به گزارش ایرنا رییس جمهوری در این سخنرانی به تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم از سال 1392 تاکنون اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه هزینه کرده است و اگر اقدامات چند سال اخیر نبود، شهریور پارسال مردم چیزی به نام دریاچه ارومیه نداشتند.
مساحت نگین آبی آذربایجان در روز جاری به 2 هزار و 288 کیلومترمربع و ارتفاع آن به یکهزار و 270 متر و 75 سانتی متر از آبهای آزاد رسیده است و به گفته کارشناسان افزایش یک متری این تراز خوشحالی و رضایت ساکنان شمالغرب کشور از عملکرد دولت تدبیر وامید را در پی خواهد داشت.
رییس دفتر ستاد استانی حیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه برای تحقق وعده رئیس جمهوری از هیچ تلاشی دریغ نمی شود، گفت: وعده دکتر روحانی مبنی بر افزایش یک متری ارتفاع دریاچه ارومیه تا پایان دولت دوازدهم را جامع عمل می پوشانیم.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه برای افزایش یک متری ارتفاع دریاچه ارومیه نیازمند انتقال بیش از 2 میلیارد مترمعکب آب به پیکره دریاچه ارومیه هستیم، اظهار کرد: مشکل اصلی احیای دریاچه ارومیه تبخیر بالای آب آن در فصل گرما به دلیل بسته بودن حوضه آبریز دریاچه است.
وی ادامه داد: بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه موجب وارد شدن آب به نگین آبی آذربایجان در فصل گرما و مانع از کاهش تراز آن در تابستان خواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه مهمترین مشکل استان موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه است، گفت: مشارکت مردم و دولت مهمترین رکن احیای این دریاچه است و امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب دولتی و اجرای طرح های ستاد احیا در کنار همراهی مردم این مشکل به بهترین شکل ممکن حل شود.
محمدمهدی شهریاری روز سه شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، افزود: کمبود اعتبار برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه به ویژه انتقال آب از رودخانه کانی سیب و زاب وجود دارد.
وی با ابراز خرسندی از توجه دولت به احیا دریاچه ارومیه، ادامه داد: تاکنون یکهزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و یکهزار میلیارد تومان نیز برای ادامه اجرای آن نیاز است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: چهار هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای احیای دریاچه ارومیه طی سال جاری در نظر گرفته شده است و تمام توان خود را برای پرداخت کامل آن به کار می گیریم.
محمدباقر نوبخت نیز در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: محدودیت های اعتباری زیادی برای سال جاری وجود دارد ولی با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و اهتمام ویژه دولت برای احیای آن، تخصیص اعتبار این بخش در اولویت قرار دارد.
وی اضافه کرد: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای احیای این دریاچه طی سال آینده در نظر گرفته شده است و در این خصوص نیز تمام توان خود را برای پرداخت کامل به کار‌ می گیریم.
وی با تاکید بر اهمیت دریاچه ارومیه به عنوان یک اثر طبیعی، اظهار کرد: دریاچه ارومیه متعلق به همه ایرانیان است و اثر نفیسی در سطح دنیا به شمار ‌می رود.
وی با اشاره به اینکه هنوز از برنامه های احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم، بیان کرد: دولت برای اجرای طرح ها اهتمام ویژه دارد و از همه توان خود در این خصوص بهره می برد.
به گزارش ایرنا ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین تراز ثبت شده برای آن بیش از 71 سانتی متر فاصله دارد و این نتیجه تلاش های دولت تدبیر و امید در تحقق وعده احیای دریاچه است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی نظیر لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.
دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای تامین می شود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی سال جاری به بهره برداری می رسد؛ طبق اعلام رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از رودخانه زاب نیز 60 درصد پیشرفت دارد و تا پایان 1398 شمسی عملیاتی می شود.
3072
گزارش از علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.