آثار این جشنواره در 46 سالن ثابت و توسط 200 اکیپ سیار برای 242 هزار دانش آموز این استان طی هفته آخر فروردین سال جاری به نمایش درآمد در حالی که سال گذشته این جشنواره در 40 سالن ثابت و با همکاری 100 اکیپ سیار و با حضور 149هزار و 375 دانش آموز اجرا شده بود.
فیلم های تربیتی داستانی، آموزشی، انیمیشن و مستند کوتاه و بلند و همچنین نماهنگ انواع تولیدات نمایشی در این جشنواره ارائه شده بود و دانش آموزان آذربایجان غربی منتخب این آثار را به تماشا نشستند.
حال ماحصل اکران فیلم های منتخب جشنواره رشد در این استان چیست؟ برای یافتن پاسخی در این زمینه ابتدا باید توجه کرد که شعار این دوره از جشنواره 'دانش در آینه تصویر' بوده و فیلم های ارسالی به جشنواره رشد دارای محور مشترکی با عنوان آموختن، ارزش آموزش و تربیت به شکل کاربردی است.
انتخاب شعار انتقال دانش از طریق تصویر برای این جشنواره موید این نکته مهم است که اهمیت استفاده از ابزارهای نوین تربیتی در سیستم آموزشی بیش از پیش مشخص شده و زبان هنر به عنوان لطیف ترین و اثرگذارترین روش بیان مفاهیم در سیستم آموزش جایگاه یافته است.
مقوله سرنوشت ساز تربیت در اهداف این جشنواره گنجانده شده تا تلفیق هنر و آموزش به خروجی مطلوبی برای مشتاقان تحصیل رقم بخورد.
می دانیم که تربیت موثر از دوران کودکی در خانواده به عنوان نخستین مدرسه کودک شروع می شود و با همت معلمان در محیط مدرسه ادامه می یابد.
چنانچه آموزش در مدرسه به یاددهی صرف مطالب درسی با استفاده از ابزارهای خشک و یکنواخت تدریس طی سال تحصیلی خلاصه شود، دستیابی به خروجی باکیفیت از آن سیستم آموزشی دشوار به نظر می رسد.
در سیستم آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته، فراگیران فقط چند ساعت در هفته آموزش رسمی طی کرده و بقیه ساعات به آموزش‌های عملی و پژوهشی اختصاص دارد و به عبارتی از همه ابزارهای مؤثر در آموزش و پرورش در یک روند هم‌افزایی با هدف دستیابی به توسعه متوازن استفاده می شود.
به اعتقاد کارشناسان سهم عمده یادگیری از طریق حس بینایی انجام می‌شود و این مهم نشان دهنده ارزش وجودی استفاده از فیلم در آموزش در برابر حس شنوایی است.
فیلم یکی از موثرترین راه های انتقال مفاهیم از طریق حس بینایی محسوب می شود و ابزار تربیتی مناسب دانش‌آموزان برای یادگیری غیرمستقیم مهم ترین مفاهیم غیردرسی است.
کمک گرفتن از قابلیت فیلم در امر مهم تعلیم و تربیت، فرآیند آموزش را در بستر کتاب های درسی محدود نمی کند و این مهم را به پهنه وسیع هنر هفتم منتقل می کند.
صاحبنظران آموزش و پرورش معتقدند با استفاده از پرده ی سفید و جادویی می توان مفاهیم علمی، آموزشی و فرهنگی را به بهترین و جذاب ترین شکل به دانش آموزان منتقل کرد.
اغراق نیست اگر بگوییم تاثیر یک فیلم سینمایی بر ذهن انسان بیشتر از ساعت ها سخنرانی و کلاس های آموزشی سنتی و غیرجذاب است زیرا دیالوگ های جذاب، هنرنمایی بازیگران و صحنه های جذاب، مهم ترین پیام های داستان فیلم را به ظریف ترین شکل به مخاطب منتقل می کند.
شاید بتوان استقبال دهه هشتادی ها در آذربایجان غربی از اکران فیلم های رشد را به اشتیاق آنان برای تعلیم و تعلم جذاب و نوین مرتبط دانست؛ نوجوانان این دهه در عصری زندگی می کنند که تصویر، ابزار محبوب شبکه های پیام رسان و برنامه های کاربردی است و دنیای فیلم جزو سرگرمی های اولویت دار آنان به شمار می رود.
نوجوانان این عصر که پرسش های زیادی در خصوص مسائل فکری و اعتقادی در سر می پرورانند، برای یافتن پاسخ پرسش های خود بیشتر دست به دامن تکنولوژی می شوند و فرزند زمانه خود هستند؛ تکنولوژی هایی که می تواند در مقوله تربیتی از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شود.
تماشای فیلم های پرمحتوای همراه با ارزش های انسانی می تواند گره گشای دغدغه های مهم نوجوانان باشد و کنجکاوی آنان نسبت به موضوع های مختلف را به روشی غیرمستقیم در قالب هنر هفتم برطرف کند.
از سوی دیگر مهم ترین آسیب های اجتماعی پیش روی دانش آموزان می تواند در فیلم های داستانی، پویانمایی و مستند به روشی جذاب مطرح شود و راهکارهای عملی در این زمینه برای استفاده آنان ارائه کند.
هنر تصویر به عنوان رسانه ای آموزشی در پرورش خلاقیت و انتقال دانش به کودکان و اولیای تربیتی نقشی مهمی ایفا می کند و به فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی عمق می بخشد.
تماشای فیلم همچنین تأثیر بسزایی در پرورش ذوق هنری کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی فیلم و پویانمایی دارد تا از این طریق دانش آموزان مستعد در این حوزه شناسایی شوند.
تنوع ابزارهای آموزش و تربیتی به ایجاد محیطی بانشاط و متفاوت منجر می شود که اثرات مثبت آن در دراز مدت بر روحیه تک تک دانش آموزان ملموس خواهد بود.
استقبال پرشور از اکران فیلم های جشنواره رشد بر این مهم صحه می گذارد که برخورداری مدارس از آرشیو چهل و هفت ساله جشنواره بین المللی فیلم رشد می تواند بر جذابیت و کیفیت آموزش در مدارس بیافزاید.
این مجموعه کم نظیر که دست معلمان و مربیان پرورشی را باز نگه می دارد تا از این طریق فرصت های یادگیری جدید را به صورت مستمر و خلاقانه برای آینده سازان جامعه فراهم کنند، بهترین و بیشترین مفاهیم علمی، آموزشی و فرهنگی را در سریع ترین زمان ممکن به آنان منتقل می کند.
7129/3072
خبرنگار ایرنا مرکز آذربایجان غربی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.