مسوول روابط عمومی هیات کوهنوردی شهرستان تکاب روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پنجمین دوره مهتاب نوردی کوهنوردان روزه دار این شهرستان با هدف اجرای سنت حسنه پاکسازی طبیعت به منظور ترویج فرهنگ عمومی حفظ طبیعت و محیط زیست برگزار شد.
حمید بحری افزود: در این صعود و پیمایش شبانه در کوه ایوب انصار روستای دورباش تکاب که به مدت بیش از 2 ساعت تا اذان مغرب و افطار به طول انجامید، کوهنوردان و امدادگران جمعیت هلال احمر به همراه خانواده های خود شرکت کردند.
وی بیان کرد: برنامه مهتاب نوردی کوهنوردان روزه دار سالانه در ایام ماه مبارک رمضان به همت هیات کوهنوردی و با مشارکت اداره ورزش و جوانان، باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی بالقیز افشار، جمعیت هلال احمر و اداره اوقاف و امور خیریه تکاب برگزار می شود.
رئیس باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی 'بالقیز افشار' تکاب نیز به ایرنا گفت: برنامه مهتاب نوردی و صعود شبانه بر فراز قله کوه تاریخی و زیارتی ایوب انصار دورباش تکاب از صعودهای مورد علاقه کوهنوردان شهرستان تکاب به شمار می رود.
عبدالله عالی افزود: کوهنوردان روزه دار تکابی با عبور از مزارع سرسبز دامنه کوه ایوب انصار پس از 2.5 ساعت کوهنوردی و پیمایش شبانه قله این کوه را فتح کردند.
وی بیان کرد: کوهنوردان پس از صعود به قله این کوه با برگزاری نماز جماعت، آئین معنوی و دعا و نیایش در کنار آرامگاه ایوب انصاری، روزه خود را افطار کردند.
وی افزود: مسن ترین کوهنورد شرکت کننده در این صعود ورزشی 57 سال و خردسال ترین شرکت کننده نیز تنها 2 سال داشت.
وی اضافه کرد: شکرگذاری به درگاه خداوند متعال، فرهنگ سازی در خصوص حفظ محیط زیست و آشنایی با ورزش مفرح کوهنوردی و حفظ آئین های مذهبی بومی و محلی منطقه از مهمترین پیام های این صعود معنوی شبانه است.
به گزارش ایرنا، بقعه ایوب انصاری در بالای کوهی به همین نام در 13 کیلومتری جنوب شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد و دارای ناهمواری هایی است که از روستای دورباش از توابع بخش مرکزی تکاب عبور می کند و سپس به صورت جاده‌ سخت گذر به قله کوه منتهی می شود.
این کوه که نام آن برگرفته از بقعه‌ مورد ذکر، کوه ایوب انصار نامیده شده، 2512 متر ارتفاع دارد و از بالای آن، دشت ها و مزارع گندم واقع در اطراف تا کیلومترها دیده می شود.
موقعیت جغرافیایی این ارتفاع نیز به گونه‌ای است که از فاصله‌ دور می توان بقعه‌ را در بالای آن تشخیص داد.
بقعه‌ ایوب انصاری که هم اکنون زیارتگاه مردم بومی منطقه است، در واقع مدفن یکی از فقهای قرن نهم هجری قمری به شمار می رود.
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، با توجه به اسناد و مدارکی که از دوره‌ صفویه برجا مانده نام این فقیه همواره با احترام خاصی یاد‌ شده است و چندین بار به اسم سلطان العارفین، ایوب انصاری، ذکر شده که در سال 850 هجری قمری فوت کرده است.
همچنین کوه سه هزار و 350 متری بلقیس تکاب در نزدیکی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان از مهمترین مقاصد گردشگری طبیعی و قلل مرتفع شمالغرب کشور است و سال گذشته بیش از 500 کوهنورد از مناطق مختلف کشور به قله این کوه صعود کردند.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و از شهرهای مطرح منطقه در زمینه ورزش کوهنوردی است.
چندتن از فاتحان قلل مرتفع دنیا از جمله هیمالیانوردان و فاتحان قله اورست و نیز مدیران فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی از اهالی این شهرستان هستند.
7514/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.