«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند. «جماران» آمادگی دارد تا نظرات مسئولان را در این مورد منعکس کند.

به گزارش سرویس باشگاه مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادداشت زیر را جواد بابازاده، عضو شورای نویسندگان تارنمای صدای معلم، ارسال کرده است. جماران از ایجاد عرصه ای عمومی برای گفت و گو درباره سیاست های آموزشی کشور استقبال می کند و آمادگی کامل خود را برای نشر پاسخ های هر شخص و سازمانی که در این زمینه مورد نقد واقع می شود؛ اعلام می کند.

عیب کسان منگر و احسان خویش

امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر می فرمایند: در مردم عیب هایی است و والی از هر کس دیگر به پوشیدن آن ها سزاوارتر است. از عیب های مردم آن چه از نظرت پنهان است، مخواه که آشکار شود، زیرا آن چه بر عهده توست، پاکیزه ساختن چیزهایی است که بر تو آشکار است.

نظرات متفاوت درباره سخنان مدیر کل شهر تهران
سخنان اخیر اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش تهران، که در سایت جماران و صدای معلم منتشر شد، همچنان مورد بحث و بررسی محافل آموزشی و پرورشی است. این سخنان، موجب نگرانی برخی خانواده ها و واکنش و نقدهای فراوان از سوی کارشناسان و مدیران و معلمان شده است. بسیاری از معلمان و کارشناسان، در مورد صحت این ادعاها و یا حداقل بخشی از آن ها، تشکیک کرده اند و خواستار اثبات ادعا های آقای چهاربند، به صورت مستندشده اند. بسیاری هم گفته اند در صورت صحت این سخنان، مقصر اصلی خود اسفندیار چهاربند است. البته هر کسی دلایلی را برای طرح این ادعا به این نحو بر می شمرد ولی بسیاری آن را، بی ارتباط با برخی تغییر تحولات مدیریتی نمی دانند!

سخنان متفاوت مدیر کل بازنشسته درباره علوم انسانی و واکنش وزارت آموزش و پرورش

انتصاب اسفندیار چهاربند، که سه سال است بر صندلی مدیرکلی تهران تکیه داده است، از آغاز مورد نقد بسیاری قرار گرفت؛ چرا که او بازنشسته بود و به طیف نیروهای اصول گرا تعلق داشت. چهاربند پیش تر نیز با ایراد سخنانی درباره ی موضوعات مختلف، به کانون توجه بدل شده بود که البته بعدها، خود یا اطرافیانش با تکذیب و تصحیح، آن را تغییر داده بودند؛ از آن جمله به سخنان سال گذشته اش در خصوص حذف رشته ی علوم انسانی در مدارس می توان اشاره نمود که البته با واکنش رسمی وزارت آموزش و پرورش رو به رو شد. سخنان اخیر چهاربند که پس از مشخص شدن لو رفتن سوالات امتحان هماهنگ برخی دروس و همزمان با عزل برخی مدیران ایراد شده است، چند نکته و پرسش را در اذهان جامعه فرهنگی و رسانه ای ایجاد کرد نموده که به برخی از آن ها می پردازم.

وقتی مدیر به جای منتقد می نشیند
1_ آقای چهاربند، مدیر مجموعه ای است که از تخلف ۷۰ درصدی آن گلایه مند است و باید پاسخگوی عملکرد خود و مجموعه تحت مدیریتش باشد و در پی حل مشکلات و نارسایی ها باشد؛ نه آن که در جایگاه منتقد و مدعی العموم نشسته و شعار بدهد یا نقد کند. متاسفانه وضعیت پوپولیستی جامعه، موجب شده است که مسولان نیز به جای اصلاح ایرادات و پاسخگو بودن یا استعفا، در طرف دیگر میز نشسته و منتقد وضع بشوند.

