همایش سراسری دیده‌بان شفافیت و عدالت با عنوان مبارزه با فساد مشارکت مردم و افزایش اعتماد صبح روز پنجشنبه ۱۷ اسفند برگزار شد.

معاون دادستان کل کشور گفت: اجازه دهید دستگاه قضایی در آرامش و بدون فشارها و وظیفه خود را در قبال پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه انجام دهد. خیالتان راحت رئیس قوه قضاییه هیچ ملاحظه‌ای در این پرونده ندارد. فرصت دهید، فضا را به هم نریزید تا دستگاه قضایی در روندهای قانونی رسیدگی خود را انجام دهد.

به گزارش جماران ، مهدی امیری اصفهانی معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور که در همایش دیده‌بان شفافیت و عدالت سخن می‌گفت، با بیان اینکه بر اساس همه مبانی عقلی و نقلی حرکت به سمت کمال وظیفه و تکلیف است؛ خاطرنشان کرد: تحقق مسئولیت اجتماعی بدون مسئولیت پذیری اجتماعی ممکن نیست و این امر بدون مشارکت آحاد جامعه محقق نمی‌شود.

وی خطاب به اعضای دیده‌بان شفافیت و عدالت که در سایر استان‌ها حضور دارند، گفت: باید نسبت به فساد و مبارزه با آن باور داشته باشیم و در جامعه نسبت به امکان ایجاد شفافیت باورسازی کنیم. حکمرانی مطلوب بدون خواست و اراده مردم محقق نمی‌شود و اصلی‌ترین راهبرد در مبارزه با فساد، راهبرد مردمی‌سازی شفافیت است. کسی نمی‌تواند منکر نقش سازمان‌های مردم نهاد در ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد شود. در دنیا برای مبارزه با فساد از سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌کنند و سازمان‌ها هم در شفافیت سازی بسیار موفق هستند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه مردم در شفافیت نقش دارند و در این میان باید علاوه بر آن از زیرساخت‌های نوین فناورانه و روش‌های نوین مدیریتی هم استفاده کرد، اظهار داشت: اگر این مسائل را مورد توجه قرار دهیم اصلاً انحرافی شکل نمی‌گیرد. ضمن اینکه فساد از دور زدن قانون ایجاد می‌شود . بنابراین در مبارزه با فساد نباید بی‌قانونی شود. باید به قوانین اشراف داشت و در ارتقاء توانمندی حرفه‌ای نباید ذره‌ای تردید کرد.

به گزارش جماران، معاون دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص علل ایجاد زمینه‌های ظهور پدیده‌ای مانند کوروش کمپانی علی رغم وجود نظارت‌ها یادآور شد: یکی از جهاتی که زمینه عدم شفافیت و اقدام به رفتارهای مجرمانه را ایجاد می‌کند نبود زیرساخت‌های فناورانه و گردش به هنگام اطلاعات است. ما زیر ساخت بسیار زیاد داریم اما همه را در چنبره خودمان گرفته‌ایم و نسبت به آنها نگاه بخشی می‌شود . با اینکه در قوانین مختلف تکلیف شده که دستگاه‌ها ملزم هستند گردش به هنگام اطلاعات داشته باشند، اطلاعات را در بایگانی‌های خود گذاشته‌ایم و در استفاده از اطلاعات و گردش آن خست داریم.

امیری اصفهانی ادامه داد: ثمره این اقدامات این می‌شود که فردی از این شکاف موجود نهایت سوء استفاده را به شکل منفعت طلبانه می‌کند. البته این منفعت طلبی اقتصادی بود و خدا نکند منفعت طلبی امنیتی باشد. اگر بخواهم درباره اشکال اصلی صحبت کنم این است که ما در زیرساخت‌های فناورانه و گردش به هنگام اطلاعات دچار مشکل هستیم . همه ما باید همت کنیم این زیرساخت‌های فناورانه را در راستای گردش به هنگام اطلاعات محقق کنیم.

وی تاکید کرد: اگر همه اطلاعاتی که وجود دارند به هم پیوند بخورند زمینه گمنامی و فرار از رفتار مسئولیت پذیرانه فراهم نمی‌شود. اگر اطلاعات و داده‌های مختلف شخصی اعم از اطلاعات بانکی، درمانی، بیمه و مالیات همه پیوند مناسب بخورد امکان فرار وجود ندارد. باید زیرساخت‌ها به شکل مطمئن و دقیق طراحی شود.

امیری اصفهانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین بررسی‌ها از وضعیت پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه گفت: در این باره معذوریت دارم؛ چرا که بر اساس قانون تا زمانی که جرم احراز نشود امکان بیان آن وجود ندارد من هم اگر اطلاعاتی داشته باشم و بخواهم اعلام کنم خلاف قانون است. البته رسانه‌ها در حدی که دسترسی پیدا کرده‌اند گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند. اخبار جلسه دوم دادگاه هم منتشر شده است.

وی اضافه کرد: اجازه دهید دستگاه قضایی در آرامش و بدون فشارها و وظیفه خود را انجام دهد. خیالتان راحت رئیس قوه قضاییه هیچ ملاحظه‌ای در این پرونده ندارد. فرصت دهید، فضا را به هم نریزید تا دستگاه قضایی در روندهای قانونی رسیدگی خود را انجام دهد.

معاون دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا کسانی که فسادها را اعلام می‌کنند به جای پاداش مجازات می‌شوند، گفت: این به دلیل نفهمی کسانی است که اقدام به مجازات می‌کنند چون تکلیف شرعی و قانونی خود را نمی‌دانند. قانون از گزارشگران ضد فساد حمایت می‌کند و کسانی که مانع ایجاد می‌کنند را مجرم می‌شمارد. کسانی که در مسیر مبارزه با فساد دچار صدماتی شدند می‌توانند شکایت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.