بهرام زینال زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از عشایر، افزود: 2 هزار فانوس خورشیدی نیز برای تامین روشنایی و برق مناطق ییلاقی با 2 میلیارد ریال اعتبار خریداری می شود.
وی با اشاره به اینکه این تجهیزات نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری در بین خانواده های عشایری استان توزیع می شود، ادامه داد: رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد.
وی ادامه داد: تمامی روستاهای عشایرنشین آذربایجان غربی از نعمت برق بهره مند هستند و تنها یک روستا با جمعیت زیر چهار خانوار در منطقه ماکو از این نعمت محروم است که برق رسانی به آن نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال جاری جهت پایداری شغلی، تولید گوشت قرمز و علوفه مورد نیاز دام های عشایر استان اختصاص یافته و این رقم نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 53 درصدی روبرو شده است.
زینال زاده با تاکید بر اینکه این رقم در سال گذشته 97 میلیارد ریال بوده است، افزود: این تسهیلات بانکی با بهره چهار درصدی و بازپرداخت پنج ساله به عشایر پرداخت می شود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت ها و اتحادیه های عشایری استان، گفت: 10 شرکت به همراه یک اتحادیه عشایری در آذربایجان غربی وجود دارد که توسط خود عشایر اداره می شود.
وی افزود: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و در راستای حمایت از آنان نیز 19 صندوق خرد زنان عشایر تشکیل شده و تاکنون 250 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به 16 صندوق اعطا شده است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین 30 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به تمامی این صندوق ها اعطا شده است.
وی توانمندسازی زنان روستایی و عشایری را مهمترین هدف اصلی دفتر امور زنان روستایی و عشایری دانست و افزود: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و بر اساس آخرین سرشماری 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند.
2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که 60 درصد آن /حدود یک میلیون و 615 هزار هکتار/ تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند، 540 منطقه ییلاقی در آذربایجان غربی وجود دارد و 336 روستای استان نیز ویژه عشایر می باشد.
8135 /3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.