با قطعی شدن خداحافظی افشانی، روز شنبه 5آبان قرار است گزینه‌های پیشنهادی شهرداری تهران از سوی اعضای شورای شهر پنجم مورد بررسی قرار گیرند.

پایگاه خبری جماران: سرانجام کش و قوس‌های مربوط به ماندن یا رفتن شهردار تهران به پایان رسید و با مخالفت 126 نفر از 230 نماینده حاضر در مجلس، طرح یک فوریت مستثنا‌ء کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان کنار گذاشته شد تا زمزمه پایان کار دومین شهردار منتخب دوره پنجم شوراها با صدای رساتری به گوش رسد.

نمایندگان مجلس درحالی با طرح یک فوریتی استفساریه تبصره یک قانون منع بکارگیری بازنشستگان مخالفت کردند که پیش از آن با امضای 137 نفر، عنوان شده بود که شهردار تهران همچون وزیران و معاونان رئیس جمهوری از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثناء است. بنابراین شهردار تهران تنها تا 24 آبان فرصت دارد که از سمت خود کناره‌گیری کند.

در این میان اما، بازار گمانه‌زنی‌ها برای معرفی شهردار آینده تهران داغ‌تر از گذشته شده است. به نحوی که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز گزینه‌های محتمل اعضای این شورا را افرادی چون محسن هاشمی، محمدرضاواعظ مهدوی، سیدکامل تقوی نژاد، پیروز حناچی، محمدجواد امام، عباس آخوندی، سیدمناف هاشمی، علی ربیعی و علی اصغر مونسان معرفی کرده است.

نام بردن از این اسامی بهانه‌ای شد تا با نگاهی گذرا به سوابق آنها، تصویر روشن‌تری از سومین شهردار منتخب شورای پنجم داشته باشیم. شهرداری که به نظر می‌رسد مسیر ناهمواری برای پیشبرد مدیریت شهری داشته باشد.

محسن هاشمی:

شنیدن نام وی به عنوان گزینه شهرداری تهران، چندان غریب و دور از انتظار نیست. چرا که نام او پیشتر نیز به عنوان گزینه شهرداری مطرح بوده است. او در سال 92 و در رقابت با محمدباقر قالیباف تنها با اختلاف یک رای نتوانست وارد بهشت شود. اما سرانجام در سال 96 با کسب بالاترین میزان رای شهروندان تهرانی توانست منتخب اول مردم در شورای شهر باشد.

محسن هاشمی که این روزها با رای تمامی اعضای شورای دوره پنجم به کرسی ریاست آن تکیه زده است، امروز به دلیل آنچه پایبندی به میثاق نامه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خوانده می شود، نمی‌تواند گزینه‌ای جدی برای شهرداری تهران باشد.

هرچند که تمایل اطرافیان هاشمی را برای شهردار شدن او نمی توان انکار کرد، اما خود وی در آخرین واکنشی که نسبت به این موضوع داشته، در توئیتی پرمعنا درباره خروج از شورا نوشته است: «بنا بود کسی نرود تا باب نشود. مثل حجاب بانوان است، اگر شل کنند دیگر نمی‌شود کنترل کرد! البته در این شرایط شهردار شدن ریسک بالایی دارد و امکان موفقیت دشوارتر از گذشته است»

محمدرضا واعظ مهدوی:

او گزینه دیگر شهرداری تهران است. وی در دوره سوم شوراها، معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران بود. اما در سال 88 به دلیل آنکه فعالیت های انتخاباتی‌اش، ممکن است شائبه سیاسی برای شهرداری ایجاد کند، از مقام خود استعفا داد.

وی در اردیبهشت همان سال در نشستی، دولت سابق را متخلف و قانون‌گریز خواند و این سوال را مطرح کرد که دولتی که تا این اندازه از قانون تخلف می‌کند، چگونه می‌تواند نام خود را اصولگرا بگذارد؟ 

وی در آذرماه سال 87 در چهارمین نشست ادواری معاونین و مدیران برنامه‌ریزی کلان‌شهرهای کشور از تدوین «سند توسعه شهر تهران» خبر داد. سندی که چشم انداز 20 ساله شهر را با در نظر گرفتن طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و برنامه چهارم توسعه که در آن اهداف و راهبردهای موضوعی و موضعی شهر تهران لحاظ شده بود، ترسیم می کرد.

