کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» نوشته ایلان پاپه و ترجمه آزاده کشور دوست است که انتشارات مطالعات اندیشه ورزان آریا آن را منتشر کرده است.

معرفی و نقد کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» نوشته ایلان پاپه و ترجمه آزاده کشور دوست عصر روز گذشته (سه شنبه 20 آذر ماه 97) توسط جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا سلطانشاهی در این نشست گفت: این کتاب در  جریان انتقاد به عملکرد رژیم صهیونیستی از داخل نوشته شده و به طرح دالِت یا «D» در برخورد با فلسطینی ها اشاره دارد که در دوره قیمومیت به اوج می گیرد. در طرح دالت تصمیم می گیرند مناطقی که مربوط به یهودیان هست را از فلسطینیان خالی کنند. به بیش از 500 آبادی حمله کردند و ساکنان آنها را کشتند. انگلیس هم ناظر این جنایت و پاکسازی نژادی است.

 امیر شهریار امینیان نیز در این نشست گفت: یکی از کتاب هایی که در سال 83 تحت عنوان «نامه های افسران رژیم صهیونیستی» ترجمه شده خط بطلانی است بر اینکه فلسطینیان داوطلبانه سرزمین خود را ترک کرده اند. شاید هشت نامه از این نامه ها اشاره صریح به طرح دالت دارند. یعنی پیش از این هم در این زمینه کار شده بود اما این کار یک نقطه عطف در آثاری است که سعی کردند کند و کاو تاریخی کنند.

مدیر انتشارات مطالعات اندیشه ورزان آریا با اشاره به کارهای در دست ترجمه این انتشارات تأکید کرد: امسال دو عنوان «ذهن های اشغالی» و «کتاب مقدس و صهیونیسم» را چاپ می کنیم. دانشجویان در دو سال گذشته استقبال خوبی از کتاب های ما داشته اند. به هر حال این آثار عمدتا خاستگاه آکادمیک داشته اند. خیلی خوب است که این کارها در فضای دانشگاه بین دانشجویان ورود پیدا کنند. چنانچه دانشجو با این محتوا ارتباط برقرار کند من فکر می کنم مسیر تفهیم موضوع در جامعه به شدت تسطیح می شود. بدنه دانشگاه نقطه آغاز فهم عمیق اجتماعی نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی است.

سید هادی برهانی نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود و در مقایسه با پاپه و یهودیان ضد صهیونیست دیگر اظهار داشت: شاید مقایسه پاپه با یهودیان ضد صهیونیست دیگر قیاس مع الفارق باشد. چون اولا پاپه در حال حاضر کاملا از صهیونیست و اسرائیل بریده و مشکل خاورمیانه را صهیونیست می داند و دوم اینکه من در سابقه پاپه عضویت صهیونیست را ندیده ام. الآن هم مواضع تند ایشان را حتی در روشنفکران مسلمان فلسطین هم نمی بینیم و از محدود متفکرینی است که طرفدار یک دولت است و معتقد است مردم آنجا باید انتخاب کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تأکید کرد: ادوارد سعید، فینکنشتاین، بنی موریس و دیگران کتاب های زیادی در این زمینه دارند ولی شاه بیت کتاب های ضد صهیونیست همین کتاب است. اصلا پاکسازی نژادی قبل از این کتاب یک اصطلاح غریب بود ولی الآن تقریبا رایج شده است. به همین دلیل پاپه به شدت مورد نفرت اسرائیل است و او را مورد تنفرترین یهودی اسرائیل می دانند.

سلطانشاهی گفت: ایلان پاپه هم مثل بعضی ها اثری نوشته است. اما اولین قدم از مخالفت با صهیونیست بیرون آمدن از اسرائیل است؛ چون جای یک فلسطینی را اشغال کرده است. در اسرائیل باشی و بگویی صهیونیسم چیز بدی است؟! من معتقدم پاپه مخالف صهیونیست نیست و تنها منتقد آن است و اسرائیل بهترین استفاده را از این نقدها می کند؛ چون یک آسیب شناسی از اندیشه صهیونیست دارد.

وی تأکید کرد: این را هم باید مدنظر قرار دهیم که ایشان مخالفت مبنایی با ماهیت صهیونیست ندارد. اتفاقا من فکر می کنم او به دو دولت اعتقاد دارد. کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» ناخودآگاه این طور اثر می گذارد که مجریان طرح دالت را به نقد می کشد و طوری به مخاطب القا می کند که طرح تقسیم سازمان ملل حقی بود که به صهیونیست تعلق گرفت و مواردی را داریم که دولت رژیم صهیونیستی را کاملا دموکراتیک نشان می دهد. هیچ یهودی در دنیا وجود ندارد که هولوکاست را در کند. یعنی ضد صهیونیست ترین یهودی ها هم در مورد هولوکاست کوتاه نمی آیند.

برهانی در جواب سلطانشاهی گفت: انکار هولوکاست خطرناک ترین کاری است که یک دانشجو و یا دانشمند در غرب می تواند انجام دهد. چون از دست دادن کرسی کمترین عقوبت آن است. یعنی از محرمات بزرگ و نابخشودنی است و انکار هولوکاست متعلق به کسانی است که نه پستی دارند و نه نیاز به پستی دارند. به نظر من این دیدگاه هم که هیچ یهودی هولوکاست را انکار نمی کند بدبینانه است. در میان یهودیان هم تنوع اندیشه وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.