دعایی گفت:

به مناسبت در گذشت مرحوم دکتر صادق طباطبایی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در زمینه نقش وی در انقلاب اسلامی و ویژگی های خاص وی از سایر انقلابیون و مرودات فرهنگی با امام در زمان تبعید در نجف و پاریس گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین محمود دعایی انجام داده است که شرح آن در زیر می آید:

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، رییس موسسه اطلاعات در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جماران در پاسخ به سوالی در مورد نقش دکتر صادق طباطبایی در پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا گفت: مرحوم دکتر صادق طباطبایی از بنیان گزاران و پیشکسوتان و رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا بود. بینش و برداشت و تلقی نوینی که ایشان از اسلام داشتند باعث گردید این اتحادیه به سطح بسیار بالایی برسد. در دورانی که اتحادیه انجمن های اسلامی بنای مبارزه را کارهای تبلیغاتی و مبارزاتی علیه رژیم شاه قرار دادند، ایشان نشریه ای تحت عنوان "دانشجوی مسلمان" را به طورماهانه منتشر می کردند که این نشریه وزین مواضع انقلابی و سرزنده ای را عرضه می کرد. ایشان بنا داشت که در ارتباط مستقیم با امام باشند. بنابراین به نمایندگی از اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا و آمریکا به عراق آمد و با امام ملاقات داشت و امام به دلیل آشنایی که با خاندان ایشان و به خصوص به خاطر علاقه ای که به پدر بزرگوارشان داشتند به گرمی آقای طباطبایی را پذیرفتند و این ارتباط سرآغاز یک رابطه سازنده و فوق العاده تعیین کننده ای برای ارتباط کلیه روشنفکران مسلمان به خصوص دانشجویان مسلمان ایرانی در خارج از کشور با امام شد و به دنبال آن عناصر دیگری از اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا و آمریکا توانستند به محضر امام مشرف شوند و پیشاپیش آنها آقای دکتر ابراهیم یزدی بود که از آمریکا می آمد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی؛ به نمایندگی دکتر طباطبایی از سوی امام خمینی(س) دراخذ وجوهات و انجام فعالیت های فرهنگی ایشان اشاره کرد که نقش به سزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و افزود: به پیشنهاد دوستان بنا شد که عنصری از اتحادیه انجمن های اسلامی به نمایندگی از امام در اخذ وجوهات اجازه هایی داشته باشد و در پرتو بهره مندی از امکانات مادی که با اجازه حضرت امام(س) به وجود می آمد فعالیت هایی را دنبال کنند و برنامه هایی را انجام دهند. آقای طباطبایی شفاها و آقای ابراهیم یزدی کتبا از طرف حضرت امام(س) اجازه داشتند و از طریق این دو بزرگوار فعالیت هایی در اروپا و آمریکا دنبال می شد که خدمات بسیار ارزشمندی برای انقلاب به دنبال داشت.

وی در پاسخ سوالی در مورد تنوع فعالیت های ایشان در زمان انقلاب به خبرنگار جماران گفت: اجلاس سالانه اتحادیه همیشه با پیام امام آغاز می شد و این اتحادیه با امام در تماس بودند و نامه نگاری بین امام و این اتحادیه به طور مستمر وجود داشت. ایشان در کنار این ارتباطات علاوه بر نقش سازنده ای که در فعالیت های مبارزاتی و آرمانهای حضرت امام(س) داشتند، نسبت به دایی بزرگوارشان امام موسی صدر هم بسیار علاقه مند بود و در صحنه های مبارزاتی لبنان هم حضور می یافت و سعی بر گره گشایی در امور مبارزاتی داشت و در رفع مشکلات مجلس اعلای عراق هم موثر بود. ایشان در واقع هم پایگاهی بود برای نهضت حضرت امام(س) و هم برای تشکیلات مجلس اعلای عراق در اروپا.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی به نقش مرحوم صادق طباطبایی در جریان هجرت امام(س) به پاریس پرداخت و افزود: در جریان هجرت امام(س) به پاریس یکی از نیروهای بسیار وفادار و موثری که خدمات بسیاری به حضرت امام(س) کرد ایشان بود؛ در کنار آقای دکتر حبیبی و دکتر ابراهیم یزدی که تیمی تشکیل شده بود که به عنوان عناصر مورد اعتماد و اطمینان امام شناخته می شد.

