پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با انصراف کشت پور و ارائه برنامه های چهار کاندیدا:

آخوندی و حناچی دو گزینه نهایی تصدی سمت شهرداری تهران

در نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران کاندیداهای تصدی شهرداری تهران به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش جماران، رسول کشت پور که به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیشترین آرا و 14 رای به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران انتخاب شده بود،  طی نامه‌ای به محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران انصراف خود از کاندیداتوری شهرداری تهران را اعلام کرد.

 

photo_2018-11-11_10-28-19

 

نتیجه اعتماد اعضای شورای شهر به بنده تَکرار مردم در انتخابات ۱۴۰۰ است

 

سیدکامل تقوی نژاد، کاندیدای پست شهرداری تهران با حضور در صحن شورا با اعلام برنامه‌های خود گفت: ابتدا باید بگویم که من برای حضور در این جلسه و در این عرصه با هیات دولت مشورت کردم که در صورت موفقیت دولت محترم همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین از سایر ستاد قول همکاری برای اداره شهر تهران گرفتم و با متخصصان اقتصادی و بزرگان عرصه اعتدال مشورت کردم. لازم است از کسانی که در تهران منشأ خیر بودند، تشکر کنم. امیدوارم در کنار اعضای شورای شهر تمام توانم را برای تهران 1400 به تلاش ببندم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر  بدهی‌های شهرداری تهران به 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد. باوجود پتانسیل‌هایی که در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وجود دارد با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

 

تقوی نژاد بابیان اینکه تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است، گفت: در دوران رکود شهر تهران و اقتصاد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهیم ناچاریم برخی از نگرش‌ها در اداره شهر را تغییر دهیم. تلاش می‌کنم سهم درآمدهای پایدار را از 27 درصد به 40 درصد در سال 1400 افزایش بدهم. اکنون مهم‌ترین چالش، چالش مالی است.

 

کاندیدای پست شهرداری تهران ادامه داد: باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. من سه سال مدیر بانک سپه بودم که در این سه سال سرمایه بانک سپه را 9 برابر کردم. هر فعالیتی که می‌خواهد صورت بگیرد باید روشن باشد. ما می‌توانیم ابزار جدیدی را در این زمینه ارائه دهیم و راه‌حل‌های ملموسی را داریم که امیدواریم موردحمایت قرار بگیرد.

 

تقوی نژاد با اشاره به اینکه من تاکنون در هرجایی که فعالیت داشتم، مدیر خلق درآمد بودم نه هزینه، بیان کرد: ازاین‌رو معتقدم باید هزینه‌های شهر تهران را کنترل کرد. تهران گران اداره می‌شود و ما باید کاری کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و باید اثربخش‌ترین خدمات را در مسیر توسعه شهری به شهروندان داد.

او بابیان اینکه باید برای حل چالش‌های شهر تهران تلاش کرد، توضیح داد: اعتقاد من این است که ابر چالش ما چالش مالی است. برای موفقیت در شهر تهران من انگیزه دارم و پرکاری برای خودم و همکاران را وظیفه می‌دانم. شهرداری تهران و شورای شهر فرصت اندکی دارند که امید و اعتماد را به همشهریانشان هدیه کنند.

 

او افزود: شهردار به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را کند و باید صدای شهروندان را از دست‌فروش تا کارآفرین را همه باهم بشوند. ناگفته نماند که تنوع قمی و قبیله‌ای در تهران یک سرمایه بی‌بدیل در شهر است. پس مسائل اجتماعی و فرهنگی اولویت ما خواهد بود.

 

تقوی نژاد اضافه کرد: شهر تهران ظرفیت بالای گردشگری دارد و باید در این زمینه تلاش مضاعف شود و شهروندان نیز از آن بهره ببرند. بحث مهم دیگر آرامش در شهر تهران است که باید آن را در کنار آسایش لحاظ کنیم. همچنین باید سرانه‌های ورزشی و فرهنگی ویژه زنان و دختران را افزایش دهیم زیرا ظرفیت و حق زنان در این مورد تقریباً صفر است.

 

این کاندیدای پست شهرداری تهران بابیان اینکه شهروند تهرانی باید مشارکت مالی و همه‌جانبه در اداره شهر داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مسائل شهروندان تهران مسئله ترافیک است که این‌یک مسئله جدی است. ما باید  پروژه‌های فنی  و عمرانی را موردتوجه قرار دهیم و باید از توزیع نامناسب که در پروژه‌های شهری وجود دارد جلوگیری کنیم. درمجموع 40 درصد پروژه‌های ما رشد فیزیکی دارند در این میان نباید از توسعه فضای سبز و باغ‌ها غافل شویم.

