یک صاحب نظر حوزه رسانه های اجتماعی گفت: طلاق عاطفی در خانواده های ایرانی نتیجه وابستگی بیش ازحد به رسانه های مجازی است و موجب مشکلات ارتباطی در روابط داخل خانوادگی شده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، ایرج افراسیابی در همایش تخصصی توانمندسازی معلمان سلماسی درخصوص آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی و پیامرسان با اشاره به گسترش روزافزون استفاده از این ابزارهای ارتباطی مجازی گفت: با وجود برنامه های مختلف که در گوشی های هوشمند قابل استفاده است لزوم فرهنگ سازی برای استفاده درست از تکنولوژیهای جدید بر مسئولان امر واجب است.

افراسیابی بیان کرد: یکی از برنامه های فراگیر شده بین ایرانیان پیام رسان تلگرام است که به دلیل داشتن قابلیت هایی چون سرعت بالا، انتقال فایل های صوتی و تصویری مورد توجه قرار گرفته و در کنار داشتن مزایایی چون اطلاع رسانی سریع به دلیل عدم آشنایی کافی با زوایای آن صدماتی جبران ناپذیر نیز به دنبال دارد.

این صاحب نظر حوزه رسانه های مجازی با بیان اینکه طلاق عاطفی که در اثر افراط در استفاده از این پیام رسان بین خانواده ها ایجاد شده مصداقی عینی از این آسیب هاست، تصریح کرد: وابستگی روانی به تلگرام، رعایت نشدن حریم های شخصی و خانوادگی، شیوع اخبار کذب و انتشار شایعات،  بلوغ زودرس در نوجوانان، بروز مشکلات بینایی،کاهش ارتباطات سنتی خانواده ها، انزوا طلبی نوجوانان و جوانان، تغییر رفتار و در نتیجه تغییر در طرز فکر بچه ها و ... از عمده آسیب های اجتماعی و جسمی استفاده نادرست از پیام رسان تلگرام است.

افراسیابی افزود: امروزه میزان استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اندازه ای گسترش یافته است که نسل امروزی را شبکه z یا  نسل کامپیوتر یا نسل شبکه نام نهاده اند.

وی تصریح کرد: عضویت در گروه ها و کانال های غیر مرتبط با شخصیت، هویت و موقعیت شغلی نه تنها باعث عذر هدر رفت زمان می شود بلکه موجب نوعی وابستگی روانی به این فضا خواهد شد.

افراسیابی خاطرنشان کرد: اولین گام برای جلوگیری از وابستگی به این فضا پاکسازی گوشی از گروه ها و کانال هایی است که کمترین فایده را برای مخاطب دارد و بعد از آن تعیین بازه زمانی و مکانی برای خواندن پیام های دریافتی از کانالها، افراد و گروه های مختلف.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: برای جلوگیری از بروز آسیب ها به فرزندان والدین خود باید آشنایی کافی با فناوری های جدید را داشته باشند تا در صورت لزوم با نظارت دقیق بتوانند جلوی آسیب های مرتبط با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به خانواده و فرزندان خود بگیرند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.