"سید محمود دعایی" درباره نقش مرحوم صادق طباطبایی در جریانات پس از انقلاب اشاره کرد و به خبرنگار جماران گفت: در جریان پیروزی انقلاب هم ایشان جزو تشکیل دهندگان دولت موقت و وزیر مشاور و سخنگوی دولت بودند و فعالیت های بسیار مهمی در این زمینه انجام دادند. در دورانی هم که ایشان از فعالیت های اجرایی فاصله گرفتند به دلیل بنیه علمی و تحقیقاتی فوق العاده ای که داشتند و با در اختیار داشتن مرکز تحقیقات و پژوهشی که در آلمان متعلق به ایشان بود بسیاری از نیازهای فنی مربوط به انقلاب را ایشان تامین می کرد. در تامین سوخت جامد موشک هایی که در اختیار سپاه بود تحقیق و فعالیت می کرد و کمک های ایشان زمینه ساز رفع مشکلات بسیار بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به فعالیت های اجتماعی و تالیفات صادق طباطبایی اشاره نموده و افزود: در زمینه مطالعات اجتماعی ایشان آثاری را تالیف کرد که می تواند در ارشاد و هدایت نسل جوان ما تاثیرگذار باشد. انتخاب و ترجمه های ایشان از نمونه های فوق العاده مطالعات اجتماعی پس از انقلاب است. 2 مورد ازکارهای ترجمه ایشان توسط انتشارات اطلاعات منتشر گردیده و چاپهای متعددی هم یافته است و البته از آن مهمتر مجموعه خاطرات این بزرگوار است که 2 جلد آن باقی مانده بود که امیدوارم این دو جلد را هم ایشان توانسته باشند به پایان ببرند و به زودی شاهد انتشار آنها باشیم.

وی در مورد شخصیت و ویژگی های اخلاقی مرحوم صادق طباطبایی اشاره کرد و گفت: به عنوان کسی که به تناوب و در موقعیت های مختلف با ایشان ارتباط داشته ام از شخصیت ایشان می توانم بگویم، ایشان انسان هوشمندی بودند. در تمام دوران تحصیل و تحقیق خود به عنوان یک چهره فوق العاده درخشان که در همه مراحل تحصیلی و تحقیقی خود درخشید و علی رغم سطح بالای رتبه دانشگاهی و علمی انسان فوق العاده فروتن و بی ادعا و صمیمی و خاکی بودند و نمونه بارزی از انسانی که همه ویژگی ها و کمالات را دارند و در عین حال از هیچ ادعایی برخوردار نبودند. صبور و آزاداندیش بودند. متواضع و فروتن. بسیار عمیق فکر می کرد و با کسانی که با او در ارتباط بودند بیشترین اهتمام را برای رشد و پرورش آنان داشت. به همین دلیل فرزندان صالحی به بار آورد و در ارتقای علم و ایمان بستگان خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد. در زندگی بسیار مثمر ثمر بودند و کمترین آزاری را به احدی نمی رساندند.

حجت الاسلام دعایی در پاسخ سوالی در مورد ارتباطات مرحوم صادق طباطبایی با حضرت امام(س) گفت: ایشان مراودات فرهنگی با حضرت امام(س) داشت و کتابهای مورد نیاز امام(س) در زمان تبعید در نجف و پاریس توسط ایشان تامین می شد. همچنین این بزرگوار در بحث مسایل رسانه ای به حضرت امام(س) مشاوره های مفیدی می داد.

رییس موسسه اطلاعات در مورد آخرین دیدارهایش با مرحوم طباطبایی افزود: من آخرین باری که این بزرگوار را دیدم زمانی بود که جریان درمان ایشان تقریبا نهایی شده بود و با استقامت و سلامت به ایران آمد. روز اول بازگشت ایشان، مرحوم را در مرقد حضرت امام(س) زیارت کردم و همان روز از این بزرگوار قول گرفتیم که در موسسه اطلاعات منتظر دیدارشان هستیم و ایشان در همان سفر به ما افتخار دادند و به موسسه آمد. آخرین ارتباط هم بر می گردد به گفت و گوی تلفنی ام با این بزرگوار چند روز قبل از فوتشان، که مشورتی با آن بزرگوار در مورد بیماری داشتیم که به لحاظ روحی اوضاع خوبی نداشت و ایشان با حسن نیت و علی رغم بیماری صحبت کرد و هدایت و راهنمایی خوبی برایش داشت. در همین گفت و گو صحبت ها و شوخی های بسیاری کردیم و اصلا گمان نمی کردم که این اتفاق چند روز دیگر بیفتد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد نظر ایشان در مورد مسایل روز به خبرنگار جماران گفت: ایشان دغدغه مسایل روز و انقلاب را داشت. دغدغه راه امام و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی دغدغه همیشگی ایشان بود. به همین خاطر گاهی با دوستان در محفل خصوصی و صمیمانه درد دل می کرد و از نگرانی هایشان می گفت، اما همیشه با وجود نگرانی ها امید می داد. یکی از دغدغه های ایشان بود که نسبت به برخوردها با مقام معظم رهبری بسیار نگران بود که شخصیت و منش رهبری آنچنان که او می دانست برای همه کس روشن نباشد. علاقه مند به تداوم رهبری ایشان و ایجاد یک فضای سالم در کشور بود که در این فضا بدخواهان نتوانند هیچ ضربه ای به نظام وارد کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.