 

تقوی نژاد در پایان اظهار داشت: روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود و این در حالی است که زباله، طلای کثیف است و ما طرح مدیریت پسماند را به‌عنوان یک مسئله مهم پیگیری خواهیم کرد، زیرا روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود. باید فرایندها در جهت کاهش زمان و برخورد با فساد و ارائه خدمات بهتر بازنگری شود. ضمن اینکه من برنامه جدی و بی‌رحمانه جهت مبارزه با فساد دارم. من از گفتن این جمله ابایی ندارم که مبارزه بی‌رحمانه با فساد دارم و از همه ابزارها برای این مبارزه استفاده می‌کنم.

 

شهرداری تهران را تبدیل به یک سازمان اجتماعی بازآفرینی کنیم

 

عباس آخوندی در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به عنوان یکی از نامزدهای تصدی شهرداری تهران در خصوص برنامه‌های خود اظهار داشت: ما چگونه می‌توانیم تهران را، تهران کنیم. این اتفاق به نظر بنده با استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب یک شهردار مستقل برای شهر تهران می‌تواند آغاز شود.

وی افزود: اساسا اعتقادم بر این است که شهر یک سازمان اجتماعی است و حقوق شهروندی برای تمام ساکنان آن مطرح می‌شود که این حقوق یک حق سیاسی، مدنی و اجتماعی است.

نامزد شهرداری تهران افزود: اگر بپذیریم که شهر یک سازمان اجتماعی است، این سازمان اجتماعی نیاز به حکمروایی شهری دارد. یک نظام حکمروایی که دارای استقلال نسبی باشد و هویت آن تعریف شود.

آخوندی افزود:‌همواره اعتقادم این بود که تهران نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد، یکی از دلایل ناکارآمدی موجود در ایران وکیفیت نازل شهری این است که در نظام حکمروایی ایران، حکمروایی شهری هنوز به رسمیت شناخته نشده است و به این مفهوم نه فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان حقیقت باید نگاه کنیم.

وی بیان داشت: در ایران فقط نظام حکمروایی ملی و دولت مرکزی وجود دارد و مفهومی به نام دولت محلی را نپذیرفته‌ایم.

نامزد شهرداری تهران گفت: در دنیا نظام دولت مرکزی و محلی وجود دارد و در بعضی از کشورها حتی این نظام‌ها سه سطحی است.

آخوندی گفت:‌در ایران خیلی از عدم تمرکز گفته می‌شود، به این معنی که دولت متمرکز به صورت متمرکز می‌خواهد عدم تمرکز را اجرایی کند.

وی بیان کرد:‌اگر بخواهیم مفهوم عدم تمرکز داشته باشیم باید به هویت مستقل شهری بپردازیم، اگر به سمت حکمروایی شهری برویم و بپذیریم که نظام حکمروایی شهری باید داشته باشیم بنابراین یکسری موارد را باید رعایت کنیم.

وزیر مستعفی راه و شهرسازی گفت:‌ما باید منافع جمعی شهری داشته باشیم و حتما همراستا با منافع ملی حرکت کنیم.

آخوندی ادامه داد:‌قطعا منافع شهر کاشان و اصفهان با تهران می‌تواند متفاوت باشد ولی می‌تواند در راستای منافع ملی باشد.

وی گفت:‌اگر لزوما می‌گوییم در پی منافع ملی هستیم هیچ نوع منفعتی را نمی‌توانیم داشته باشیم.

نامزد شهرداری تهران با تاکید بر اینکه رقابت شهری موتور محرکه توسعه در خیلی از کشورهای جهان است، گفت: ما هنوز در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته‌ایم تا رقابت شهری را ایجاد کنیم.

آخوندی افزود:‌مزیت رقابتی شهری تهران در برابر استانبول و مابقی کلانشهرها در سطح جهانی چیست. اگر برویم به سمت کالای عمومی شهری و یا اینکه منافع عمومی شهری را به رسمیت بشناسیم قاعدتا باید تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم به یک حکومت محلی که صلاحیت و ظرفیت داشته باشد که یک کالای عمومی و محلی را تعریف کند.

نامزد شهرداری تهران یادآور شد: آیا منفعت عمومی شهر بدون هزینه انجام می‌شود، قطعا هزینه دارد. بخشی از هزینه‌ها اجتماعی، سیاسی است و از طرفی هم نیاز به منابع حقوقی،‌مادی و مدیریتی دارد.

