جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اثر در روستای بدلبو /بدیرلی/ بوده و در دوره قاجار ساخته شده است، افزود: ضمن بازدید از این مجموعه، از یکی از وراث و مالکان این مجموعه خواسته شده است تا ضمن ارائه نقشه ها و مستندات لازم و همکاری با تیم کارشناساسان، قدم نخست در جهت شروع فرآیند ساماندهی و مرمت این مجموعه برداشته شود.
وی اضافه کرد: مرمت و بازسازی آثار ثبتی استان به ویژه این مجموعه ارزشمند، جزو دغدغه ها و رسالت های اصلی مسئولان در حوزه میراث فرهنگی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: این اثر از ارزش زیادی برخوردار است و با برآورد اعتبار و تامین آن و مشارکت مالکین، مرمت آن در زمان کوتاهی شروع می شود.
وی اظهار کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به منظور برخوردار شدن از پشتوانه قانونی و حقوقی حفاظت و مرمت اثر، در سال 1396 پرونده ثبتی آن را جهت ثبت در فهرست میراث ملی تهیه کرد که در حال حاضر در دفتر شورای ثبت میراث فرهنگی کشور مورد پذیرش قرار گرفته و در انتظار دریافت شماره ثبت می باشد.
به گزارش ایرنا، قلعه تاریخی بدلبو ارومیه یکی از آثار تاریخی این شهرستان است و هدف از ایجاد آن حفاظت از شهر ارومیه و استقرار فوج افشار بود.
این قلعه‌ تاریخی در 14 کیلومتری جاده سرو و در محال نازلو ‌چای واقع و به احتمال زیاد قلعه به خاطر جلوگیری از مزاحمت اشرار در دوره حکمرانی شجاع الدوله برادر اقبال الدوله حاکم ارومیه ومصادف با سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است.
این قلعه از بخش های مختلفی شامل ساختمان های پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده و مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ است.
قلعه تاریخی بدلبو به مرور زمان به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخش هایی از آن از بین رفته است.
این مجموعه تاریخی دارای وسعتی بیش از 16 هزار مترمربع بوده و چشم انداز و محیط پیرامون آن دارای جاذبه های بصری زیبایی از باغات انگور و سیب است و از هوایی سالم و پاک برخوردار می باشد.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.