عبداله فتح اله زاده روز چهارشنبه در همایش باغداران پیشرو استان با روسای اتحادیه ها و باغداران پیشرو کشور ایتالیا، افزود: از اولویت‌های مهم مدیریت باغبانی ارتقای دانش فنی کارشناسان و کشاورزان و آشنایی آنان با علوم روز فعالیت‌های باغبانی است.
وی ادامه داد: این استان از نظر تولید محصولات باغی دانش بنیان رتبه سوم کشوری و از نظر سطح زیر کشت رتبه هفتم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: ضرورت افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد محصولات باغی نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
فتح اله زاده اضافه کرد: امسال افزایش تولید محصولات باغی از طریق ارتقا عملکرد در هکتار با استفاده از دانش و تجربه کشور برنامه ریزی شده است.
وی، اقتصادی کردن فعالیت‌های باغداری را یک ضرورت بیان کرد و افزود: تدوین الگوی کشت مبتنی بر وضعیت اقلیمی آب و خاک و تولید اقتصادی بر اساس نیاز داخلی و بازارهای بین المللی پایدار به همراه ترویج فعالیت‌های علمی و اقتصادی باغداری می‌تواند زمینه‌های جلب سرمایه‌گذاری در این بخش را فراهم کند.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه رویکرد سازمان جهاد کشاورزی مبتنی بر استفاده از تجارب و دانش بومی داخلی و خارجی است و در این راستا از سرمایه گذاران خارجی و یافته های تحقیقاتی و تکنولوژی روز استقبال می شود.
کورت ور، رئیس اتحادیه باغداران شمال کشور ایتالیا نیز در این همایش با ارائه گزارشی از وضعیت تولید و بازاریابی محصول سیب درختی در این کشور گفت: متمرکز کردن سیستم یکپارچه تولید و بازاریابی محصول که توسط اتحادیه ها صورت می گیرد، رمز موفقیت باغداران ایتالیایی است.
وی افزود: تمام باغداران در قالب اتحادیه ها محصول تولیدی خود را از مرحله برداشت تا سورت و بسته بندی، فروش و صادرات محصول انجام می دهند.
وی اضافه کرد: 55 درصد تولید کشور ایتالیا و 11 درصد کل تولید اتحادیه اروپا در منطقه شمال کشور ایتالیا تولید می شود و این مناطق دارای سیستم کشت متمرکز هستند.
به گزارش ایرنا ایتالیا از مهمترین کشورهای تولید کننده سیب در اتحادیه اروپا به شمار می رود.
آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب درختی در کشور است و 53 هزار هکتار از باغات سیب استان بارور هستند؛ ارومیه با 23 هزار و 150 هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.
این استان سالانه بیش از 800 تا یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی تولید می کند؛ مشکل صادرات سیب درختی هر ساله گریبان گیر کشاورزان استان است و هنوز راهکاری برای آن لحاظ نشده است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.