آخوندی گفت:‌حکمروایی شهری خلق منبع مستقل است و این موضوع در ایران بسیار مهم است.

وی بیان داشت: برای اینکه نظام حکمروایی شهری داشته باشیم باید حداقل استقلال را بپذیریم.

نامزد شهرداری تهران افزود: پذیرش سطحی از استقلال به مفهوم تضاد و ستیز نیست. داشتن دولت محلی به مفهوم ستیز با دولت مرکزی نیست که به اشتباه در ایران تعریف شده است.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌اگر حداقل استقلال برای حکمروایی محلی ایجاد شود می‌توانیم در حوزه آبادانی تصمیم بگیریم و مفهوم استقلال شهری یکه تازی نیست.

آخوندی گفت:‌ نظام دولت محلی باید به دولت مرکزی پاسخگو باشد و به شهروندان هم پاسخ دهد.

وی گفت:‌رویکرد من ارتقاء نظام شهرداری تهران به سطح حکمروایی محلی است و خلق منابع جدید، افزایش بهره‌وری، قدرت و رقابت با همپایان خود را دارد  و موجب افزایش درآمدو رفاه شهروندان می‌شود.

نامزد شهرداری تهران افزود: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و برون داد آن باید خلق فرهنگ، صلح و امید اجتماعی باشد.

آخوندی ادامه داد:‌نباید پا را از گلیم فراتر گذاشت و شهرداری را درگیر فضاهای سیاسی کرد. شهرداری تهران باید از حیطه جنگ قدرت بیرون برود و تبدیل به نهاد اجتماعی شود که بزرگترین تولید آن خلق امید است.

وی به بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: باید جنبه‌های عینی شهر و جنبه‌های ذهنی شهروندان را در بازآفرینی شهری مورد توجه قرار دهیم. بازآفرینی شهری بازآفرینی تمام محلات شهر تهران است و شهرداری تهران باید به ستاد بازآفرینی تبدیل شود.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌ما با مشارکت شورایاری‌ها می‌توانیم سازمان و شهرداری تهران را تبدیل به یک سازمان اجتماعی بازآفرینی کنیم.

آخوندی به موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در تهران ایستگاه راه‌آهن و مترو وجود داشت و از کنار هم عبور می‌کرد ولی به هم متصل نبودند. قطعا یک ایستگاه راه‌آهن کفایت نمی‌کند و چندین ایستگاه راه‌آهن باید داشته باشیم و بحث حمل و نقل چند وجهی است.

وی گفت:‌روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می‌شود و این حجم بسیاری از آلودی را ایجاد می‌کند و بنابراین در بحث مسکن و حمل و نقل حومه تهران را نمی‌توان از تهران جدا کرد.

نامزد شهرداری تهران به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شهر سبز، شهر پاک اصلی‌ترین اقدام در حوزه حمل و نقل است.

آخوندی گفت: در خصوص آب و استفاده از پساب هنوز یک برنامه یکپارچه بین دولت و وزارت نیرو وجود ندارد. پساب می‌تواند تبدیل شود به یک تصفیه خانه و سازوکار لازم را داشته باشد.

وی بیان داشت: ما باید به دنبال ایجاد شبکه‌ای از کلانشهرها باشیم و این می‌تواند منابع درآمدی بسیاری ایجاد کند. اعتقاد بنده این است که تشکیل شبکه شهری تمدن ایران می‌تواند موجب رشد درآمدها شود.

 ایجاد درآمدهای پایدار چالش شهرداری تهران

پیروز حناچی، کاندیدای تصدی شهرداری تهران در نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران به ارائه برنامه‌های خودپرداخت و گفت: ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و درحالی‌که حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها 25 درصد است. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهر از برنامه‌های من برای رفع این چالش است.

 

وی افزود: من برنامه خود را "شهری برای همه" نام نهاده‌ام. در شهری برای همه به پایداری و زیست پذیری توجه می‌شود و از میان برداشتن عرصه‌های ناکارآمد شهری، عدالت در برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک از راهکارهای من در این راستاست.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بابیان اینکه شهری برای همه پررونق و رقابت‌پذیر خواهد بود، اظهار کرد: کاهش نقاط ضعف گردشگری و ایجاد رونق در کسب‌وکارهای جدید و همچنین برخورداری از سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد و شفاف از محورهای شهری برای همه است.

حناچی ادامه داد: تهران شهری است که چند زلزله مهیب را پشت سر گذاشته و تاب‌آوری آن مقابل زلزله و آتش‌سوزی از موضوعات محوری شهری برای همه خواهد بود.