سرنوشت قانون منع به کارگیزی بازنشستگان به کجا می رسد؟

2_ این مشکلات و تخلفاتی که آقای چهاربند اشاره می کند، جدا از درستی آمار و درصدش که بسیاری خواستار راستی آزمایی آن شده اند، یک شبه به وجود نیامده اند. آقای چهاربند به عنوان مدیر کل در این سه سال، چه کارهایی را برای کم کردن این گونه تخلفات انجام داده و انجام می دهد؛ چرا این سخنان را در این سه سال بیان نکردند و هم اکنون که طبق قانون عدم به کار گیری بازنشستگان، زمزمه های رفتنشان به گوش می رسد، این سخنان و آمار و نگرانی ها را طرح می کنند و در پی هماوردی برای برکناری مدیران متخلف هستند؟ آیا نمی توانستند این سخنان را دو سه سال پیش بیان کنند و نهضت مبارزه با تخلف را، زودتر شروع نمایند؟ آقای چهاربند که امروز کسانی را که دروس علوم انسانی را کم رنگ برگزار می کنند خائن می داند و مشکل تربیتی را دومین تهدید می داند، در این سال ها برای بها دادن به دروس علوم انسانی چه کار کرده است؟ چرا پارسال طرح حذف رشته ی علوم انسانی از مدارس را مطرح کردند؟

وقتی سوالات جغرافیا لو می رود و مسئولان تکذیب می کنند
3-ایشان به جای ایراد این سخنان جنجالی، چه کارهایی برای برخورد با متخلفان اصلی در تخلفات امتحانات خرداد امسال و احقاق حقوق دانش آموزان کرده اند؟ هم زمان با لو رفتن سوالات امتحانی در شهر تهران، در برخی کشورهای منطقه نیز تخلفات این چنینی شکل گرفته بود که برخی مسولان برکنار شده و برخی استعفا دادند، آیا در حوزه مدیریتی شما و جناب فانی، به جز عزل چند مدیر مدرسه ی تهران و به قول ایشان مدارس خاص، کسی از مسولان مورد مواخذه و برخورد قرار گرفت؟ یا عذر خواهی انجام داد؟ آیا امتحانات باطل و امتحان دیگری برگزار شد؟ متاسفانه نه آقای چهاربند و نه شخص وزیر، کوچک ترین عذر خواهی در این زمینه نکردند.

عدم نظارت دقیق بر اجرای برنامه ها
۴_ اقای چهاربند در سخنانش تاکید بسیار بر انجام برنامه درس ملی می فرمایند؛ از سویی از عدم رعایت این برنامه در مدارس گلایه مند اند. چندی پیش، حکم عزل یکی از مدیران مدارس ناحیه یک تهران، با امضاء آقای چهاربند در فضای عمومی منتشر شد که یکی از موارد تخلف، عدم برگزاری درس آمادگی دفاعی در طول سال تحصیلی در مدرسه بود. حال سوال این جا است که چرا در طول یک سال تحصیلی، بازدید مناسبی از این گونه مدارس به عمل نمی آید تا حق دانش آموزان و جامعه تضییع نشود و پس از پایان سال تحصیلی و عدم برگزاری آن در طول سال، فقط یک نفر را جابه جا می کنید؟

تب کنکور به مدارس ابتدایی رسید
5_ آقای چهاربند در سخنانش، از مشکل علوم انسانی جامعه تهران ابراز نگرانی می کند و پس از زلزله، مشکلات تربیتی را دومین تهدید می داند و بیان می کند هر کس دروس ریاضی و فیزیک و ... را جایگزین دروس انسانی بکند، خائن است. ایشان اما، به اصل مساله و ریشه این مشکل اشاره ای نمی کند. آقای چهاربند که سال های زیادی است مدیر هستند و بنا به گفته افراد، تسلط خوبی به مسایل آموزشی دارند، آیا خبر ندارند که مساله و اهمیت کنکور، کل اموزش و پرورش و مسایل تربیتی را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که حتی در مدارس ابتدایی نیز، آزمون های تستی و مناسب برای کنکور کار می کنند. ظهور قارچ گونه موسسات کنکوری هم که خود حدیث مفصلی دارد. ایشان برای حل این عارضه چه کرده و می کنند؟

آزمون های هماهنگ چاره ی کار است؟
6_ و اما آخرین مساله؛ این که آیا بهترین راه برای سنجش و ارتقا کیفیت آزمون ها؛ برگزاری آزمون های هماهنگ و انجام هماوردی مورد نظرشان است؟ آیا این گونه برخورد و کنترل و طرح های محدود، توان حل ریشه ای مشکل و تضمین سلامت اجرای آزمون ها و برنامه درسی را خواهد داشت یا باید فکری بهتر و ریشه ای تر کرد؟ امید است اقای چهاربند و دیگر مدیران، با بهره جستن از تجربیات خود و ارج نهادن به نقطه نظرات کارشناسان و توجه به کلیه جهات و شرایط تاثیر گزار بر آموزش و پرورش، روزهای بهتری را برای نهاد تعلیم و تربیت پایتخت رقم بزنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.