حجم مخزن پشت سد دز درپی بارندگی های اخیر پر شده است.

گروه جامعه- زهرا پرچکانی: تابستان امسال تنش آبی در استان خوزستان به دلایل متعددی از جمله خشکسالی، پروژه های انتقال آب در بالادست این استان، کشت محصولات آب بر در پایین دست و سد سازی های ناموفق در گوشه گوشه استان های نیمه غربی کشور به طور ملموسی خود را نشان داد تا آنجا پایین آمدن سطح آب رودخانه های بزرگ این استان در پایین دست سدهای کرخه و دز موجب بروز اعتراضات در بین شهروندان این استان شد.

با بروز تنش آبی در خوزستان و انتشار تصاویر خشک شدن رودخانه ها و بی پناه ماندن گاومیش ها، افکار عمومی تحت تاثیر قرار گرفت و پس از گذشت چندروز دریچه سد ها برای رها سازی آب باز شد اما مسئولین آب منطقه ای خوزستان این اقدام را نامناسب قلمداد می کردند. 
 شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص گفته بود: آبی که رهاسازی شد ذخیره استراتژیکی ما بود، این آب پس‌اندازی است که قرار بود برای کشت پاییزه از آن استفاده کنیم. رهاسازی اخیر آب خارج از فرایند برنامه‌ریزی سازمان آب و برق است و اگر مدیریت مصرف اتفاق نیفتد هیچ منابعی برای کشاورزی در پاییز امسال نخواهیم داشت. 

اگرچه سخنان این مقام مسئول با انتقاداتی مبنی بر اولویت نداشتن کشت پاییزه بر مصرف آب تابستانه اهالی پایین دست سدهای کرخه و دز مطرح شد اما اخبار خوبی از ذخایر پشت سد دز هم به گوش نمی رسید. 

در آبان ماه امسال مدیرعامل سد دز گفته بود: سد دز فقط ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد. با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم.براساس پیش‌بینی‌ها، هواشناسی خبرهای خوبی ندارد.»

اگرچه ذخایر سد دز در آن زمان بیش از 700 میلیون متر مکعب تخمین زده شده بود اما سخنان سعید رئوفی مدیرعامل بهره برداری از این سد ناظر به تراز آب 310 متری است که باید در این سد رعایت شود چرا که در غیراینصورت ورود سیلاب ها می تواند به دیواره سد صدمه بزند.
رئوفی همچنین اضافه کرده که با توجه به شرایط موجود تراز این سد به 305 متر هم رسیده بود. 
 

پس از بارندگی های دوماهه اخیر وضعیت ذخایر پشت سد دز چگونه است؟ 


بنابر تصاویر و ویدئوی زیر که توسط خبرنگار جماران تهیه شده است، مخزن سد دز تا حد مطلوبی پر شده است و فاصله سطح آب تا تاج سد به چند متر رسیده است. 



photo_2022-01-25_11-25-05

 

شکافی که میان دو کوه در تصویر بالا قابل مشاهده است دریچه سد دز است. 

 

photo_2022-01-25_11-24-56

 

فاصله دیواره های تقویت شده ی منتهی به دریچه سد با سطح به چند متر رسیده است. 

 

 

با توجه به اشباع شدن ذخیره پشت سد دز و وضعیت مشابه سد کرخه بنا بر گزارشات روزهای اخیر مجددا بحث مدیریت منابع آبی به میان می آید چراکه در صورت تداوم بارش ها، ذخایر سدها سرریز خواهد شد و مجددا سیکل رهاسازی بدون هدف آب و خروج آب از کشور تکرار می‌شود و یادآور اتفاقات فروردین سال 1398 که منجر به وقوع سیلاب در بالادست سدهای کرخه و دز در استان های چهارمحال و بختیاری، ایلام و لرستان و آب گرفتگی در شهرهای پایین دست این سدها می شود.

بنا بر توصیه کارشناسان تقویت آبخوان های محلی و تکمیل پروژه های ذخیره سازی آب برای مهار سیلاب ها و جلوگیری از رهاسازی ذخایز مازاد سدهای کرخه و دز همچون بهره برداری از سدهای بختیاری و گاوشمار باید در دستور کار قرار گیرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.