 

وی افزود: در شهر باید برای همه فرصت‌های برابر وجود داشته باشد. در همه برنامه‌های جهانی کنترل فقر اصلی‌ترین قدم برای جوامع شهری است.

 

وی با اشاره به چالش آلودگی هوای تهران، بیان کرد: در سال 95 بیش از 260 روز ناسالم داشتیم. همچنین آلودگی آب و عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمان‌های زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های تهران است. در این راستا تکمیل شبکه فاضلاب تهران، هدایت و بهره‌برداری از آب‌های سطحی و احیای شبکه قنات‌ها را در برنامه‌های خودداریم.

 

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به چالش ترافیک و نظام دسترسی در شهر تهران گفت: سهم پایین حمل‌ونقل عمومی زیبنده شهر تهران نیست. در شهر تهران سواره‌ها درحرکت غلبه دارند.

 

وی افزود: گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص از دیگر برنامه‌های ماست.

 

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در مدیریت شهر عدالت در برخورداری است، گفت: عدم توزیع مناسب فضاها و خدمات شهری در این حوزه از چالش‌های ما است و از همین رو ساماندهی شهر برای همه گروه‌ها به‌ویژه گروه‌های خاص را در برنامه خود قرار داده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه 4.5 میلیون نفر در حوزه نفوذ شهر تهران و خارج از 22 منطقه تهران قرار دارند، گفت: برنامه ما برای این تعداد، ساماندهی نظام حرکت و فعالیت و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران است. همچنین ما پیگیر طرح مصوب حریم پایتخت هستیم.

 

حناچی همچنین در پاسخ به سولات اعضای شورای شهر تهران درباره پسماند گفت: باید پسماند و الگوی تولید زباله در اولویت قرار بگیرد و تفکیک زباله‌ها باید از خانه‌ها آغاز شود، ضمن اینکه باید شیوه جمع‌آوری زباله تغییر یابد.

 

وی ادامه داد: من در مسئولیت‌های دیگر وظیفه کنترل را به عهده داشتم. من عادتم این است که اگر کاری به عهده‌ام باشد جدی پیگیری می‌کنم ضمن اینکه تخلفاتی که در حوزه کار ما است قبل از اینکه دستگاه‌های دیگر ورود کنند باید خودمان پیگیری کنیم و اگر کسی خلاف قاعده رفتار کند، قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

 

این کاندیدای پست شهرداری افزود: من نگاه و نگرشی که قبل از ورودم به شهرداری و بعد از آن داشتم با هم متفاوت است، آن چیزی که در شهرداری تهران با آن مواجه شدم با ذهنیت و عقبه‌ای که داشتم، متفاوت است و مشکلات شهرداری را پیش از این چندان درک نمی‌کردیم و الان درک متفاوتی دارم.

 

حناچی با بیان اینکه چالش اصلی امروز منابع مالی پایدار، نیروی انسانی و آلودگی هوا است، گفت: باید به این سه نکته توجه ویژه داشت. من توان این را دارم که مجموعه شهردای را برای کارهای بزرگ آماده کنم. همچنین تغییر برج باغ به خانه باغ را در دستور کار داریم. توجه ویژه به بانک زمین برای توسعه فضای سبز را نیز در لازم می‌دانیم.

انصاری: با اجرای قانون خدمات را با هزینه کمتری به مردم ارائه کنیم

غلامرضا انصاری در نوبت بعد از ظهر جلسه شورای شهر تهران به عنوان آخرین کاندیدای شهردار تهران که برنامه های خود را ارائه می کرد با بیان این که اجرای درست قانون و رفع نواقص قانونی موجود در شهر می‌تواند به اداره بهتر شهر تهران کمک کند گفت: وقتی از قانون حرف می زنیم در حقیقت می توانیم با اجرای قانون خدمات را با هزینه کمتری به مردم ارائه کنیم.

 

پس از شمارش آرای اعضای شورای شهر عباس آخوندی و پیروز حناچی به عنوان دو گزیه نهایی تصدی سمت شهرداری تهران انتخاب شد.

آرا به شرح زیر اعلام شد: 

 آخوندی    ۱۶   رای 

حناچی  ۱۱     رای

تقوی نژاد   ۱۰  رای 

انصاری   ۳   رای

بنابراین سه‌شنبه هفته جاری بین عباس آخوندی و پیروز حناچی در صحن شورای شهر رأی گیری شده و شهردار جدید پایتخت انتخاب می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است..

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.