محمد کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 65 نمایش خیابانی بازبینی شده 10 نمایش جهت شرکت در بخش مسابقه و 6 نمایش در بخش آیینی سنتی جهت شرکت در جشنواره نوروز 1397 پذیرفته شده است.
وی اضافه کرد: 16 نمایش پذیرفته شده در پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و مناطق آزاد ارس، اروند، قشم و کیش در ایام تعطیلات نوروز سال 97 به اجرای خیابانی می پردازند.
وی با اشاره به اینکه آئین های سنتی نوروز، دفاع مقدس، میهن دوستی، محیط زیست و مسائل اجتماعی از موضوع های نمایش های این جشنواره است، ادامه داد: مراسم افتتاح جشنواره در روز هفتم فروردین سال 1397 مصادف با روز جهانی تئاتر در شهر جلفا برگزار می شود و گروه های هنری بیش از 50 اجرای خیابانی را در روزهای هفتم تا دهم فروردین در این منطقه اجرا می کنند.
نویسنده و کارگردان نمایش 'آچیل ماچیل' و سرپرست گروه 'ایلقار' نیز بیان کرد: این گروه در نوروز 96 با نمایش 'سایاچی و سامانچی' در این جشنواره شرکت و جایزه ویژه این رویداد هنری را کسب کرده بود.
وحید حصاری افزود: نمایش 'آچیل ماچیل' مربوط به تکم گردان هاست که پس از گذر از چند منطقه به نقطه ای می رسند و در برگزاری مراسم عروسی فردی نیازمند می شوند.
وی اضافه کرد: در این میان فردی از بین حضار در مراسم تکم گردانی باب ناسازگاری می گذارد و اوضاع و مشکلات جامعه را مانعی برای بهره مندی از لذت مراسم عروسی می داند.
وی ادامه داد: داستان با اجرای آئین 'چومچه خاتون' و درخواست نزولات آسمانی برای کمک به احیای دریاچه ارومیه به پایان می رسد.
به گزارش ایرنا گروه نمایشی 'ایلقار' در سال 1391 به ثبت رسیده و به عنوان نخستین گروه آذربایجان غربی آئین تکم گردانی را ترویج کرده است.
این گروه پیش از این نمایش های صحنه ای 'ارتا ویراس'، 'ابر انسان' ، 'مترسک ها و کلاغ ها'، 'زرین جام'، 'جام عشق' ، 'اندر حکایت آدم ها و موش ها ' و 'قره پاپاق لوطوسو' را اجرا کرده است.
گروه ایلقار در ترویج فرهنگ عاشورایی گام های ارزنده ای برداشته و با استفاده از بانوان در نقش خوانی در سبک تعزیه ساختار شکنی انجام داده است تا ارتباط بین تماشاگران و نقش خوانان بهتر انجام شود.
ˈآتیل باتیل چارشنبه - بختیم آچیل چارشنبهˈ و ˈدردیم، بلام بو اوددا قالسین - باش آغریم، دیش آغریم بوردا قالسینˈ از جمله اشعاری است که در موقع پریدن از روی آتش گفته می شود و معنی آن همان ˈ سرخی تو از من و زردی من از توˈ می باشد.
عنوان نمایش 'آچیل ماچیل' به این آئین سنتی اشاره دارد.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.