یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اهمیت طرح امین در پرورش و آموزش

فارغ از هیاهوهای به‌وجود آمده بر سر هیچ ! حضور روحانیت در آموزش و پرورش آن‌گونه که جریان سازی فضای مجازی می‌شود به معنای جذب طلاب به عنوان معلم نیست بلکه بر اساس رسالت ارشادی و تبلیغی نهاد روحانیت است و باید از این حضور بدون چشم داشت استقبال کرد، زیر برای تربیت دینی نسلی که به شدت زیر بمب باران شبهات در فضای حقیقی و مجازی است سودمند بوده و هیچ ضرری ندارد.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشه در دیدار با آیت الله نوری همدانی با ارایه گزارشی از عملکر وزارتخانه متبوع خود و استقبال از همکاری حوزه علمیه و تقدیر از علما و فضلا و طلاب جوان در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت کشور با ارایه آماری جنس همکاری‌های حوزه علمیه با آموزش و پرورش را تعامل در جهت تحقق سند تحول بنیادین دانست و گفت؛ سال گذشته هفتاد هزار معلم از طریق آزمون سازمان اداری و استخدامی کشور ونیز ماده 28 دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش کرده ایم و ازاین آمار، سه هزار نفر از طلاب جوان بوده‌اند و با کسب موفقیت در آزمون و نیز فرایند گزینش جذب شده اند و جای خوشحالی دارد که طلاب همزمان با تحولات آموزشی نیم نگاهی هم به عرصه تعلیم و تربیت دارند..

وزیر البته در بخش دیگری از این گزارش به‌حضور تبلیغی روحانیون جوان در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت؛ 25هزار نفر نیز در قالب نیروهای جهادی، آموزش و پرورش را در امور پرورشی و فرهنگی کمک می کنند.

گفتن این آمار همان و تیتر رسانه‌های بیگانه  در فضای مجازی همان که چه نشسته‌اید 25 هزار طلبه در یک سال معلم شده‌اند و جار و جنجال و تایید و تکذیب به راه افتاد ...غافل از آن‌که طرح تبلیغ دانش آموزی سال‌های متمادی است در قالب طرح تربیتی امین جاری است و طلاب جوان و خوشفکر و دغدغه‌مند با لحاظ همه شرایط فنی و علمی با حضور در مدارس از طریق معاونت تبلیغ حوزه های علمیه با همکاری آموزش پرورش و رعایت همه قوانین و مصوبات وبخشنامه‌های مصوب درهر دو دستگاه فعالیت می کنند و استخدامی در کار نیست و فقط تبلیغ دانش آموزی است، بنابراین هیچ گونه‌ برنامه ای خارج از قانون استخدامی کشور برای طلاب وجود ندارد. 

بلکه 25 هزار طلبه اعم از حوزه علمیه برادران و خواهران در قالب "طرح امین" و دیگر طرح ها به عنوان‌ طلبه تبلیغی هفته‌ای چند ساعت با حضور در مدارس‌ به سئوالات دینی دانش آموزان و حتی معلمان در وقت‌های خارج از کلاس‌های رسمی پاسخ می‌دهند، با دانش آموزان مأنوس می شوند و از این رهگذر برخی مسائل دینی و اخلاقی و اعتقادی را برای آنان بازگو می کنند. 

هزینه آن‌هم یک ریال از بودجه‌ جاری آموزش و پرورش نیست بلکه مبلغی در حد ایاب و ذهاب از طرف معاونت تبلیغ حوزه‌ علمیه و در مناسب ها، سازمان تبلیغات و اوقاف و...پرداخت‌ می‌شود.

واقعا این بحث خارج از بحث جذب‌ هفتاد هزار معلم‌ است و اساسا طرح امین ربطی به جذب‌ معلم رسمی یا قرار دادی و حتی خرید خدمت ندارد. بلکه جذب  فقط از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای همه داوطلبان صورت‌ می‌گیرد و ممکن است طلاب نیز حسب علاقه در این آزمون‌ها یا هرآزمون دیگری مانند‌ قضاوت و ... در شرایط برابر با سایر داوطلبان در رشته‌های مجاز شرکت کنند و به شرط قبولی در آزمون و مصاحبه به عنوان‌ معلم استخدام می‌شوند.

جالب آنکه همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش مختص دیروز و امروز نیست و از زمان دولت اصلاحات و وزارت حسین مظفر تا‌کنون این همکاری‌ها در صف و ستاد وجود داشته، گرچه با افت و خیز‌هایی مواجه بوده، اما آن‌گونه که رصد کردم دولت حسن روحانی بیشترین تعامل شکلی و کیفی را با حوزه علمیه داشته تا جایی‌که در آخرین ماه‌های حضورش در دولت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل دفتر همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش را ابلاغ کرد و از طرفی وزرای ایشان ازفانی گرفته تا بطحائی و حاجی میرزایی در همه جلسات راهبردی شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش شرکت نموده و شخصا مصوبات این شورا را با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برای بهبود بهتر همکاریها رصد می‌کردند، از قضا مدیر حوزه های علمیه آنگونه که در اخبار این نشست‌ها آمده است تاکید می کند حوزه علمیه دنبال معلم شدن طلبه ها نیست، بلکه بر اساس سند تحول بنیادین خود را ملزم می داند ازهرگونه همکاری که  دستگاه تعلیم و تربیت را به تحقق سند نزدیک کند مضایقه ننماید و ظرفیت عظیم حوزه علمیه می تواند در صف و ستاد یاریگر آموزش و پرورش باشد. 

آیت‌الله علیرضا اعرافی اخیرا نیز درمازندران هجمه رسانه‌های معاند به طرح تربیتی امین را گوشز کرد و گفت؛ طرح "امین" خیلی دشمن دارد، از بی‌بی سی گرفته تا برخی منحرفین داخلی درباره‌اش حرف می‌زنند،به گفته وی وزیر کشورنیز در اجلاس خبرگان گفته است «هرجایی که طرح امین بوده از فتنه‌ها مصون‌تریم » مدیر حوزه‌های علمیه  اجرای طرح امین در مدارس را بالاترین کار حوزه و روحانیت عنوان کرده و می‌گوید: طلبه‌ای که به مدرسه و دبیرستان می‌رود نمی‌تواند طلبه عادی باشد؛ لذا دغدغه هر روز ما ارتقاء روند کیفی کار است.

بنابراین فارغ از هیاهوهای به‌وجود آمده بر سر هیچ ! حضور روحانیت در آموزش و پرورش آن‌گونه که جریان سازی فضای مجازی می‌شود به معنای جذب طلاب به عنوان معلم نیست بلکه بر اساس رسالت ارشادی و تبلیغی نهاد روحانیت است و باید از این حضور بدون چشم داشت استقبال کرد، زیر برای تربیت دینی نسلی که به شدت زیر بمب باران شبهات در فضای حقیقی و مجازی است جزسود هیچ ضرری ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.