البته در بعضی از خاطرات ایشان نشانه هایی می بینیم از اینکه بیشتر دوست داشته اند گذشته را مثبت ببینند و بر نکات مثیت بیشتر تکیه کرده اند. شاید تعلق خاطری که ایشان به انقلاب داشت و چون انقلاب اسلامی به پای اسلام و روحانیت تمام می شد، لذا نقاط تیره و خاکستری ای که به هر حال در هر حرکت بشری ای حتی در مقام مقایسه عرض نمیکنم بلکه من باب مثال، در بعثت پیامبر هم وجود داشته است، در مورد انقلاب ذکر نشده و بیشتر به نکاث مثبت اشاره شده است. کلا در تاریخ یک کشور به خاطره نمی شود اکتفا کرد، چرا که ذکر خاطر با فیلتر نگاه نویسنده ذکر می شود، لذا در ذکر خاطرات همه وجوه یک قضیه ذکر نمی گردد. اما با وجود همه این ملاحظات خاطرات ایشان از بهترین خاطره نویسی های معاصر محسوب می شود و در تاریخ شفاهی معاصر کشور جایگاه والایی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.