به گزارش ایرنا عید فطر یکی از 2 عید مسلمانان و به ویژه روزه داران بوده و اسلام به حرمت این عید روزه گرفتن را در این روز حرام دانسته است تا در جشن مومنان خللی ایجاد نشود؛ جشنی که بر اساس شرع، همه مسلمانان شیعه و سنی در جای جای ایران اسلامی باید در روز برگزاری آن همرنگ شوند.
ماه مبارک رمضان در روز عید فطر و با برپایی نماز وحدت آفرین این روز به کمال می رسد و علما و مسلمانان نیز باید از این فرصت برای تحکیم وحدت استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه معتقد است که مساله استهلال ضمن اینکه مهم است، از مسائل روشن به شمار می رود اما دشمنان به هر دستاویزی متوسل می شوند تا به اتحاد مذاهب و فرق اسلامی ضربه بزنند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی بیان کرد: شیرینی و معنویتی که در ماه رمضان تمام مسلمانان از آن بهره مند می شوند با عید فطر تکمیل می شود اما دشمنان به دنبال خدشه دار کردن اتحاد و صمیمیت مسلمانان هستند.
وی همچنین تاکید کرد: مساله اعلام عید فطر نباید سیاسی شود بلکه باید کاملا فقهی و دینی باشد و پیروان هر مذهب بر اساس فقه مذهب خود عمل کنند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس فتوای امام شافعی، 'حکم حاکم' روز عید فطر را تعیین می کند، ادامه داد: برادران شافعی مذهب باید بر اساس فتوای امام ' شافعی' عمل کنند و فتوای ایشان کاملا با فتوای مراجع شیعه مطابقت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: حکم حاکم شرع را دیگر فقهای شیعه و سنی باید بپذیرند تا فطر همواره اتحاد و سرور معنوی رمضان را افزایش و دوستی ها و برادری ها را تقویت کند.
وی بیان کرد: مسلمانان در پایان ماه مبارک رمضان همه ثواب و هدیه معنوی یک ماه فرمانبرداری و تطهیر قلوب را از خداوند متعال طلب می کنند؛ پس باید با اتحاد در برگزاری عید واحد و نماز فطر شیرینی این عبادت را ماندگار و صفوف اتحاد نمازهای فطر را فشرده تر کنیم.
رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی نیز اعتقاد دارد که هیچ دینی کنگره عظیم حج و ماه رمضان را برای وحدت آفرینی ندارد و باید از این ظرفیت برای اتحاد بهره ببریم.
حجت الاسلام عسگر فعال آذر بیان کرد: ماه رمضان فرصتی برای افزایش مودت و برگزاری همایش های کلان برای رفع اختلافات احتمالی بین مذاهب اسلامی است.
امام جمعه مهاباد نیز گفت: عزت مسلمانان در کنار وحدت ممکن است و با وجود وحدت و برادری اقتدار به وجود می آید.
ماموستا ملاقادر سهرابی اضافه کرد: در هر جا تفرقه باشد خسران و مشکلات هم فراوان خواهد بود و یکی از محورهای اتحاد مسلمانان روزه داری و ماه مبارک رمضان است.
وی بیان کرد: در این میان آنچه روشن است استهلال ماه مبارک رمضان توسط حاکم شرع باید اعلام شود و همه باید از آن تبعیت کنند.
امام جمعه بوکان نیز گفت: رصد و رویت ماه و برگزاری همزمان نماز عید فطر باعث تقویت اتحاد، یکپارچگی و وحدت اسلامی می شود و مانع سوء استفاده دشمنان از فضای جامعه خواهد شد.
ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاده با اشاره به اینکه در ایران اسلامی همه مسلمانان تابع نظام و ولایت فقیه هستند، افزود: در این کشور عید شیعه و سنی وجود ندارد و تمام اعیاد، اسلامی هستند.
امام جمعه اهل سنت نقده نیز با اشاره به اینکه موضوع رویت و اثبات هلال ماه 2 مقوله جداست، در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: موضوع رویت ماه ممکن است در بسیاری از جاها گفته شود ولی برای ثبوت این رویت حتما باید حاکم شرع دستور دهد.
ماموستا ابراهیم سرخابی ادامه داد: با توجه به اعمال و فریضه های مشترک مسلمانان در ماه رمضان و ثمرات مشترکی که خداوند در اختیار آنان قرار می دهد، عید فطر عید نزدیکی دل های مسلمانان به یکدیگر است.
به گزارش ایرنا آخرین روز از ماه مبارک رمضان عید فطر است و مسلمانان دوشادوش هم در صفوف فشرده نماز عید فطر را در این روز برپا می کنند.
3093/3072
گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.