عبداله فتح اله زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تولید سه میلیون و 960 هزار و 560 تن علوفه خشک و دانه ای در استان خبر داد و افزود: علوفه مورد نیاز برای تغذیه دام در آذربایجان غربی سه میلیون و 68 هزار و 797 تن است.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت یونجه در استان 87 هزار و 500 هکتار است، اضافه کرد: بیشترین سطح کشت یونجه در میاندوآب و کمترین سطح زیرکشت در چایپاره صورت می گیرد.
فتح اله زاده به سیاست های اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه اشاره و بیان کرد: سطح زیرکشت یونجه در سال 1395، حدود 88 هزار و 500 هکتار بود و در سال گشذته به میزان یک هزار هکتار کاهش یافت.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه دوم تولید یونجه در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: حدود 600 هکتار یونجه رقم «تریتیکاله» به دلیل مصرف کمتر آب در پاییز سال جاری جایگزین رقم یونجه معمولی می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه کشت یونجه در پنج هزار هکتار از مزارع استان به صورت مکانیزه انجام می شود، افزود: متوسط عملکرد یونجه دیم 2.75 تن و در نوع آبی آن 8.5 تن در هکتار است.
فتح اله زاده با اعلام اینکه اراضی زراعی و باغی آبی استان حدود 420 هزار هکتار است، اظهار داشت: یونجه در 87 هزار و 500 هکتار از اراضی آبی استان کشت می شود.
وی اضافه کرد: 17 درصد علوفه مورد استفاده خوراک دام استان از طریق مراتع منابع طبیعی، 16 درصد از طریق یونجه و بقیه از طریق سایر نباتات علوفه ای مانند شبدر، ذرت علوفه ای و... تأمین می شود.
به گزارش ایرنا وجود مراتع مناسب باعث شده است که جمعیت دامی استان از تنوع خوبی برخوردار باشد؛ بیشتر مراتع در نوار مرزی بین ایران و ترکیه واقع شده و بنابراین بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه و به ویژه شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکز یافته است.
شهرستان خوی دارای بیشتری تعداد رأس گوسفند و بره و شهرستان ارومیه دارای بیشترین تعداد رأس گاو و گاومیش در استان می باشد.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.