اسمعیل کریم زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پایین بودن دمای هوا و رطوبت بالا در هفته های گذشته، ریزش آفت 'سن' مادری نسبت به سال های گذشته با تاخیر مواجه شده ولی با گرم تر شدن هوا و افزایش دما، احتمال ریزش این آفت دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: با گرم تر شدن شرایط آب و هوایی و کاهش بارندگی ها امکان ریزش آفت سن پوره و بروز انواع آفات و بیماری های دیگر در مزارع گندم و غلات استان وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت کشت لگوم ها در سال آیش زمین ادامه داد: لگوم ها در اراضی کشاورزی باعث حفظ رطوبت در عمق خاک می شود که این امر تسهیل عملیات زراعتی، تثبیت ازت خاک از نظر فرسایش آبی و بادی، کنترل علفهای هرز به دلیل غالب بودن نسبت به سایر نباتات علوفه ای را در پی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از محققان مرکز تحقیقات استان خواست تا لگوم های بومی مناسب کشت در مناطق مختلف استان را شناسایی کنند تا از سال زراعی آینده لگوم ها نیز در جهت تنظیم تناوب مزارع غلات کشت شوند.
کریم زاده گفت: کشت کلزا نیز در تناوب با گندم در جهت کاهش جمعیت آفات گندم و کنترل علف های هرز و بهبود حاصلخیزی خاک انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که حدود 50 درصد این اراضی به کشت گندم اختصاص می یابد.
سالانه بین 500 تا 700 هزار تن گندم در استان برداشت می شود.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.