محمدرضا واعظ مهدوی که مسئولیت‌های متعددی از جمله معاونت توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عضویت در شورای سیاستگذاری مشارکت های اجتماعی در نظام سلامت کشور، عضویت در شورای سیاستگذاری نظام بیمه های درمانی کشور، را بر عهده داشته است، در حال حاضر به عنوان یکی از گزینه های شهرداری پایتخت معرفی شده است.

وی همچنین ریاست انجمن علمی اقتصاد سلامت، معاونت هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران، مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مسئولیت کمیته امور اجتماعی تحقق سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی را در طول سال های گذشته عهده دار بوده و در حال حاضر  به عنوان مدیرعامل جدید صندوق بیمه اجتماعی مشغول به کار است.

پیروز حناچی:

از وی نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری تهران نام می‌برند، او ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است.

حناچی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است؛ و مجلات علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور است.

وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.

علی ربیعی:  

او که متولد ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران و در محله جوادیه است، در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط روحانی، مسئول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاست‌گذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی بود.

مشاورت اجتماعی رییس دولت اصلاحات و ریاست ستاد مبارزه با فساد در دولت اصلاحات از سوتبق ربیعی است. 

او که درجه استاد تمامی در دانشگاه پیام نور دارد، با آغاز به کار دولت یازدهم،  برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد. در این میان، حضور وی به عنوان وزیر کار ادامه پیدا کرد تا اینکه در ماه‌های اخیر و با اوج گیری برخی انتقادها از تیم اقتصادی دولت، مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار گرفت.

عباس آخوندی:

وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح می‌شود که سابقه دو دوره وزارت را در دولت های سازندگی و اعتدال در کارنامه خود دارد. وی همچنین با سه استیضاح ناموفق در سه سال متوالی 94 تا 96 از سوی مجلس روبه‌رو بود. اما نهایتاً در روزهای اخیر به دلیل اختلاف با رئیس‌جمهور در مورد 3 اصل، از مقام خود استعفا داد؛ استعفایی که با موافقت رئیس‌جمهور نیز روبرو شد و بدین ترتیب همکاری او با دولت فعلی خاتمه پیدا کرد.

او از دانشگاه تهران در رشته‌ مهندسی راه و ساختمان مدرک کارشناسی ارشد گرفت و بعد از دوران اولین وزارتش برای دکتری به انگلستان رفت و در دانشگاه «رویال هالووِی» لندن در رشته‌ اقتصاد سیاسی تحصیل کرد و از پایان‌نامه‌ خود با عنوان «جهانی‌سازی، سیاست دولت - ملت و سیاستگذاری اقتصاد ملی: نگرش نخبگان ایران» دفاع کرد.

آخوندی در کنار فعالیت‌های سیاسی و مسئولیت‌های دولتی‌اش به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران در گروه مطالعات اروپا نیز به عنوان استادیار مشغول فعالیت است.

سیدمناف هاشمی:

وی پیش‌تر معاونت توسعه و پشتیبانی و جانشینی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشت. در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مسئولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، قائم مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد را بر عهده داشته است و با روی کار آمدن حسن روحانی به معاونت وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و همچنین بعد از استعفای محمود گودرزی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان شد.

علی اصغر مونسان:

وی در سال1349 در تهران متولد شده، پس از دریافت مدارک کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی و کارشناسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف به ریاست هیئت مدیره منطقه آزاد کیش رسید. وی مدیرعاملی منطقه آزاد کیش را نیز در پرونده کاری خود دارد.

جواد امام:

او که هم اکنون مدیرعامل بنیاد باران است، از اصلاح طلبان شاخصی به حساب می‌آید که معاونت وزارت نیرو در دوره اصلاحات را در کارنامه خود دارد و اکنون به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده است.

سیدکامل تقوی نژاد:

او که معاون وزیر مستعفی امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور است. تقوی نژاد پس از پایان تحصیلات خود در دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت دانشگاه تهران به عنوان کارشناس اجتماعی در نخست وزیری مشغول به کار شد.

وی پیش از این در سمتهای اجرایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر تعاون در دولت خاتمی، عضو هیئت مدیره بانک سپه، مدیر عامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، عضو هیئت مدیره شرکتهای سرمایه‌گذاری، بازرگانی و تولیدی بخش دولتی و مدیریت عاملی بانک سپه فعالیت کرده است.

گزینه های 9گانه شهرداری تهران در حالی مطرح می‌شوند که بنابر خبرها، اولین جلسه بررسی گزینه‌های پیشنهادی شهردار جدید تهران قرارست صبح فردا در شورای شهر تهران برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.